سنندج - ایرنا - امام جمعه قروه از شورای شهر و روستا به عنوان اتاق فكری برای تصمیم سازی نام برد و از مجلس شورای اسلامی خواست برای كارایی بیشتر، حوزه اختیارات شوراها را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام صفرعلی احیا شامگاه سه شنبه در مراسم گرامیداشت 9 اردیبهشت روز شوراها افزود: شوراهای اسلامی به دلیل ارتباط قوی و نزدیك با مردم می توانند در جهت انعكاس مسایل و مشكلات شهر و روستا به مسوولان نقش پررنگ تری از زمان فعلی ایفا كنند كه ارتقای جایگاه و حیطه اختیارات آنان باید افزایش یابد.

وی با اشاره به تلفیق تجربه بزرگترها و خلاقیت جوانان در تركیب اعضای شوراهای اسلامی افزود: دنیای امروز نیاز به فكر و خلاقیت جدیدی دارد و تركیب تجربه و خلاقیت در میان اعضای شورا می تواند به پیشبرد اهداف كمك كند.

او با اشاره به اهمیت جایگاه شورا در دین مبین اسلام گفت: نامگذاری یكی از سوره های قرآن به نام شورا نشان از اهمیت و جایگاه بحث شور و مشورت در دین مبین اسلام است و از این رو باید در كشور اسلامی ما نیز به جایگاه شورا اهمیت بیشتری داده شود.

امام جمعه قروه در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به نام 'دولت، ملت، همدلی و همزبانی' گفت: حلقه اتصال برای تحقق شعار سال، مهمتر و اساسی تر از شوراها وجود ندارد.

حجت الاسلام احیا افزود: ریز تمام مشكلات مردم از طریق اعضای شوراهای اسلامی روستا و شهر به مسئولین منتقل می شود.

او با اشاره به اینكه انتخاب شهردار در حیطه وظایف شورای شهر است گفت: تعویض زیاد شهردار یكی از آسیب های جدیدی بر هر منطقه است مگر آن كه شهردار قوانین و مقرارت اسلامی را زیر پا بگذارد.

وی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست گروه مشورتی را از بین جوانان و بانوان تشكیل دهند و شهر و روستا را براساس خرد جمعی اداره كنند.

وی به ترویج و تقویت فرهنگ زكات در جامعه نیز اشاره كرد و از اعضای شوراهای اسلامی خواست در این ارتباط نیز تلاش نمایند و از محل جمع آوری زكات می توان به عمران و آبادانی شهر و روستا پرداخت.

وی به محدودیت های اعتباری دولت نیز اشاره كرد و تاكید كرد با مشاركت مردم و خیرین می توان بخشی از نیازهای مالی برای طرح های اساسی را تامین كرد.

** در كنار هم بودن اعضای شوراها فضای امید را به مردم بر می گرداند

شهردار دلبران نیز در این نشست گفت: فرصت طلایی همدلی، همزبانی و در كنار هم بودن اعضای شورا باعث می شود فضای امید و حركت به مردم برگردانده شود و باید از این فرصت جهت پیشرفت و آبادانی شهر و روستا نهایت استفاده را برد.

عباس سنتی افزود: توسعه شهر و روستا در گرو همدلی و همزبانی و تعامل و همكاری مردم و مسوولان است و اعضای شورا به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان در این جهت تلاش می كنند.

او با اشاره به اینكه اعضای شورا به عنوان سیاست گذار در كنار شهردار و در بدنه شهرداری هستند افزود: اعضای شورا به دنبال آن هستند مسائل و مشكلات شهر و روستا را یك به یك و با خرد جمعی حل كنند.

او به محدودیت اعتبارات دولتی در سطح كشور نیز اشاره كرد و افزود: باید به دنبال جذب مشاركت های مردمی و خیرین در جهت تحقق برنامه ها باشیم.

شهردار دلبران با بیان اینكه مشكل و اولویت اساسی ما كمبود اعتبارات نیست افزود: مشكل ما به طور تاریخی و موروثی در این چند دهه اخیر این است كه سیاست گذاران محلی، شهرستانی، استانی و ملی نتوانستند از فرصت ها در جهت توسعه استفاده كنند.

سنتی بر تكیه كردن به فرصت ها و سرمایه های ریشه دار هر شهر و روستا تاكید كرد و افزود: در بخش چهاردولی و مركزی فرصتی به نام استعداد بخش كشاورزی وجود دارد كه باید محور توسعه بر اساس كشاورزی باشد تا محقق شود.

وی از بخش دلبران به دلیل وجود چشمه باباگرگر به عنوان یكی از مناطق مستعد گردشگری نام برد و گفت: انتظار می رود با اختصاص اعتبارات و امكانات مورد نیاز زیرساخت های گردشگری در این منطقه ایجاد شود.

رییس شورای شهرستان قروه نیز دراین نشست گفت: شورای اسلامی شهرستان 394 عضو دارد كه از این تعداد 107 نفر در بخش مركزی، 138 نفر در بخش سریش آباد و 23 نفر در بخش دلبران هستند.

علی اكبر عبدالملكی اظهار كرد: از این تعداد 24 نفر در شورای شهرها، 20 نفر در شورای بخش ها و هشت نفر در شورای شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی سال جاری كه به فرموده مقام معظم رهبری سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده انتظار می رود كه دولت نهایت همكاری با شوراهای اسلامی در تمام سطوح مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی داشته باشد و شوراها وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند تا منزلت و جایگاه اصلی و واقعی شوراها ارتقاء یابد.

قروه در 90 كیلومتری شرق سنندج واقع شده است.ك/2

7345/1904