ساری-ایرنا-جاده كیاسربه عنوان یكی از راههای مواصلاتی و ورودی مازندران به شمار می رود كه بدلیل برخوردار نبودن از مسیر مناسب و علائم و امكانات ایمنی، جاده ناامنی برای هم اهالی حاشیه این جاده و هم مسافران به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این جاده كوهستانی و مه آلود به طول 150 كیلومتراز شهرساری تا سمنان است و غالبا از این جاده بعنوان مسیر اصلی برای عبور و حضور در استان سمنان و همچنین تردد زائران مرقد امام رضا (ع ) به شمار می رود .

جاده پرپیچ و خم كیاسر كه بدلیل نبود سیستم روشنایی ، علائم هشدار دهنده می تواند نقطه حساسی برای تردد به شمار رود و تاكنون برای امنیت مسافران اقدامات لازم انجام نشد .

یكی از ساكنان حاشیه جاده كیاسر به خبرنگار ایرنا گفت : جاده ها برای رفاه و آسایش مردم جهت ایاب ذهاب سهل تر ساخته می شوند تا كم ترین زمان ممكن و ایمن ترین طریق به جایی كه می خواهند برسند.

رضا- ع ادامه داد : اما جاده ساری - كیاسر - سمنان رنگ بوی دیگری دارد و روزانه در جاده ساری - كیاسر هر روز شاهد از دست رفتن جان و مال مردم هستیم.

وی گفت : جاده ساری- كیاسر- سمنان كه راه ارتباطی استان مازندران به استان های شرقی و جنوبی كشوراستمتاسفانه در بدو امر به صورت یك جاده اصلی ارتباطی بین استان ها و ترانزیتی دیده نشده است به همین دلیل این جاده بسیار باریك و پر پیچ خم و غیر استاندارد ساخته شده است.

احمد بزرگی یك شهروند ساروی كه طی مسیر جاده كیاسر به سمنان را با توجه به شرایط كاریش(راننده اتوبوس) فعالیت همیشگی خود اعلام كرد به خبرنگار ایرنا گفت: جاده ساری- كیاسر- سمنان در صورت استاندارد بودن می توانست بار سنگینی از جاده هراز و فیروزكوه را كاهش و همچنین فاصله مازندران با استانهای جنوبی را به مقدار بسیار زیاد كاهش دهد .

وی ادامه داد : همچنین امن بودن این جاده می توانست صرفه جویی زیادی در وقت و سوخت را فراهم آورد كه به علت خطرناك بودن كمتر برای این امر مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته این شهروند متاسفانه این جاده بسیارزیبا و جنگلی و تاثیر گذار بر اقتصاد منطقه و استان به علت خطرناك بودن ، آرامش مردم را كه سال های طولانی منتظر احداث و آسفالت آن بودند سلب كرده و هر روز در این جاده شاهد تصادفات خونین هستیم .

وی تاكید كرد : با توجه به تعداد تصادفات زیادی كه در این جاده اتفاق می افتد ، متاسفانه اقدامی عاجلی برای كاهش آن صورت نگرفته و معلوم نیست تا كی مردم منطقه تاوان غیر استاندارد بودن جاده را با خون خود پرداخت نمایند .

بخشدار چهاردانگه از توابع شهرستان ساری گفت : نبود سامانه روشنایی بویژه در محدوده ای كه بیشترین مه گرفتگی را در طول سال دارد ، مهم ترین مشكل جاده كیاسر است.

اسماعیل امینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 26 كیلومتر از مسیر این جاده مه گیر است كه هم اكنون سامانه روشنایی تنها در سه و نیم كیلومتر آن نصب شده است .

وی به وجود 20 نقطه حادثه خیز در جاده كیاسر به عنوان دیگر مشكل جدی این مسیر و مهم ترین عامل اثرگذار بر بروز تصادفات رانندگی یاد كرد و گفت : كاهش تصادفات و تلفات در این مسیر به عزم جدی برای رفع نقاط حادثه خیز نیاز دارد.

