تهران - ایرنا- معاون طرح و توسعه بیمه مركزی با تاكید بر ضرورت به وجود آمدن فرهنگ بیمه ای، تصریح كرد: بزرگ‌ترین مشكل بیمه در كشور بحث‌های مرتبط با فرهنگ بیمه ای است.

به گزارش ایرنا؛ رحیم مصدق دوشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما با عنوان 'بررسی بیمه شخص ثالث، دغدغه‌ها و حمایت‌های آن'، گفت: مردم باید از حق و حقوق و ضوابط قراردادها و همچنین سایر موارد اطلاع داشته باشند این در حالی است كه این اطلاع رسانی در حد كافی نبوده است.

وی با بیان اینكه شركت‌های بیمه برای پرداخت تعهدات جاری نیازمند نقدینگی هستند، افزود: آمار بالایی از تصادفات در كشور وجود دارد به طوری كه متأسفانه بالغ بر 18 هزار نفر طی سال گذشته فوتی و بالغ بر 320 هزار مجروح در كشور داشتیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این كه آیا باید به شركت‌های بیمه به عنوان یك خدمت اجتماعی نگریست، خاطرنشان كرد: بیمه شخص ثالث جزء بیمه بازرگانی محسوب می‌شود اما این بیمه ابعاد اجتماعی وسیعی در جامعه دارد.

مصدق گفت: اگر بیمه شخص ثالث نباشد خانواده‌ افراد فوتی در تصادفات از نظر مباحث مالی دچار مشكل می‌شوند.

معاون طرح و توسعه بیمه مركزی با اشاره به این كه باید انتخاب بیمه شخص ثالث را به مردم واگذار كنیم، افزود: در مورد حق بیمه شخص ثالث پیرامون مبحث خودرو باید بیمه گذار بتواند حق انتخاب داشته باشد.

مصدق ادامه داد: نظارت بر شركت‌های بیمه از طریق بیمه مركزی صورت می‌گیرد اما این در حالیست كه نظارت بر خودروسازان با وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

وی با اشاره به این كه در بیمه شخص ثالث باید بیمه گر و بیمه گذار مشخص باشند، اضافه كرد: باید شرایطی را ایجاد كرد كه خریدار خودرو بتواند بیمه گر را خود انتخاب كند.

حسین ابوطالب كارشناس صنعت بیمه نیز در ادامه این برنامه خبری، گفت: درست است كه بیمه مركزی اجازه نظارت بر خودروساز را ندارد اما بیمه مركزی می تواند سازوكار صدور بیمه نامه را در شركت های خودروسازی تعیین كند.

وی پیشنهاد كرد: بیمه مركزی بیمه شناور طراحی كند تا بیمه گذار زمانی كه حواله خودرو را دریافت می كند از هر شركت بیمه گری كه خودش می خواهد خودروی خود را بیمه كند.

ابوطالب با بیان اینكه یكی از خودروسازان بزرگ از طریق بیمه های شخص ثالث حدود 140 میلیارد تومان برای خود درآمد ایجاد كرده است، افزود: بیمه مركزی برای از بین بردن این رانت باید راهكار ارائه دهد.

وی در پایان با اشاره به این كه ابزارهای دستگاه های نظارت ما در بخش بیمه شخص ثالث قدیمی است ، تصریح كرد: اشراف به 20 میلیون بیمه نامه كار آسانی نیست و علی رغم این كه قوانین و قیمت‌ها یكی است اما اگر بیمه گر یك سال خسارت زیان دیده را ندهد او حاضر است درصدی را كم كند و برود و بیمه مركزی نیز هیچ نظارتی بر این بخش ندارد.

شبد** 3404