تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷

دزفول - ايرنا - كشاورزان و باغداران حاشيه كانالهاي شبكه آبياري دز در شمال خوزستان از احتمال قطع بيش از چهار هزار اصله نهال مركبات ابراز نگراني كردند.

شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري ناحيه شمال خوزستان اخيرا با اخذ حكم قضايي از كشاورزان و باغداراني كه اراضي آنها در محدوده حريم كانال هاي شبكه آبياري قرار دارند خواست حريم كانال را آزاد نمايند.

اين كشاورزان كه باغ هاي مركبات و مزارع آنها در معرض تخريب قرار گرفته از خبرگزاري ايرنا خواستند با اطلاع رساني به مسوولان ذيربط مانع از اجراي حكم قضايي در اين رابطه شود.

مسعود روشن زاده يكي از اين باغداران در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت:به رغم داشتن سند ثبتي و پروانه كاربري براي 1.5 هكتار باغ مركبات در محدوده اراضي بن جعفر با حكم شبكه آبياري شمال خوزستان مبني بر عقب نشيني باغ مواجه شده ام.

وي با اشاره به اينكه باغ پرتقال وي از سال 82 كاشته شده و چندين سال است ثمر مي دهد افزود:بيش از 30 كشاورز و باغدار در اين منطقه با اين حكم مواجه شده اند كه با اجراي اين حكم بيش از چهار هزار نهال مثمر بايد قطع شود.

يك باغدار ديگر نيز ضمن انتقاد از اين موضوع گفت:از 25 سال پيش قرارداد آب كشاورزي با شبكه آبياري دز منعقد شده است اما با حكم اخير باغ و اراضي كشاورزي بايد تخريب شوند.

مدير روابط عمومي شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان نيز در اين رابطه به ايرنا گفت:حريم كانال هاي شبكه آبياري بر اساس ابعاد و ظرفيت متفاوت مي باشد كه در پايگاه اطلاع رساني اين شبكه قابل مشاهده است.

مسعود پرموز با اشاره به اينكه بيش از 50 سال از ساخت شبكه آبياري دز مي گذرد ، افزود: متاسفانه حريم قانوني شبكه هاي آبياري رعايت نشده و اين امر در طول سالهاي گذشته حوادث ناگواري را رقم زده كه منجر به مرگ چندين نفر نيز شده است ضمن اينكه براي تعمير و بازسازي كانالها نيز رعايت حريم قانوني الزامي است.

وي با اشاره به كم توجهي و ناآگاهي خريداران باغ هاي مركبات و اراضي كشاورزي واقع در محدوده قانوني شبكه آبياري دز گفت:در معاملات صورت گرفته تبعات قانوني ناشي از خريد و معامله باغ و زمين كشاورزي بر عهده خريدار گذاشته شده است.

مدير روابط عمومي شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان رعايت حريم شبكه هاي آبياري را براي حفظ شبكه و حفظ جان مردم ضروري دانست و اظهار كرد: كانال ها و تاسيسات آبياري براي انتقال و توزيع آب ساخته شده و عدم رعايت حريم قانوني آنها علاوه بر آسيب زدن به اين تاسيسات، احتمال بروز حوادث تلخ را تشديد مي كند.

وي افزود: برخي كشاورزان طبق قانون عمل نكرده و در موارد بسياري با فروش اراضي واقع در حريم كانالهاي آبياري خريداران را با مشكل مواجه كرده اند.

پرموز به كشاورزان و باغداران توصيه كرد : قبل از هرگونه ساخت و ساز صنعتي ، تجاري و كشاورزي از شبكه آبياري استعلام كنند تا از حريم قانوني شبكه هاي آبياري مطلع شوند.

وي ديگر موارد نقض حريم را كشت هاي غير مجاز و سكونت برخي دامداران در حريم كانالهاي آبياري برشمرد و گفت: برخي افراد اقدام به كشت غير مجاز در حريم كانال ها و زهكش ها مي نمايند كه مصداق تجاوز به حقوق ديگران مي باشد چرا كه آب موجود در كانال بر اساس سطح زير كشت محصولات داراي قرارداد تامين شده و در واقع با اين تخلف نياز آبي ساير مزارع محدود مي شود.

وي در خصوص اراضي كشاورزي و باغات مركباتي كه حكم قضايي براي تخريب آنها صادر شده گفت:اگر اين كشاورزان و باغداران اقدام به رفع تصرف از حريم شبكه هاي آبياري دز نكنند با حكم قاضي نسبت به تخريب اراضي و باغ آنها اقدام خواهد شد.

مدير جهاد كشاورزي دزفول نيز هر گونه ساخت و ساز در حريم قانوني شبكه هاي آبياري ، راه ، تاسيسات آب و برق را طبق قانون ممنوع اعلام كرد و گفت:كشاورزان و باغداران بايد حريم قانوني كانال هاي شبكه آبياري را رعايت كنند.

احمد زارعي با بيان اينكه مديريت جهاد كشاورزي دزفول براي حل مشكل پيش آمده وارد عمل شده است افزود:تلاش مي شود در نشستي با حضور كشاورزان معترض و نمايندگان شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان اين مشكل پيگيري شود.

وي افزود:باغ هاي مركبات دزفول از سرمايه هاي ملي بوده كه بايد از آنها حفاظت كرد لذا بايد تدبيري اتخاذ كرد تا ضمن حفظ حريم كانالهاي شبكه آبياري از تخريب باغ هاي مركبات جلوگيري شود.

از حدود پنجهزار هكتار باغ مركبات در شهرستان دزفول سالانه بيش از 70 هزار تن محصول شامل 20 نوع مركبات برداشت مي شود.

شبكه هاي آبياري شمال خوزستان شامل شبكه هاي دز، كرخه شمالي و لور با دارا بودن بيش از يكهزار و 500 كيلومتر كانال و زهكش نقش مهمي در اقتصاد كشاورزي منطقه دارند.

شبكه آبياري دز به عنوان يكي از بزرگترين و مدرن ترين شبكه هاي آبياري كشور زمينه كشت و توليد 63 نوع محصول مختلف را در منطقه شمال استان خوزستان فراهم كرده است.

اين شبكه مدرن آبياري بيش از 125 هزار هكتار از اراضي كشاورزي در شهرهاي دزفول ، انديمشك و شوش را زير پوشش آبياري قرار داده است.

عمليات ساختماني اين شبكه در سال 1337 آغاز و در سال 1342 فاز نخست آن افتتاح و در آذرماه سال 1356 كل عمليات ساخت شبكه به پايان رسيد.

به بركت شبكه آبياري دز سالانه بيش از چهار ميليون تن محصول كشاورزي در شهرهاي دزفول ، انديمشك و شوش فراهم شده است.

7278/6068/1352