تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

مشهد – ایرنا – بالابرهای متحرك مانند آسانسور و پله برقی كه به نظر امن و بی خطر می رسند، به جزو لاینفك زندگی مدرن امروز درآمده اند اما در شهر بزرگ مشهد این بالابرها در كنار صرفه جویی در زمان قتل های الكترونیكی متعددی را رقم می زنند.

در صفحه حوادث روزنامه ها اخبار دردناكی از كشته شدن یا مصدومیت افراد در آسانسور و پله برقی كه بیشتر قربانیان كودك هستند، درج می شود كه ذهنیت افراد را مبنی بر امن بودن بالابرها تغییر می دهد.

در قتل های الكترونیكی قطعا نمی توان فرد مشخصی را به عنوان عامل اصلی قتل معرفی كرد زیرا از ایمنی نوع قطعات بكار رفته در بالابر گرفته تا فردی كه آن را در ساختمان نصب می كند در بروز حادثه دخالت داشتند.

در شهر بزرگ مشهد كه مملو از برجها، آپارتمان های چندین طبقه و مراكز تجاری است، به دفعات رویدادهای ناگواری مربوط به مصدومیت و بعضا كشته شدن افراد در پله برقی و آسانسور گزارش می شود كه مردم را نسبت به امنیت این بالابرها به تردید انداخته است.

به گفته مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد، پارسال یكهزار و 707 مورد حادثه مربوط به آسانسور و پله برقی در مشهد گزارش شد.

آتشپاد حسن جعفری به خبرنگار ایرنا افزود: در این حوادث یك مورد مربوط به آسانسور و یك مورد نیز مربوط به پله برقی منجر به فوت و مابقی باقی حوادث آسانسور و پله برقی مصدومیت افراد را بدنبال داشته است.

تامین امنیت بالابرهای الكترونیكی یك مساله چندوجهی است كه به نهادها و بخش های مختلفی مربوط می شود و بروز حوادث گوناگون در این زمینه مسوولان را به فكر راهكاری برای جلوگیری از آن انداخته است.

نائب رئیس سندیكای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی با نامطلوب خواندن صنعت آسانسور و پله برقی در این استان گفت: عدم ساماندهی نصب و سرویس آسانسور و پله برقی باعث بروز حوادث بسیاری شده است و این در حالی است كه هر ماه شاهد نصب دهها آسانسور در شهرهای این استان هستیم.

محمدرضا زیبایی با بیان این كه بسیاری از قطعات نصب شده بر روی آسانسور فاقد كارآیی بوده و از كیفیت لازم برخوردار نیستند افزود : سرویس آسانسورها در بسیاری از موارد توسط اشخاصی انجام می شود كه از تعهد و تخصص لازم برخوردار نیستند.

نائب رئیس سندیكاری آسانسور و پله برقی خراسان رضوی و ایران گفت: سالانه 50 هزار دستگاه آسانسور در كشور نصب می شود كه فكر اساسی برای ارتقای سطح ایمنی آنها انجام نشده است.

وی عامل 70 درصد حوادث مربوط به آسانسورها را ناشی از دخالت افراد غیرمجاز در طراحی، مونتاژكاری و سرویس و نگهداری آسانسور دانست و گفت: مهمترین عامل بروز حوادث در رسته آسانسورها مربوط به افزایش قیمت قطعات این دستگاه از سال 1390 و ورود قطعات بی كیفیت چینی به داخل كشوراست.

زیبایی اظهار كرد: 80 درصد ساختمانهای مسكونی مشهد دارای آسانسورهای غیراستانداردی هستند كه قطعاتشان تولیدات چین و فاقد كیفیت لازم است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نصب غیراصولی آسانسور در ساختمانهای مسكونی عامل بروز حوادث به دلیل عدم تسلط فنی افرادی است كه به عنوان نصاب یا سرویس نگهدار آسانسور مشغول فعالیت هستند.

زیبایی سرویس و نگهداری آسانسورها را مهمتر از نصب آسانسور ذكر كرد و افزود: عدم توجه به سرویس و نگهداری آسانسور بسترساز بروز بسیاری از حوادث دلخراش است.

