تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵

يزد - ايرنا - مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد از تخصيص و جذب بيش از 42 ميليارد ريال اعتبار در روستاهاي شهرستان بافق در سال 93 خبر داد.

هادي مقيمي روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در بافق افزود: اين رقم از محل اعتبارات معاونت روستايي كشور، ارزش افزوده، ماشين آلات ، قير، تبصره هاي دو و سه مواد 39 و 41 قانون عوارض و همچنين جرائم ترافيكي تامين و پرداخت شده است.

مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد گفت: اين اعتبارات عمدتا درامور اجراي طرح هاي عمراني ، فرهنگي و پروژه هاي ورزشي با هدف توسعه پايدار روستاها صرف و خرج شده است.

وي بر اشتغالزايي طرح هاي روستايي تاكيد كرد و گفت: هدف ما تامين امكانات رفاهي روستانشينان و جلوگيري مهاجرت اين عزيزان از روستاها به حاشيه شهرهاست.

اين مسوول با بيان اينكه روستاها زمينه و جاي كار بسيار دارند تصريح كرد: طرحهاي كشاورزي، دامپروري، مرغداري ، آبزي پروري، باغي و بسته بندي محصولات زراعي از جمله طرحهاي زود بازده ، سود آور و اشتغالزا است كه دهياران مي توانند آنها را در روستا اجرا كنند.

مقيمي اضافه كرد: اجراي طرحهاي مولد از سوي دهياران علاوه بر اينكه به تحقق اقتصاد مقاومتي كمك مي كند بخشي از در آمدهاي دهياري ها را نيز تامين مي كند و ما هم در اين خصوص آمادگي داريم از طريق پرداخت تسهيلات ارزان قيمت، آنها را حمايت كنيم.

وي وجوه حاصل از صدور پروانه ساختماني را نيز بخشي از در آمد دهياريها خواند و افزود: تمام ساخت و سازها روستايي بايد پس از صدور پروانه در كميسيون 99 دهياريها بررسي و حق و حقوق دهياريها تمام و كمال پرداخت شود.

مقيمي دهياران را آخرين حلقه دولت خواند و گفت: اين زنجيره از رئيس جمهور به عنوان عالي ترين مقام اجرايي كشور شروع مي شود و پس ازوزير كشور، استاندار ، فرماندار و بخشدار به دهيار مي رسد كه نماينده دولت در روستااست.

وي توجه دهياران و شوراهاي اسلامي را به ورزش روستاها معطوف كرد وافزود: صرف اعتبار در اين زمينه هزينه نيست بلكه سرمايه گذاري است و موجب ايحاد روحيه نشاط و شادابي در جوانان روستايي مي شود و بخشي از اوقات فراغت آنها نيز غني سازي خواهد شد.

مقيمي بر احياي ورزشهاي همگاني و بومي روستايي تاكيد كرد وگفت: در روستاها ورزشهاي بومي زيبا، ديدني و هيجان انگيز وجود دارد كه پس از گذراز قرنها فراموش نشده و همچنان با شكوه خاصي برگزار مي شود كه جاي دارد بخشداران به اين نوع ورزشهاي مفرح محلي توجه بيشتري داشته باشند.

استان يزد با 368 شوراي اسلامي روستايي داراي 354 دهياري مصوب است كه به گفته مديركل امور ورستايي و شوراها، تصويب چارت دهياري براي روستاهاي بدون دهيار در دستور كار قرار دارد.

شهرستان بافق 26 شورا و 21 روستاي داراي دهياري دارد كه براي تصويب روستاهاي فاقد دهياري مصوب، اقداماتي صورت گرفته و در آينده اي نزديك همه شوراي هاي روستايي اين شهرستان داراي دهيار خواهند شد.

بافق بابيش از 40 هزارنفر جمعيت شهري و هفت هزار نفر روستايي در فاصله 110 كيلو متري شهر يزد قرار دارد.

جمعيت فصلي روستاها در ايام نوروز ، تابستان ، محرم و فصل برداشت محصولات باغي و زراعي گاه از مرز 15 هزار نفر هم مي گذرد.

اين جمعيت بين چهار تا 9 ماه را در روستاها ساكن مي شوند و اكثرا داراي منزل شخصي و امكانات و لوازم زندگي هستند.

شهرستان بافق بيش از 150 روستاي كوچك و بزرگ دارد و انواع محصولات زراعي و باغي در اين روستاها كاشت ، داشت ، برداشت و توليد مي شود.

زعفران، جو و گندم ، خرما و پسته ، بادام و زرد آلو ، سيب زميني و پياز و... از عمده ترين محصولات زراعي و باغي است كه روستانشينان را به خود مشغول كرده است و اكثرا از اين طريق امرار و معاش مي كنند.ك4

7543/ 6197