سنندج - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در سال های گذشته پوشش تحصیلی دوره آموزش ابتدایی سیر نزولی داشت گفت: درصد پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی از 38.2 درصد در سال 92 به 52 درصد در سال 93 رسید.

به گزارش ایرنا محمد دیمه ور روز یكشنبه در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان كردستان در سنندج افزود: توسعه پیش دبستانی یكی از مظاهر عدالت آموزشی است و وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه ای به این بخش دارد.

او در ادامه به فعالیت دانشگاه فرهنگیان و پذیرش دانشجو در دوره های كارشناسی و كارشناسی ارشد در این دانشگاه نیز اشاره كرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان فرصتی برای ادامه تحصیل معلمان به ویژه معلمان دوره آموزش ابتدایی است.

وی افزود: 32 درصد معاونین و 13.5درصد مدیران مدارس دوره ابتدایی نیازمند ادامه تحصیل و ارتقاء مدارك تحصیلی خود هستند و در آینده نزدیك كارشناسی ناپیوسته رشته مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان راه اندازی خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح رتبه بندی معلمان اشاره كرد و گفت: این طرح به منظور تبیین جایگاه حرفه ای معلمان تدوین شده است و به مرور زمان به همت مسوولین و دست اندركاران، مشكلات پیش رو رفع خواهد شد.

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی و جایگاه استان در تاریخ كشورمان گفت: استان فرهنگی كردستان مهد پرورش زنان و مردان بزرگ و شهدای فرهنگی است كه موجب افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

او با بیان اینكه هیچ دستاوردی بالاتر از آموزش و پرورش نیست و اگر آموزش و پرورش و معلمان در جامعه مورد توجه واقع شوند مشكلی نخواهیم داشت، اظهار كرد: كوچك انگاری و كم توجهی به نقش آموزش و پرورش، زمینه ساز بروز مشكلاتی خواهد شد لذا ضرورت دارد كه همه كمك كنند تا مسائل و برنامه های آموزش و پرورش حل شود.

او معلم را عنصر كلیدی نظام تعلیم و تربیت عنوان كرد و تصریح نمود: كامیابی های امروز ما مرهون تلاش معلمان خستگی ناپذیر است.

دیمه ور یادگیری مادام العمر و ارتقاء و بهبود منابع انسانی را دو اولویت نظام های تعلیم و تربیت در همه كشور ها دانست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش، از تهیه و تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد و تدوین آیین نامه كلاس های چند پایه و اساسنامه مدارس عشایری كشور را از اقدامات مهم این معاونت در سال گذشته بر شمرد.

** كار معلم آگاهی بخشی و احیا انسان ها است

نماینده ولی فقیه در كردستان نیز در این آیین گفت: كار معلمان آگاهی بخشی و احیای انسان ها و مبارزه با جهل و ظلمت است.

حجت الاسلام سید محمد حسینی شاهرودی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) معلم بشریت است كه مردم را از ظلمت به سوی نور و علم، هدایت كرده است.

وی با بیان اینكه عدم آگاهی موجب گمراهی و حركت در بی راهه می شود، اظهار كرد: اگر انسان دارای تربیت صحیح باشد با شناخت كتاب الهی و درك درست از آن، به حكمت دست می یابد و راه خود را پیدا می كند.

او حكمت را گمشده مومن عنوان كرد و با تاكید بر كسب حكمت از طرق مختلف، پیشرفت های علوم بشری در عرصه های گوناگون را جزو حكمت دانست.

نماینده ولی فقیه در كردستان با اشاره به تاكید قرآن كریم بر تربیت انسان ها در قدم اول، گفت: اگر انسان درست تربیت شود علم خود را در جهت منافع بشر استفاده می كند و اگر درست تربیت نشده باشد همه چیز را از بین می برد و بلای جان انسان ها می شود و وضعیت امروز جهان بیانگر همین موضوع است.

نماینده ولی فقیه در استان كردستان پیشرفت های امروز ایران اسلامی را محصول تربیت صحیح افراد و دست اندركاران امر عنوان كرد و با اشاره به عدم كارآیی تحریم ها، موفقیت های كشور را مایه افتخار دانست.

مدیركل آموزش و پرورش كردستان نیز در این مراسم گزارشی از روند انتخاب معلمان نمونه منطقه ای، استانی و كشوری ارائه داد و گفت: در سال جاری 305 نفر به عنوان معلم نمونه شهرستانی، 19 نفر استانی و دو نفر نیز به عنوان معلم نمونه كشوری انتخاب شده اند.

رشید قربانی با بیان اینكه نظام جمهوری اسلامی توجه ویژه ای به اهمیت علم و علم آموزی و جایگاه رفیع معلمان دارد افزود: توجه ویژه به معلمان و برآورد انتظارات آنان، سرمایه گذاری حیاتی و بنیادی در جهت رشد و تعالی كشور است.

در این مراسم از 57 خانواده شهید فرهنگی، دو معلم نمونه كشوری، 19 معلم نمونه استانی، 305 معلم نمونه منطقه ای، پنج معلم نمونه بسیجی، پنج پیشكسوت فرهنگی و 16 معلم تلاشگر استان تجلیل شد.ك/2

3033/1904