شهركرد-ايرنا-جمعي از هنرمندان پيشكسوت ايران روز سه شنبه قلعه چالشتر شهركرد ديدن كردند.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گفت:50 نفر از هنرمندان پيشكسوت ايران به مدت سه روز از جاذبه هاي اين استان از جمله قلعه چالشتر ديدن كردند.

جواد كارگران،در گفت وگو با ايرنا در قلعه چالشتر افزود:حضور هنرمندان پيشكسوت به اين استان بهترين فرصت براي معرفي

اين استان است.

به گزارش ايرنا، قلعه چالشتر در چهار محال و بختياري تلفيقي از معماري دوران قاجار در ايران با معماري اروپايي است كه با ستونهايي ايستاده از سنگ ، خودنمايي مي ‌كند.

اين قلعه در منطقه چالشتر واقع شده، كه در دوره صفويه مركز حكمراني چهارمحالي‌ها بوده است كه ‌به ‌وسيله كلانتران روستاهاي و مناطق تحت سيطره خود را كنترل مي‌كردند و پس از انتصاب حسين قلي‌خان به عنوان ايلخان بختياري ، در اواسط حكومت ناصرالدين شاه، حكمرانان اين منطقه از حاكميت بر چالشتر خلع و تنها به زمين داران بزرگ تبديل شدند.

كارشناس ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري معتقداست:مجموعه قلعه تاريخي چالشتر كه به ' قلعه خاني' مشهور است، در ‎ 110سال پيش در چالشتر احداث و بنا شده است.

اردشير آخوندي ،درگفت و گو با ايرنا افزود: در يكي‌از سرستونهاي سنگي اين مجموعه قلعه،تاريخ ساخت آن را به سال ‎1321هجري قمري حك كرده‌اند.

وي‌گفت: مجموعه تاريخي چالشتر شامل ' سردر سنگي' ، 'خان‌نشين '، ' اندورني '، ' حمام '، ' انبارها ' و ' اصطبلها ' است.

به گفته وي، قلعه عياني و خان‌نشين اين مجموعه تاريخي داراي ‎ 38ستون سنگي با سر در و ايوان مي‌باشد.

آخوندي يادآور مي‌شود: ' ازاره سنگي ' منقوش اين مجموعه قلعه شامل نقوش افسانه‌اي و اسطوره‌اي،زندگي روزمره،گل وگياه،گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پيچش گياهي و نقوش فرشته است.

به‌گفته وي،اين نقوش به صورت ماهرانه و زيبا خلق شده و در برخي موارد به صورت برجسته حجاري شده است.

آخوندي گفت:دراين مجموعه قلعه، اندروني با يك دالان به‌قسمت خان‌نشين ارتباط داشته و ايوان آن داراي ‎ 10ستون سنگي است.

به گفته وي،ايوان با آجركاري وكاشي معرق در لچكي‌ها و پيشاني بنا با ازاره‌هاي سنگي منقوش شامل درختان تاك،گل و گلدان ،گل و مرغ و سرو و كاج تزئين شده است.

آخوندي اظهار داشت:اتاقهاي اين مجموعه قلعه نيز با نقوشي به سبك نقاشي 'لندني' كه تلفيقي از هنر نقاشي ايراني و غربي است، مزين است.

به گفته وي،اين سبك نقاشي كه در دوره قاجار به اوج خود مي‌رسد شامل نقوش گل و گلدان،افسانه ليلي ومجنون ونقوش اسلامي شامل يوسف و زليخا به همراه خط نوشته‌اي از آيات قرآن است.

وي يادآور شد: در بخشي از سر درهاي اين مجموعه قلعه، همچنين معماري ' سنتوري' كه‌به صورت مثلثي شكل بانقوشي به سبك ' شير و شكر' است، به چشم مي خورد.

به گفته آخوندي، حمام قلعه تاريخي چالشتر نيز مزين به كاشي‌آبي فيروزه‌اي و سفيد سربي بوده است.

وي يادآورشد: سقف اندروني اين قلعه به صورت قابهايي از چوب گردو است و درهاوپنجره‌هاي اتاقهاي اين مجموعه‌نيزازجنس چوب گردو به صورت گره چيني شده مي‌باشد.

آخوندي خاطر نشان كرد: اين مجموعه قلعه داراي پنج ايوان است و پنج اتاق نيز در اندروني آن وجود دارد و در مجموع داراي ‎ 40ستون است.

به گزارش ايرنا،مجموعه قلعه تاريخي چالشتر شهركرد در مركز استان چهارمحال و بختياري واقع شده است.

2097