زیبایی ادامه داد: شمار حوادث مربوط به آسانسور كه از سوی آتش نشانی به این سندیكا ابلاغ می شود مربوط به اتفاقاتی است كه جزو حوادث آسانسوری تلقی نمی شود بلكه نشات گرفته از سرویس و نگهداری آسانسور توسط فردی حقیقی می باشد كه جایگاه حقوقی ندارد.

وی گفت: از سال 1385 استاندارد آسانسور در ایران اجباری شد لذا آسانسور هر ساختمان مسكونی هر سه سال یكبار باید استانداردسازی شود.

وی افزود: سندیكای آسانسور و پله برقی یك نهاد كاملا تخصصی است كه بهترین مكان برای رسیدگی به شكایات مردمی می باشد و اقدامات كارشناسی روی هر شكایات انجام و تقاضاهای كارشناسی مربوط به قطعات توسط افراد خبره در اسرع وقت رسیدگی می شود.

او گفت: این سندیكا با همكاری وزارت صنایع و معادن سابق و سازمان ملی استاندارد نسبت به تدوین استاندارد آسانسور و پله برقی و همچنین تدوین دستورالعمل صدور مجوز تحت عنوان 'پروانه واحد طراحی و مونتاژ آسانسور' برای شركتهای مرتبط اقدام كرد.

نایب رییس سندیكای آسانسور و پله برقی ایران گفت: این پروانه توسط سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها صادر می شود لذا ثبت یك شركت برای فردی كه بتواند در زمینه تولید آسانسور استاندارد فعالیت كند شرط ایمنی بودن تولید آن نیست بلكه باید این شركت دارای پروانه معتبر باشد تا اگر مرتكب تخلف شد و شرایط احراز پروانه را از دست داد اعتبار پروانه اش از بین برود.

زیبایی افزود: اطلاعات شركتهای آسانسور كه دارای پروانه مجاز هستند در سایت سازمان صنعت و در سایت سندیكای خراسان رضوی ثبت شده است.

وی اضافه كرد: الزاما فردی كه دارای پروانه واحد طراحی و مونتاژ آسانسور می باشد حتما عضو این سندیكا نیست زیرا سندیكا از بین 120 شركت آسانسوری كه در خراسان رضوی پروانه دارند 10 شركت عضو سندیكا نیستند.

او گفت: فرد حقیقی یا حقوقی كه عضو این سندیكا می شود اساسنامه ای را می پذیرد و سوگندنامه ای را امضا می كند كه به واسطه آن باید در جهت حفظ كیفیت كالا، حقوق مصرف كننده و اعتلا كیفیت آسانسور و پله برقی برای حفظ منافع ملی گام بردارد.

او با اعلام اینكه به زودی اتحادیه كشوری آسانسور راه اندازی می شود گفت: اتحادیه ها بهترین مكان برای رسیدگی به شكایات مصرف كنندگان است و تاكنون شكایات مربوط به صنف آسانسور و پله برقی در كمیته داوری و حل اختلاف سندیكا یا در اتحادیه صنف الكترونیك مشهد رسیدگی می شده است.

رییس سندیكای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی با بیان اینكه پروانه مربوط به واحد طراحی و مونتاژ آسانسور اعتبار سه ساله دارد، ادامه داد: 110 شركت مجاز تولیدكننده آسانسور و پله برقی در این استان فعال هستند و در كنار آنها 200 فرد حقیقی یا حقوقی غیرمجاز نیز فعالیت می كنند.

زیبایی گفت: این سندیكا تلاش كرده با همكاری سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی كاربردی دوره های آموزشی برای نصابها و تكنسینهای این رسته برگزار كند.

وی افزود: هم اینك آزمونهایی در قالب تایید صلاحیت فنی آسانسور و پله برقی با مشاركت دانشگاه جامع علمی كاربردی از سوی این سندیكا برگزار می شود كه از طریق آن صلاحیت فنی مدیران طراحی، مهندسی و تكنسینهای فنی شركتها احراز می شود.

او بیان كرد: برای استفاده از تكنسینهای فنی فاقد تحصیلات دانشگاهی اما مجرب در این بخش شیوه نامه مربوط به برگزاری كلاسهای آموزشی توسط این سندیكا در دست اصلاح است تا گواهی تایید صلاحیت فنی برای مدیران طراحی و مهندسی و تكنسینهای فاقد تحصیلات دانشگاهی نیز توسط این نهاد صادر شود.

