شیراز-ایرنا- دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران گفت:فكت شیت (گزاره برگ) را ما زودتر از بقیه و آمریكا منتشر كردیم چرا برخی حافظه شان ضعیف شده است .

وی پنجشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران در شیراز افزود:فكت شیت ما را رسانه های خارجی هم منتشر كردند ما اعلام كردیم و روشنگری كردیم ولی برخی شبهه ایجاد كردند.

رییس جمهور ادامه داد: نظراتمان را به صراحت گفتیم و اعلام كردیم و به تفصیل بیان شده است اگر لازم است فكت شیت دوم را هم منتشر كنیم.

** طرح های اقتصادی

رییس جمهوری كه دستاوردهای سفر خود به فارس را تشریح می كرد همچنین گفت:بزرگترین طرح آلومینیوم در استان فارس اجرا می شود، طرح بزرگ برای پتروشمی در نظر داریم، نیروگاه برق در نظر داریم اكه ین طرح ها چهره فارس را متحول می كند .

روحانی بیان كرد: فاز دوم پالایشگاه شیراز مشكل زیست محیطی دارد امید كه مسایل آن رفع شود و طرح پالایشگاه اجرا شود .

وی گفت: مواردی در زمینه سرمایه گذاری دولت مصوب شده است ، چهار هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش بانك ها مصوب شده است حركت پرشتاب برای رونق اقتصادی كشور و استان فارس در نظر است .

رییس جمهوری افزود: طرح راه آهن شیراز - بوشهر مصوب شده است ،راه آهن اصفهان به شیراز باید تكمیل شود و طرح های بعدی آن شروع شود ما آن را دنبال می كنیم .

روحانی بیان كرد: آزاد راه شیراز - اصفهان هم شروع شده و 23 درصد طرح اجرا شده و كار دنبال می شود بخش خصوصی باید وارد شود نیمی از كار برعهده بخش دولتی است، مشابه این كار در سایر مناطق انجام شده امید است از آن استقبال شود .

وی اعلام كرد سال های 94 و 95 طرح های فارس محقق می شود و 953 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده می شود .

** گردشگری فارس

رییس جمهوری با اشاره به امكانات فراوان و جاذبه های گردشگری فارس گفت:برای تكمیل اقامتگاه های گردشگری این استان در سال جاری یكهزار و 400میلیارد ریال تسهیلات در سفر استانی مصوب شد.

حجت الاسلام روحانی افزود:این اعتبار صرف تكمیل 16محل اقامتی شامل هتل های چند ستاره خواهد شد تا زودتر به بهره برداری برسند.

وی ادامه داد:در فارس امكانات و جاذبه های فراوانی وجود دارد و دولت مصمم است كه قدم های مهمی را برای توسعه این استان بردارد.

وی اضافه كرد:استان فارس با جاذبه های گردشگری اش معروف است و در سال گذشته تعداد گردشگران این استان دوبرابر سال 92بوده است.

رییس جمهوری اضافه كرد:این بدان معناست كه حركت خوبی در این زمینه آغاز شده كه می تواند در رونق اقتصادی ایران تاثیرگذار باشد و بر همین اساس دولت مصمم است در زمینه رونق گردشگری فارس و ارتقای امكانات رفاهی آن اهتمام ویژه اشته باشد.

** دیپلماسی و افتخارات

دكتر روحانی در بخش دیگر سخنانش گفت: عمر دولت بیست ماهه است و به نیمه نزدیك می شود در این دولت كارهای بزرگی شده است و چون فعالیت سیاست خارجی برجسته است مردم با هوشیاری و چشم تیز بین آن را دنبال می كنند و این قابل تقدیر است .

وی ادامه داد: تشكر می كنیم از دیپلمات ها كه كار بزرگی كردند، همانطور كه دانشمندان بزرگ ما افتخار كشور ما هستند دیپلمات ها هم افتخار ما هستند كه خدمت می كنند و ماجور هستند.

** كار در بخش سلامت

رییس جمهوری در این جلسه مطبوعاتی گفت: بخش های دیگر هم كار شده است در بخش سلامت كار عظیمی صورت گرفته است، در نشست حاشیه سازمان ملل این كار را شگفت و عجیب دانستند، آنها سالها این كار را نكرده اند .

وی بیان كرد: اردیبهشت 93 طرح سلامت آغاز و دراین مدت كوتاه طرح اجرا و پیاده شده است.

**بهبود اقتصادی

روحانی گفت: قیمت نفت نصف شده و در شرایط تحریم، دولت كارهای بزرگی كرده است كه از ركود خارج شدیم، تورم مهار شده است ولی رفع مشكلات مردم زمان بیشتر و سرمایه بیشتر می خواهد .

رییس جمهوری گفت: ما در كشاورزی ،صنعت ، انرژی و زمینه های دیگر رشد داشته ایم ، طرح فاز 12 پارس جنوبی طرح خیلی عظیمی است و در زمینه كشاورزی كار بزرگی انجام شده ، 92 میلیون تن محصول به 103 میلون تن رسیده ، تعداد ماشین آلات زیاد شده، آبیاری نوین اجرا شده ، ما هیچ زمانی بعد از انقلاب به اندازه امروز و امسال انبارهای كالای اساسی پر نداشته ایم، ما همیشه التماس می كردیم كه موجودی انبارها به سه ماه یا چهار ماه برسد اما الان موجودی انبار ما از شش ماه بیشتر است.

وی ادامه داد: هفت ماه موجودی داریم، انبارهای گندم در زمانی كه من رییس جمهوری شدم خالی بود، شبانه روز به فكر تامین گندم كشور بودیم پس كار بزرگی انجام شده است .

در محیط زیست كار بزرگی شده است ، در حوزه آب كارهای بزرگی صورت گرفته ، بودجه دولت برای استحصال و تامین آب و صرفه جویی آب دراین دولت 10 میلیارد دلار است كه رقم بزرگی است .

رییس جمهوری بر حل مشكل نقدینگی كارخانه های نیمه تعطیل فارس تاكید كرد و گفت كه مشكلات اقتصادی این كارخانه ها حل می شود .

** مشكل آب

رو.حانی گفت: معضل تامین آب در كشور یك معضل كلی است همه استانها معضل دارند حتی برای اّب اشامیدنی مردم مشكل داریم یكی از طرح های ما در این استان آبرسانی به 700 روستا است هدف كلی این است كه طرح های آبرسانی را بهتر و بهینه انجام دهیم، تامین آب از دریا هم مد نظر است ، طرح ما احداث نیروگاه های كوچك اتمی 100 مگاواتی و نیروگاه های معمولی است كه همزمان برق تولید كند و آب شیرین كند تا به مصرف شرب برسد.

رییس جمهوری ادامه داد : این قیمت آب را گران می كند اما برای بسیاری از مصارف می صرفد كه انجام دهیم ، این طرح عملیاتتی می شود اما ویژه فارس نیست در كشور جزو اولویت ها است كه از دریا آب را شیرین كنیم .

وی گفت: سعی ما بر این است كه تولیدات داخل را تقویت كنیم ، نباید چیزی كه در داخل تولید می كنیم را رها كنیم و دستمان را به خارج از كشور دراز كنیم همه بخش ها باید به تولید داخلی متكی باشند.

رییس جمهوری و هیات دولت روزهای چهارشنبه نهم و پنجشنبه دهم اردیبهشت 94 مهمان مردم فارس بودند.ك/2

2094 / 6113 /1876