تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

تهران - ایرنا - گاهی تصور می كنیم برای ایجاد وحدت و همدلی میان شیعیان و اهل سنت باید كلی هزینه كرد و با دعوت از میهمانان داخلی و خارجی، همایش و اجلاس بین المللی برگزار كرد و در پایان هم با صدور بیانیه بر ضرورت وحدت میان مسلمانان تاكید كنیم ولی همه ماجرا این نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، همین اواخر سال گذشته بود كه اتحادیه بین المللی امت واحده با ابتكاری جالب كاروان های سرزمین برادری را با همكاری برخی چهره های برجسته علمی، هنری و ورزشی كشور رهسپار استان های سیستان و بلوچستان، كردستان و گلستان كرد تا كاری جدید برای ایجاد وحدت میان اهل سنت و شیعیان كرده باشد.

گاهی فرصت هایی پیش می آید كه به راحتی می توان همدلی و وحدت را پررنگتر كرد. مثلا كافی است سری به مصلی امام خمینی(ره) بزنید و ضمن تماشای غرفه های رنگارنگ و بزرگ و كوچك در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب پای صحبت های ناشران اهل سنت بنشینید و ببینید كه چه ظرفیت هایی برای وحدت در همین چند غرفه وجود دارد.

از میان غرفه هایی كه امسال فقط برای 11 روز در شبستان مصلی جا خوش كرده اند، درحدود 10 غرفه به ناشران اهل سنت اختصاص دارد و اكثر این ناشران كه از وضعیت برگزاری نمایشگاه راضی هستند، امید دارند تا وحدت میان اهل سنت و شیعیان نیز به بهترین شكل در بهار كتاب یعنی همین نمایشگاه خودنمایی كند.

از آنجا كه جانمایی غرفه های ناشران بر اساس حروف الفباست، پس طبیعی است كه غرفه های ناشران اهل سنت در گوشه و كنار شبستان مصلی پراكنده باشند و باید سراغ این غرفه ها را از اهل كتاب و نشربگیری و یا می توان در نوبت بایستی و از اطلاع رسانی نمایشگاه بخواهی تا بازدن كلید واژه هایی چند ناشر را به شما معرفی كند.

همه وظیفه داریم برای تحكیم ستون های وحدت در جامعه گام برداریم ولی چشمه هایی از بعضی ناشران اهل سنت در نمایشگاه كتاب تجلی بخش وحدت میان شیعیان و اهل سنت است. مثلا یكی از همین ناشران گفت كه كتاب هایی از ائمه معصومین(ع) منتشر می كنیم.

یوسف یعقوبی مدیر انتشارات احسان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار كرد: در راستای وحدت شیعه و سنی كتاب هایی درباره امام علی(ع ، امام حسن (ع ) و سایر ائمه از دیدگاه اهل سنت چاپ كرده ایم.

نگاهی به پیشخوان این انتشارات انداختم ، كتاب های جالبی دیدم كه سخنان یعقوبی را تایید می كرد و همانطور كه چشمانم كتاب ها را دنبال می كرد، صدای مدیر انتشاراتی نگاهم را متوقف كرد.

یعقوبی گفت: كتابی به نام سیری در اندیشه امام علی (ع ) از فریدون اسلام نیا چاپ كرده ایم و یك جدول فقه تطبیقی به نام كتاب امام جعفر صادق (ع ) و دیدگاه های فقهی ایشان بر اساس منابع و دیدگاه اهل سنت داریم كه این كتاب نوشته محمد ابوزهره و ترجمه سیدناصر طباطبایی است.

كتاب را برداشتم و چند برگی را گذرا مرور كردم تا این كه به تقریظ آیت الله محمدعلی تسخیری و آیت الله سیدهادی خسروشاهی درباره اهمیت این كتاب و تاثیر آن رسیدم.

آنچه بیش از دیدگاه های این ناشر درباره ضرورت وحدت میان شیعه و سنی و راه های ایجاد وحدت برایم جالب بود، سخنانی بود كه درباره زندگی خودش تعریف می كرد. او بیش از 30 است كه در تهران زندگی می كند درحالی كه متولد سنندج است.می گوید در تهران با شیعیانی كار می كند كه گاهی از برادر به او نزدیكترند.

