تهران – ايرنا – گارد ساحلي ايتاليا با همراهي نيروهاي فرانسوي درمدت 24ساعت سه هزار و 427 مهاجر غيرقانوني را كه از شمال آفريقا براي رسيدن به اروپا راهي آب هاي مديترانه شده بودند، نجات داد.

خبرگزاري فرانسه روز يكشنبه از رم گزارش داد، اكثر اين مهاجران از سواحل ليبي براي رسيدن به مناطق جنوبي ايتاليا، راهي درياي مديترانه شده بودند.

به دنبال ناامني هاي گسترده در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا كه نتيجه مداخله هاي مستقيم و يا غير مستقيم نظامي كشورهاي غربي به سركردگي آمريكا بوده، هم اكنون اروپا با پيامد سيل آوارگان به سوي قاره سبز ، دست به گريبان است.

بنابراين گزارش، سازمان 'هماهنگي عمليات نجات' كه مقر آن در رم است اعلام كرد تا اواخر شب گذشته تعداد 3400 مهاجر غير قانوني را از 16فروند قايق در آب هاي مديترانه نجات دادند.

خبرگزاري فرانسه گزارش داد، اين تعداد در قبال عملياتي كه در 12 آوريل (23فروردين) منجر به نجات جان سه هزار و 791 مهاجر غير قانوني در آب هاي مديترانه شد، ركورد جديدي به شمار نمي رود.

تشديد عمليات نجات جان مهاجران غير قانوني كه به اميد رسيدن به زندگي بهتر راهي آب هاي مديترانه مي شوند، به دنبال فاجعه غرق شدن بيش از يكهزار و 200 مهاجر در ماه آوريل گذشته در اين آب ها صورت مي گيرد كه به خاطر آن كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به پايبند نبودن به مواضع حقوق بشر و اهمال در نجات جان انسان ها متهم شدند.

رهبران اتحاديه اروپا براي خروج از اين بحران در نشستي فوري در 23 آوريل (3ارديبهشت) با توجه به اينكه كشورهاي شمال اين اتحاديه، كشورهاي جنوبي را كه در خط مقدم رويارويي با سيل مهاجران قرار دارند، دراين زمينه رها كرده اند، تصميم به تقويت عمليات نجات جان مهاجران غيرقانوني گرفتند.

بودجه اين عمليات كه پيش از اين ماهانه سه ميليون و 400هزار دلار بود ، سه برابر شد.

اتحاديه اروپا براي مقابله با بحران سيل مهاجرت از سواحل شمالي قاره آفريقا به سمت اين قاره به دنبال حمايت سازمان ملل براي مقابله با باندهاي قاچاق انسان بخصوص در ليبي است كه در پي مداخله مستقيم نظامي كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي( ناتو) منجر به سرنگوني معمر قذافي و ايجاد هرج و مرج و حضور گروه هاي مختلف تروريستي دراين كشور شد.

اروپام **1302**1561** 1701