بخشدار چهاردانگه ساری همچنین به نبود علائم هشدار دهنده رانندگی در محور كیاسیر اشاره كرد و افزود : نصب این علائم در جاده پر پیچ و خم و كوهستانی به مقدار زیادی سبب كاهش تصادفات و تلفات رانندگی خواهد شد.

بخش چهاردانگه به مركزیت شهر كیاسر از مناطق كوهستانی شهرستان ساری است كه 95 روستا را زیر پوشش دارد وجمعیت این بخش بر اساس آخرین آمار سرشماری 17 هزار و 600 نفر است

وی با اشاره به آغاز ساخت پایگاه اورژانس در این جاده در تعطیلات نوروزی امسال ، افزود : جاده كیاسر یكی از شش محور ورودی و پرتردد مازندران است كه 95 كیلومتر آن در حوزه استحفاظی بخش چهاردانگه قرار دارد.

امینی گفت : نبود پایگاه اورژانس هم از مشكلات محور كیاسر برای ارائه خدمات سریع امداد و نجات به مصدومان حوادث رانندگی است كه خوشبختانه این مشكل با اهدای یك قطعه زمین به مساحت 360 متر مربع توسط یكی از خیران و آغاز ساخت پایگاه از دوازدهم فروردین ماه امسال بزودی رفع خواهد شد.

وی افزود : ساخت این پایگاه اورژانس با یك میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار دولتی آغاز شد و اعتبارات موردنیاز برای تكمیل آن هم از سوی دانشگاه علوم پزشكی مازندران و كمك خیران تامین خواهد شد .

امینی در خصوص اعتبار موردنیاز برای ساخت و تجهیز پایگاه اورژانس این بخش گفت: مسوولان علوم پزشكی مازندران پس از بررسی و برآورد اولیه اعتبار موردنیاز را اعلام خواهند كرد .

وی افزود : با توجه به این كه 95 كیلومتر از مسیر جاده كیاسر در بخش چهاردانگه واقع است تا زمان آماده شدن پایگاه اورژانس در صورت بروز حوادث رانندگی خدمات رسانی به مصدومان با اعزام نیرو از پایگاه های اورژانس ساری و سمنان انجام می شود .

امینی گفت : در حالی كه سرعت حضور در صحنه اصلی ترین فاكتور در ارائه خدمات به مصدومان به شمار می رود ، نبود پایگاه اورژانس نقطه ضعفی در ارائه خدمات اورژانسی در بخش چهاردانگه به شمار می رفت .

باوجود ضرورتهای لازم برای بهینه سازی و ایمن سازی جاده كیاسر به سمنان در برنامه وزارت راه و شهرسازی هم اكنون تعریض و ایمن سازی 12 كیلومتر از این جاده مورد نظر است .

نماینده ساخت وتوسعه زیربناهای كشور در مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت:تعریض و ایمن سازی 12 كیلومتر از جاده كیاسر در دستور كار قرار گرفته است .

غلامعباس رستمی با اشاره به اینكه این مسیر از ابتدای شهر ساری تا منطقه تاكام است ، ادامه داد :تاكنون با صرف اعتبار 40 میلیارد ریالی تعریض و آسفالت سه كیلومتر از این مسیر انجام شد و تا ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید .

وی اجرای طرح تعریض هشت كیلومتر باقیمانده از این مسیر را نامعلوم اعلام كرد وگفت : برای تعریض و ایمن سازی این مسیر 200میلیارد ریال نیاز است .

جاده كیاسر كه دو استان سمنان و مازندران را به هم وصل می كند در مجموع 150 كیلومتر طول دارد و یكی از شش جاده ورودی و محور مواصلاتی مازندران به شمارمی رود.

این جاده به علت عرض كم و پرپیچ وخم بودن و حجم بالای ترافیك به طور میانگین روزانه شاهد دو الی سه تصادف رانندگی است .ك/4

2096/1899

فاطمه قنبری قادیكلایی