او در ابتدای سخنانش از این كه در حین مصاحبه مجبور است كار مشتریان غرفه را هم راه بیاندازد، عذرخواهی كرد ، فردی مبادی آداب كه حاضر به قطع این گفت وگو نبود بنابراین كار را به همكارش سپرد .

او این را هم گفت كه نام دخترش را زینب نام نهاده است .

یعقوبی از فجایع آل سعود علیه مردم مظلوم و بی دفاع مردم یمن یاد كرد و گفت: قرآن از پیامبر اعظم(ص) به عنوان رحمتی برای همه جهانیان یاد می كند اما نتیجه عملكرد برخی مدعی اسلام باعث شده تا حضرت رسول به خوبی معرفی نشود در عین حال جهان اسلام با مشكلات بسیاری مواجه شود .

از یعقوبی درباره موضوع كتاب های انتشاراتش پرسیدم ، او گفت كه در همه حوزه های مذهبی و حتی در باب ادبیات به ویژه رمان كتاب چاپ می كنند.

وی همچنین گفت: در ایران مذهب حنبلی و مالكی تقریبا نداریم و لذا كتاب های ما درباره حنفی و شافعی است ، به عنوان نمونه یكی از پرفروش ترین و بهترین كتاب های این انتشارات تفسیر نور نوشته مصطفی خرمدل است.

در لابلای صحبت هایمان یكی از مراجعین مطالبی را به زبان كردی به یعقوبی گفت و او به احترام من از دوستش خواست تا صحبت هایش را به زبان فارسی بیان كند.

وی كه علی صارمی نام داشت و در رشته فقه و حقوق اسلامی دكتری گرفته به ازدحام جوانان در یكی از غرفه ها اشاره كرد و گفت: در این غرفه جوانان برای خرید كتاب رمان سرودست می شكنند ولی اگر ما هم برای انتقال مفاهیم دینی در قالب رمان تلاش می كردیم، وضعیت كتاب های دینی ما این گونه نبود.

از دلسوزی این كارشناس دینی برای انتقال مفاهیم دینی به جوانان لذت بردم و این كه اعلام آمادگی كرد تا از انجام هر كاری برای ایجاد زمینه ای كه مفاهیم دینی را بهتر بتوان به نسل جدید منتقل كرد، دریغ نورزد.

اكثر بازدیدكنندگان اهل سنت كه از گوشه و كنار كشور به نمایشگاه كتاب قدم می گذارند، معمولا به سراغ همین انتشاراتی ها می روند. یك دانشجوی سنندجی كه به همراه دوستانش در حال خریدن كتاب از غرفه احسان است، می گوید هر سال به این غرفه می آید.

از امیر احمدی كه دوستانش را به این غرفه آورده بود، پرسیدم بیشتر چه كتاب هایی خریدی و او گفت: اكثرا كتاب های درسی را تهیه می كنیم ولی كتاب لولو و مرجان را هم خریدم كه احادیث مشترك میان صحیح مسلم و صحیح بخاری را در خود جمع كرده است.

یكی از دوستان احمدی كه كتاب امام شافعی و شاگردان مكتب بغداد و مصر نوشته علی آقاصالحی را در دست داشت، از افزایش قیمت ها در نمایشگاه امسال گله مند بود ولی البته تخفیف برخی غرفه ها را نباید نادیده گرفت كه باعث شده تا مقداری از درد افزایش قیمت را التیام بخشد.

البته مدیر انتشارات احسان معتقد است حتی بن كتاب هم التیام بخش این قیمت ها نیست و با وجود این كه دانشجویان بن كتاب هم دارند ولی به سختی كتاب می خرند.

حال و روز سایر غرفه های ناشران اهل سنت هم مانند همین غرفه احسان بود و اكثرا مشتریان خود را داشتند، هرچند سایر بازدیدكنندگان هم به این غرفه ها سرك می كشیدند و گاهی خرید هم می كردند.

همانطور كه در راهروهای شبستان مصلی به دنبال غرفه های برادران اهل سنت بودم، لباس های چند خراسانی از دور توجه هر بازدیدكننده ای را به خود جلب می كرد. این افراد چند طلبه از حوزه احناف خواف بودند كه كتاب هایی برای كتابخانه حوزه خود خریداری كرده بودند.

