تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷

دهلي نو-ايرنا- آمار خارجي هاي كشته شده در زمين لرزه مرگبار هفته گذشته نپال به 57 نفر رسيد كه تعداد زيادي ازاين افراد بر اثر ريزش بهمن در قله اورست جان باختند.

به گزارش ايرنا، به گفته مقامات نپالي در زمان وقوع زمين لرزه حدود يك هزار كوهنورد خارجي در 400 پايگاه اورست درحال صعود به بلند ترين قله جهان بودند كه از سرنوشت 217 از آنان تاكنون اطلاعي در دست نيست .

براساس اين گزارش ،پس از وقوع بهمن عظيم به دليل زمين لرزه شديد نپال، تعداد زيادي از كوهنوردان خارجي و بومي همچنان در ارتفاعات اورست سرگردان هستند.

زمين لرزه 7.9 ريشتري در كاتماندو موجب شد كمپ اصلي اورست، بلندترين قله جهان بر اثر ريزش يك بهمن عظيم فرو ريزد و براثر آن تعدادي كشته ، مجروح و ناپديد شوند.

اورست با نام نپالي «ساگارماتا» به معني سر آسمان و نام تبتي «كومولانگما» بلندترين كوه كره زمين است. ارتفاع قله آن از سطح دريا معادل هشت هزار و 848 متر است.

اين كوه در رشته كوه هاي هيماليا در مرز منطقه «ساگارماتا» نپال و تبت در كشور چين قرار گرفته است.

قله اورست توجه بسياري از كوهنوردان از مبتدي تا حرفه اي و مجرب را براي صعود به خود جلب كرده است .

كوهنوردان منبع كسب درآمد توريستي قابل توجهي براي كشور نپال هستند. دولت اين كشور كوهنوردان را ملزم به پرداخت 25 هزار دلار براي صدور مجوز صعود مي كند.

معاون وزارت جهانگردي نپال با بيان اينكه جسد 22 كوهنورد خارجي در اورست پيدا شده است گفت كار جستجو براي يافتن بقيه كوهنوردان خارجي ادامه دارد.

سورش اچاريا روز دوشنبه درگفت وگويي در كاتماندو اظهار داشت :به هنگام وقوع بهمن كه در اثر زمين لرزه 7.9 ريشتري هفته گذشته ،حدود يك هزار كوهنورد خارجي در 400 يايگاه در ارتفاعات اورست حضور داشتند.

وي تصريح كرد در اثر وقوع بهمن دهها نفر ازكوهنوردان جان خود را از دست دادند و 217 نفر نيز ناپديد هستند.

معاون وزارت جهانگردي نپال با ابراز تاسف از كشته شدن كوهنوردان در ارتفاعات اورست، اعلام كرد، كار جستجوي مفقودان همچنان ادامه دارد.

وي افزود:تاكنون افراد پيدا شده با استفاده از پنج بالگرد امدادي از منطقه تخليه شده كه 22 نفر ازاين افراد به علت جراحت شديد در نزديكترين بيمارستان هاي منطقه بستري شده اند.

اچاريا در ادامه گفت:هم اكنون بيش از يكصدنفر در پايگاه هاي يك و دو در ارتفاعات اورست حضور دارند و با توجه به بدي هوا انتقال آنها از اين مناطق زمان بر خواهد بود.

روزنامه تايمز آواينديا هند نيز روز دوشنبه درگزارشي نوشت: هشت روز پس از زمين لرزه نپال 12 كوهنورد خارجي در كوه ماكالو در 19 كيلومتري جنوب شرق كوه اورست بين مرز نپال و چين نجات يافتند.

اين كوهنوردان از كشورهاي اسپانيا، بلژيك، اتريش و هند هستند كه در اين هشت روز در ارتفاعات گير افتاده بودند و امدادگران ، آنها را با يك بالگرد به كاتماندو اعزام كردند.

'جلو شرپا' يكي از كوهنوردان مجروح مي گويد:سردرگمي زيادي در كوهستان است و شمار كشته شدگان احتمالا افزايش خواهد يافت.

وي در حالي كه سرش باندپيچي شده بود گفت: باد خيمه هاي كوهنوردان را با خود برده است و آنان ديگر پناهگاهي براي در امان ماندن از سرما ندارند.

'عظيم قيچي ساز' كوهنورد ايراني نيز مي گويد: بهمن مهيب و گسترده اي از كوه «پوموري» فرو ريخت در شرايطي اين اتفاق رخ داد كه منطقه را مه فرا گرفته بود و ديد كافي وجود نداشت .

وي افزود: در چادرم دراز كشيده بودم كه با لرزش شديد زمين به سرعت از چادر بيرون آمدم همه جا را مه فرا گرفته بود كوهنوردان ديگر هم از چادرهايشان بيرون آمدند و همگي به سفيدي اطراف خيره شده بوديم .

وي در مورد آخرين وضعيت كمپ اورست مي افزايد:مجروحان را در دو چادر بزرگ جاي داده ايم،پزشكان به نوبت تمام شب را كشيك مي دهند.

'پروانه كاظمي' ديگر كوهنورد ايراني در ارتفاعات ماكالو مي گويد: زمين لرزه شديدي ساعت 12 به وقت محلي كمپ را لرزاند ، همگي سالم هستيم اما از كمپ هاي بالاتر خبري گزارش نشده است.

'عليرضا بهپور' ديگر كوهنورد ايراني كه در زمان وقوع اين حادثه در كمپ اصلي اورست بوده است گفت:شرايط هوا مساعدتر شده و از ساعت 5 بامداد، بالگردها مجروحان را به پايين منتقل كردند.

به گفته شرسا نارش سركنسول افتخاري ايران در نپال تمامي كوهنوردان ايراني سالم هستند و درانتظار بازگشت به كشور به سر مي برند.

تعدادي از كوهنوردان ايراني بعد از وقوع زلزله در كمپ پايين اورست به ياري زلزله زدگان شتافتند.

*آساق*268 *1600 ** 1095