نائب رییس سندیكای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: استاندارد پله های برقی هنوز اجباری نشده اما شیوه نامه جدید برای صدور گواهی طراحی و مونتاژ مربوط به این سندیكا فقط به آسانسور اختصاص ندارد بلكه پله های متحرك و برقی نیز به این شیوه نامه اضافه شده است.

او اظهار امیدواری كرد با مشاركت سندیكا و سازمان ملی استاندارد اجباری شدن استاندارد پله برقی امسال ابلاغ شود.

نایب رییس سندیكای آسانسور و پله برقی ایران گفت: استاندارد پله برقی در ایران 'ای ام 115' و استاندارد آسانسور 'ای ام 81' است كه استانداردهای اروپایی هستند.

كارشناس دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز كیفیت و عدم آموزش فعالان نصب و سرویس آسانسور را مهمترین چالش این صنعت ذكر كرد و گفت: بسیاری از فعالان این صنعت به صورت غیرمجاز و بدون داشتن صلاحیت و مهارت فنی مشغول به كار می باشند.

محسن توسلی زاده خواستار تدوین نظام نامه برای نصب و سرویس آسانسور شد و گفت: با این كه بارها مسائل و چالش های این صنعت بازگو شده اما برای آن تدابیر لازم اتخاذ نشده است.

وی اظهار كرد: با تدوین نظام نامه می توان ضمن مشخص كردن صلاحیت های فنی و معیارهای مربوطه وظایف هر نهاد دست اندركار را نیز مشخص كرد.

رئیس اداره فلزات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: تاكنون 127 پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور در استان صادر و از این تعداد 22 پروانه ابطال و تنها 106 پروانه كه روی سایت این سازمان نیز منتشر شده مجاز به فعالیت هستند.

قاسم كیومرثی با اشاره به اینكه حجم تخلفات در نصب و نگهداری آسانسور بسیار است، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی فعالیت هایی را برای جلوگیری از تخلفات و رعایت حقوق مصرف كنندگان آغاز كرده است.

سرپرست آزمایشگاه اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان رضوی نیز بازرسی دوره ای از آسانسورهای نصب شده را ضروری دانست و گفت: بیشترین شكایت ها مربوط به مهر فروشی شركتها و نیز نصابان آسانسور است.

علی حسینی مقدم افزود: برخی از شركتها در حالی آسانسور نصب می كنند كه توان سرویس و نگهداری آنها را ندارند.

وی با اشاره به بازرسی این نهاد از 250 آسانسور ادارات مختلف در سطح شهر مشهد گفت : تمام این آسانسورها با استانداردهای لازم مغایرت داشته اند.

وی اظهار كرد: بسیاری از آسانسورهای در حال كار در مجتمع های مسكونی و برخی از شركتها و سازمان ها نیز در سطح شهر مشهد در زمره آسانسورهای پرخطر به شمار می روند.

وی گفت: روز به روز بر تعداد ساختمانهای مسكونی دارای آسانسور افزوده می شود لذا طی تعاملی كه شهرداری مشهد با اداره كل استاندارد انجام داده، از این پس هر ساختمانی كه بخواهد پایان كار بهره برداری بگیرد، از اداره كل استاندارد نسبت به استاندارد بودن آسانسور استعلام خواهد گرفت.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به مشكلات و شكایت های مربوط به آسانسورها و پله برقی های نصب شده در مشهد گفت : هر چند این صنعت از جمله صنایع نوپا و جوان استان است اما مشكلات و شكایتهای آن بسیار بوده كه باید برای رفع آن چاره اندیشی كرد.

فیروز ابراهیمی اظهار كرد: برای تامین حقوق مصرف كننده باید برنامه ای دقیق با همكاری و مشاركت سندیكای آسانسور و پله برقی و دستگاههای مرتبط تدوین شود كه این اتاق فكر به همین منظور تشكیل شده است.

وی با تاكید بر ضرورت آگاهی دادن به مردم و نیز آموزش فعالان این صنعت گفت: مركز آموزش خانه صنعت برای برگزاری دوره های آموزش تخصصی به فعالان نصب آسانسور و پله برقی آمادگی كامل دارد.

گزارش از : میترا عبداللهی

/1211/7489