حسین احمد شهیدی مزرعه شیخ استاد حوزه احناف و رییس كتابخانه این حوزه از گران شدن قیمت كتاب گفت و نایلون های پر از كتاب را نشان داد كه به عنوان مشتی از خروار بود و افزود: این دو پلاستیك كه 50 جلد كتاب هم نمی شود بالغ بر 330 هزار تومان شده است.

شهیدی گفت:‌ جدیدترین كتاب های مورد نیاز را در ابتدا از ناشران اهل سنت تهیه می كنیم و بعد به سراغ سایر غرفه ها به ویژه غرفه های انتشارات علمی فرهنگی، امیركبیر، سخن، اطلاعات، آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش های اسلامی این آستان می رویم.

به سراغ غرفه انتشارات آراس رفتم و با سعدی سجادی مدیر این انتشاراتی به گفت و گو نشستم. او اظهارنظر درباره میزان استقبال مردم و نحوه برگزاری نمایشگاه را زود دانست و آن را به چند روز دیگر موكول كرد.

این انتشاراتی كه كتاب های اخلاقی، مذهبی و اجتماعی عرضه می كند، فقط در حوزه علوم قرآنی 10 عنوان كتاب عرضه كرده كه رفع ابهام نص در قرآن نوشته ابراهیم زلمی، پژوهشی در قرآن و طب در قرآن از جمله این كتاب هاست و كتاب پرسش و پاسخ های آسان در فقه امام شافعی، فقه السنه كه به بررسی احكام فقهی از دیدگاه حنبلی، شافعی، حنفی و مالكی می پردازد، از مهمترین كتاب های این انتشارات است.

وی كه خود اهل سنندج است آماری از ناشران اهل سنت داد و گفت: درحدود 30 ناشر فعال اهل سنت در كشور داریم. البته تعداد ناشران بیشتر است. مثلا سنندج 50 ناشر دارد ولی همه ناشران فعال نیستند.

سجادی از انتخاب این انتشاراتی به عنوان ناشر نمونه برگزیده سال 93 در استان كردستان سخن گفت و از كتاب های بنیادهای ایمان و روش تربیتی اسلام با كاربردهای عملی آن نوشته محمد قطب، علما و دانشمندان كردستان در 200 سال اخیر از حیرت سجادی و همچنین كتاب مدارج السالكین كتابی اخلاقی و عرفانی از ابن الطیب جوزی با ترجمه محمدحسین احمدی تبار به عنوان پرفروش های این غرفه یاد كرد.

به دنبال سایر عوامل وحدت زا میان غرفه های بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب می گشتم كه از انتشارات ایلاف سردرآوردم و در گفت و گو با مجید احمدی مدیر این انتشاراتی به گوهری ناب در این حوزه دست یافتم.

صحبت از لار و لارستان شد. از آمار اهل سنت و شیعیان لار پرسیدم كه در یك كلام پاسخم را داد و گفت «كسی نمی پرسد چه كسی اینجا شیعه است و چه كسی سنی!» همه ما یعنی مردم بخش ها و روستاهای لار خود را مدیون بزرگ مردی به نام آیت الله آیت اللهی می دانیم.

به گفته وی آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی عامل وحدت شیعه و سنی در استان فارس است و مردی بود كه شیعه و سنی از او به خوبی یاد كرده و بر او درود می فرستند و او از علمای برجسته این منطقه یعنی شهرستان های خنج، بخش عوض و بخش گراش بود كه دو سال پیش فوت كرد.

محمد درفش نیز كه در این غرفه فعالیت می كرد گفت:‌ مرحوم آیت اللهی ارتباط بسیار خوبی با علمای بومی داشت و مشكلات و مسائل اختلافی را حل و فصل می كرد و هیچ گاه سخنی نمی گفت كه باعث اختلاف میان اهل سنت و شیعیان شود.

وی كه جانباز 35 درصد دفاع مقدس است و در سال 65 در جزیره مینو مجروح شده با لهجه لاری (اچومی) گفت: خدا را شكر می كنیم كه متحد هستیم. همیشه از علما دعوت می كرد كنار هم باشند و هر ماه جلسه می گذاشت.

