تهران - ایرنا - كمال مجاهد الحوثی پزشك یمنی، شرایط بهداشتی در این كشور را غیر قابل تصور توصیف كرد و گفت كه حملات ددمنشانه عربستان و كشورهای عربی به یمن تاكنون نزدیك به دو هزار كشته و بیش از شش هزار زخمی برجای گذاشته است.

مجاهد الحوثی پزشك همراه مجروحان یمنی در ایران در نشست خبری در تهران گفت: شرایط بهداشتی یمن غیر قابل توصیف است و ما در حدود شش هزار و 500 زخمی داریم كه 55 تا 60 درصد آنان زنان و كودكان هستند .

وی گفت : 40 درصد از زخمی ها در شرایط وخیم به سر می برند، چون بمباران هوایی عربستان و متحدانش نتایج بسیار اسفباری برای زیر ساختهای یمن در پی داشته است .

پزشك یمنی اظهار داشت: بیمارستانهای یمن در حالت عادی توان پذیرش سه هزار نفر را دارند، ولی اكنون با وجود شش هزار و 500 زخمی ناشی از بمبارانهای هوایی عربستان، این مراكز درمانی با وضعیت اسفباری مواجه شده اند .

مجاهد الحوثی اضافه كرد: 30 درصد از زخمی ها نیاز به مراقبت های ویژه دارند، در حالی كه بیمارستان های یمن در حالت عادی تنها می توانند 500 بیمار را در بخش مراقبت های ویژه پذیرش كنند.

پزشك یمنی گفت: 36 بیمارستان در بمباران های عربستان و كشورهای ائتلاف مورد حمله قرار گرفته و مراكز تولید برق از بین رفته و این مساله در فعالیت بیمارستان ها تاثیر مستقیم داشته، به طوری كه به علت نبود برق برخی از بیمارستان ها قادر به ارایه خدمات به زخمی ها نبوده و ما با تعطیلی مراكز درمانی مواجه شده ایم .

وی به تعطیلی برخی از كارخانه های داروسازی و تولید سرم اشاره كرد و گفت: به خاطر محاصره همه جانبه، با كمبود داروهای اساسی مواجه هستیم و این در حالی است كه یك میلیون بیمار قلبی و هشتصد بیمار دیابتی در یمن زندگی می كنند و شش هزار مورد نارسایی كلیه به خاطر شرایط موجود ناچار شده اند یك بار در هفته دیالیز شوند و این در حالی است كه بیماران سرطانی نیز با كمبود شدید دارو مواجه هستند.

مجاهد الحوثی در ادامه سخنانش در باره آوارگان یمنی و وضعیت آنان گفت: آوارگانی كه به مناطق امن تر پناه برده اند، شرایط بسیار بدی از نظر غذایی و آب دارند و ممكن است بزودی با شیوع بیماری های مختلف روبرو شویم.

وی افزود: شرایط روحی و روانی كودكان هم به خاطر مشاهده افراد زخمی و شهدا در وضعیت بسیار بدی است كه در آینده آنان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

عربستان با مشاركت 9 كشور عربی به جز عمان از ششم فروردین ماه حملات وحشیانه ای علیه مردم یمن آغاز كرده است . این در حالی است كه آمریكا و سازمان های جهانی در قبال جنایات عربستان و ائتلاف كشورهای عربی در یمن تاكنون سكوت اختیار كرده اند.

خاورم**1408**1651