رشت - ايرنا - دبير علمي همايش ملي تالش شناسي از ارسال 175مقاله داخلي و خارجي به دبيرخانه اين همايش خبر داد.

ولي جهاني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، ضمن تقدير از استقبال گسترده استادان، پژوهشگران، كارشناسان و دانشجويان سراسر كشور از نخستين همايش ملي تالش شناسي گفت : مقالات ارسال شده در زمينه هاي باستانشناسي، گردشگري، معماري، فرهنگ، آداب و رسوم، منابع طبيعي، تاريخ تالشان و ... است.

وي با توجه به تصميم شوراي سياست گذاري همايش، زمان برگزاري همايش ملي تالش شناسي،را دوم وسوم خردادماه عنوان ، و اظهار كرد : چهار مقاله از تعداد مقالات يادشده به زبانهاي انگليسي،روسي و تركي است.

وي ادامه داد: با بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي داوران، مقالات برتر براي ارايه شفاهي در روز همايش انتخاب شدند و اين سخنرانان از ايران و كشورهاي جمهوري آذربايجان و فرانسه هستند.

جهاني افزود : شناسايي تاريخ و فرهنگ تالش و معرفي هر چه بيشتر آن در سطح ملي، تبادل اطلاعات بين پژوهشگران، اساتيد و محققان منطقه، جذب گردشگر و توريسم به منطقه ، ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي ساكنان بومي و محلي از اهداف برگزاري اين همايش است.

وي اذعان كرد : منطقه تالش به لحاظ داشتن آثار باستاني، محوطه هاي پيش از اسلام و اسلامي، فرهنگ بومي و صنايع دستي بسيار حايز اهميت است و برگزاري اين قبيل همايش ها و جشنواره هاي بومي محلي به شناسايي هر چه بيشتر اين منطقه به ايرانيان كمك مي نمايد.

جهاني، از برگزاري نخستين جشنواره بومي، محلي و نمايشگاهي از دستاوردهاي پژوهشي و فرصت هاي سرمايه گذاري در مناطق تالش نشين ، نمايشگاهي از اشياي مكشوفه از حفريات باستان شناسي منطقه ،برپايي غرفه هاي صنايع دستي و همچنين كارگاه مرمت سفال در جوار اين همايش خبر داد.

نام شهرستان تالش واقع در غرب گيلان ،از توالش مشتق شده تول به معني گل و ش پسوند مكان يعني گل خيز است كه به مرور به تالش تبديل شده است ؛ تاتها و تالشها ، ساكنان عمده اين سرزمين داراي تاريخي كهن و استوار هستند كه نقش عمده اي در پي ريزي ساختار فرهنگي گيلانيان داشته اند .

تالشيها اقوامي هستند كه در تاريخ از آنان به نام كادوسها يا كاتوزيها نام برده شده و از زمان مادها در اين منطقه ساكن شده اند ؛ زندگي قبيله اي آنان بين ارتفاعات و دره ها هم متناسب با فصل بوده ،كه هم اكنون نيز تجانس قومي خود را حفظ كرده اند .

انسجام و اتحاد دو طيف مذهبي سني و شيعه و مراودات و مناسبات خانوادگي آنان، گوياي خون گرمي و فرهنگ متعالي مردمان اين خطه است .

گويش تالشي در ناحيه جلگه اي و گالشي در ناحيه كوهپايه اي گيلان رواج دارد .ك/3

1881/6070