احمدی موضوع های عرضه شده در غرفه خود را در محور دینی، تربیتی، تفسیر، حدیث و دعا معرفی كرد و گفت: كتاب اربعین نبوی از محدثین قرن هفتم، تفسیر مبین (جزء های 29 و 30) از دیدگاه اهل سنت نوشته سیدمحمد صالح مهجور از مهمترین كتاب های این انتشارات بوده و البته جزءهای 26 تا 28 نیز در انتظار مجوز است.

وی از كتاب های پژوهش هایی نو در اعجاز قرآن نوشته عبدالعظیم ابراهیم محمد المطعنی با ترجمه سمیه آذر و معناشناسی و پیام كلمات قرآن نوشته عبدالجبار غواصی از پرفروشترین كتاب های این انتشارتی یاد كرد و گفت: از نویسنده های شیعه نیز كتاب داریم كه نشانه شناسی نمایش در قرآن نوشته معصومه اسلامی، پدیده های جغرافیایی در كلام الهی تالیف فرید سید احمدی و تحلیلی بر تاریخ و گویش مردم اردكان فارس نوشته بهادر بهاءالدینی از جمله آنهاست.

سخن از چاپ كتاب و صدور مجوز شد كه مدیر انتشارات ایلاف پرانتزی باز كرد و گفت: مسوولین از اهل سنت می خواهند كه روی كتاب هایشان بنویسند (ویژه اهل سنت) ولی ما و سایر ناشران اهل سنت كتاب هایی منتشر می كنند كه اختصاص به هیچ مذهب و فرقه ای ندارد.

وی از كتاب های ارزش مطالعه در زندگی، نسب رسول الله(ص) و كتاب های روانشناسی یا تربیتی كه از سوی ایلاف منتشر شده به عنوان نمونه یاد كرد و گفت: موضوع این كتاب ها اختصاص به اهل سنت ندارد و موضوع آن نیز فقه نیست كه روی آن نوشته شود براساس منابع اهل سنت یا از دیدگاه اهل سنت.

احمدی همچنین گفت: ناشران اهل سنت بر اساس مجوزهای صادره از تهران بایستی بر روی كتاب های خود بنویسند «براساس منابع اهل سنت» یا «از دیدگاه اهل سنت» ولی آنان كه از خراسان رضوی مجوز می گیرند، در ادامه عنوان كتاب باید «ویژه اهل سنت» را اضافه كنند و معتقدم این مسائل كمكی به وحدت نمی كند.

رسول تیموری مدیر غرفه انتشارات حافظ ابرو هم در این زمینه گفت: مسوولین می گویند این مساله یك قانون است ولی چرا این قانون فقط در خراسان اجرا می شود، در حالی كه برخی كتاب ها مثل كیمیای سعادت امام محمد غزالی را هم شیعیان و هم اهل سنت منتشر می كنند ولی ما باید روی آن بنویسیم ویژه اهل سنت؟

از تیموری درباره وجه تسمیه حافظ ابرو پرسیدم كه گفت: حافظ ابرو یك جغرافیدان و تاریخدان خوافی است و مدیر این انتشارات كه اهل این شهر است كه برای زنده نگه داشتن نام او این اسم را انتخاب كرده است و انتشارات میراث مكتوب نیز سه جلد از جغرافیای او را چاپ كرده است.

وی بیشترین كتاب های این غرفه را اخلاقی و درباره سیره پیامبر(ص) معرفی كرد و گفت: كتاب های محبوبترین انسان نوشته محمدابراهیم ساعدی رودی و نورالیقین از شیخ محمد خضری با ترجمه حسین تیموری از مهمترین كتاب ها در حوزه سیره رسول الله(ص) است.

مدیر غرفه انتشارات شیخ الاسلام احمدجام در میان سخنانش درخواستی را مطرح كرد و گفت: با توجه به مشكلات اقتصادی و افزایش قیمت كتاب از مسوولان می خواهیم كه یارانه كاغذ را دوباره برای ناشران برقرار كنند.

