مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برای نخستین بار در چند سال اخیر صدها قطعه انواع پرنده نادر و كمیاب در تالاب بین المللی كانی برازان این شهرستان لانه سازی و تخمگذاری كردند.

كامران حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كارشناسان این اداره در بازدیدهای خود از این تالاب بین المللی صدها قطعه اردك سرسفید، اردك مرمری، اردك بلوطی و خروس كولی را كه در حال لانه سازی و تخمگذاری در این تالاب بودند مشاهده كردند.

وی اضافه كرد: حضور این تعداد پرنده از این گونه های نادر و لانه سازی آنها در این تالاب در چند سال اخیر بی سابقه بوده و این امر نشانگر شرایط بسیار مناسب زیستی در این تالاب و ایجاد مكانی امن برای این پرندگان است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به مهاجرت بی سابقه پرندگان به این تالاب بین المللی افزود: شمار پرندگان موجود در تالاب كانی برازان در مقایسه با سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته و در حال حاضر بیش از 70 هزار قطعه از انواع پرندگان آبزی و كنارآبزی در این تالاب به منظور لانه سازی و جوجه آوری حضور دارند.

حسینی گفت: با توجه به لانه سازی این گونه های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی نظارت و گشتهای كنترلی محیط بانان این اداره در این تالاب شدت بیشتری دارد و از ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری كنترل می شود.

وی از اهالی روستاهای اطراف این تالاب نیز خواست در این مدت همكاری بیشتری با محیط بانان و كارشناسان این اداره داشته باشند و در صورت مشاهده افراد متخلف در حاشیه تالاب مراتب را به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

وی یادآوری كرد: در ماههای اخیر با همكاری تشكل های زیست محیطی و انجمن های دوستدار محیط زیست، دوره ها و كلاس های آموزشی زیست محیطی برای دانش آموزان و روستاییان حاشیه تالاب های این شهرستان برگزار شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: هم اكنون در تالابهای این شهرستان بیش از 35 گونه مختلف انواع پرندگان شناسایی شده اند كه عمدتا شامل فلامینگو، باكلان كوچك، پلیكان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، كشیم بزرگ، غاز خاكستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس كولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردك از جمله اردك سرسبز، ارده ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی هستند.

وی افزود: این پرندگان مهاجر پس از جوجه آوری و با افزایش دما در این منطقه، كوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب كانی برازان به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن، به یكی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب كشور تبدیل شده كه همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است كه در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.

تالاب بین المللی كانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هكتار در 30 كیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی كمیته ملی طبیعت گردی كشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

شهرستان مهاباد با داشتن دو تالاب بین المللی كانی برازان و قوپی باباعلی و تالاب های فصلی حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

شهرستان مهاباد با 217 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 كیلومتری مركز استان واقع شده است.

3020/6185/6008