مسكو - ایرنا - سرژ سركیسیان رییس جمهوری ارمنستان در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواستار همكاری این اتحادیه با ایران شد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا ، سركیسیان روزجمعه در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در كاخ كرملین خاطرنشان كرد:محدوده جغرافیایی همكاری های كشورها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید درجهت جنوب گسترش یابد.

وی افزود: این هدف ازجمله باید با برقراری همكاری های نزدیك تر با ایران تحقق یابد.

اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ریاست ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برگزار و در آن قرقیزستان بطور رسمی با امضای سندی به عضویت این اتحادیه پذیرفته شد.

پوتین در این اجلاس با بیان این كه كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه همكاری های فیمابین مصممند،خاطرنشان كرد: توسعه همكاریهای كشورهای عضو اتحادیه در عرصه های بازرگانی و سرمایه گذاری به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی كشورهای منطقه كمك می كند.

وی افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا كارایی بالای خود را نشان می دهد و حجم مبادلات بازرگانی میان كشورهای عضو حدود 20 میلیارد دلار افزایش یافته و ساختار بازرگانی آنها بهبود یافته و سهم كالاهای با ارزش افزوده در مبادلات بازرگانی افزایش و مواد خام كاهش یافته است.

رییس جمهوری روسیه گفت: شركای خارجی به همكاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا علاقمند شده اند و در ماههای اخیر سازمان های تابعه سازمان ملل با این اتحادیه رابطه برقرار كرده اند.

وی افزود: در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر آینده اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید به عنوان ناظر پذیرفته شود.

در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسایل و موضوعات مربوط به همكاری های كشورهای عضو و چشم انداز گسترش آن بررسی شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز 29 ماه می سال 2014 با امضای توافقنامه ای توسط روسیه، بلاروس و قزاقستان تاسیس شد و از ابتدای سال جاری میلادی آغاز بكار كرد.

ارمنستان هم از آغاز سال جاری میلادی با امضای سند مربوطه به عضویت این اتحادیه درآمده است.

اروپام*5*391/1547