محمدقاسم سربوزی كه بیشتر كتاب های فقه حنفی را در نمایشگاه كتاب عرضه می كند، از احمدجام به عنوان عارف نامی قرن هشتم هجری یاد كرد كه در تربت جام بوده و مزارش نیز آنجاست.

وی كه 10 سالی است در نمایشگاه شركت می كند از كاهش 20 درصدی استقبال مردم و فروش كتاب سخن گفت و افزود: همه ساله روزهای پنج شنبه و جمعه جای سوزن انداختن نبود ولی امسال این گونه نیست. البته با توجه به وضعیت اقتصادی مردم معتقدم بازار كتاب خوب است.

شاید در مدت گفت و گو با این ناشر دهها بازدیدكننده مشغول تورق و گفت و گو بودند كه به گفته سربوزی بیشتر مشتریان این غرفه را بازدیدكنندگان كرد، ترك، بلوچ، افغان و حتی تهرانی های شیعه تشكیل می دهد.

نگاهی به كتاب های مقابلش انداختم و از او خواست مهمترین كتاب هایش را معرفی كند و او از انوارالقرآن (شش جلدی) عبدالرئوف مخلص از مفسران معاصر، معارف القرآن (14جلدی) تالیف محمدشفیع عثمانی با ترجمه محمدیوسف حسین پور و همچنین ترجمه جدولی قرآن از عبدالله خاموش هروی یاد كرد و گفت: پرفروش ترین كتاب های ما را صحیح بخاری، صحیح مسلم و المنیر نوشته وهبه الزهیلی رییس دانشگاه دمشق با ترجمه عبدالرئوف مخلص تشكیل می دهد.

این غرفه نیز كه بیشتر كتاب های فقهی و تاریخ اسلام را عرضه می كند در سال 78 یكی از چهار ناشر برگزیده شد و چند سال نیز در خراسان رضوی به عنوان ناشر نمونه و برتر معرفی شده است.

سربوزی با اعلام این مطلب از نمایشگاه دیماه سال گذشته در سنندج یاد كرد كه به عنوان غرفه نمونه انتخاب شده و گفت:150 داستان از زندگی ابوبكر صدیق، مشاهیر الصحابه، وصایای امام ابوحنیفه، روش نماز بانوان و حجاب زن مسلمان اخلاق پزشكی از دیگر كتاب های این غرفه است.

غرفه های نمایشگاه كتاب در شبستان را یك به یك پشت سر گذاشتم و همزمان با غروب آفتاب، بیست و هشتمین نمایشگاه كتاب را با ذهنی مشغول در این موضوع ترك كردم كه چه ظرفیت های بزرگی در گوشه و كنار كشور وجود دارد و هر كدام می تواند عاملی برای وحدت قلب های مسلمانان شود.

همانطور كه این عوامل وحدت بخش و عملكردهای صورت گرفته در سال های پس از پیروزی انقلاب را در ذهن مرور می كردم، به یاد ابتكارها و ریزبینی های رهبرم در این زمینه افتادم.

رهبر معظم انقلاب در سفری كه سال 88 به كردستان داشتند، سیمای مركز سنندج را موظف كردند تا اذان را بر اساس فقه جعفری و فقه شافعی به صورت جداگانه پخش كند كه این اقدام با استقبال وسیع مردم و روحانیون كردستان مواجه شد و شورای افتای علمای اهل سنت كردستان با انتشار اطلاعیه ای از موافقت رهبر معظم انقلاب با پخش اذان اهل سنت بر اساس فقه شافعی قدردانی كردند.

اگر دستور حضرت آیت الله خامنه ای برای پخش اذان بر اساس فقه جعفری و فقه شافعی بازتابی در سطح ملی داشت ولی فتوای رهبر معظم انقلاب در حرام دانستن توهین به عایشه، همسر پیامبر اكرم(ص) و هر یك از نمادهای اسلامی اهل تسنن در سال 88 بسیاری از توطئه های دشمنان اسلام را برملا كرد و قلوب مسلمانان جهان را به هم نزدیك كرد و این اقدامات رهبر انقلاب كه نمونه ای برای تقریب مذاهب به شمار می رود، درسی برای تمام پیروان مكتب رسول خدا و دین مبین اسلام است.

فراهنگ**1003**1601**