تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳

اصفهان - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: ارزش زكات، خدمت كردن به مردم است و محرومان در تمام نقاط استان بايد از زكات بهره مند شوند.

به گزارش ايرنا به نقل از دفتر نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان ، آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد روز چهارشنبه در نخستين جلسه ستاد زكات استان در سال جديد در جمع مسئولان اين ستاد اظهار كرد: بسياري از فقرا در شهر اصفهان به سختي زندگي مي‌كنند و نبايد تصور كرد كه اصفهان خالي از فقير است و فقرا تنها در شهرستان هاي استان زندگي مي كنند.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان زكات را يكي از اقدامات مغفول شده در بين مسلمانان دانست و گفت: پرداخت زكات از جمله موارد مورد تاكيد و با اهميت قرآن است.

وي تصريح كرد: در قرآن، زكات به دنبال نماز و حتي بيش از خمس آمده است كه اين تاكيدات نشان از اهميت پرداختن امر زكات در بين مسلمانان دارد.

آيت الله طباطبايي نژاد با بيان اينكه موارد مشمول زكات بايد متناسب با توليدات روز شناسايي و پرداخت شود، افزود: اصل پرداخت صدقه و روايات تشويقي در مورد زكات بايد براي مردم تشريح شود زيرا زكات، صدقه واجب است.

امام جمعه استان اصفهان در باب اهميت زكات تصريح كرد: خداوند براي هركار ثوابي 10 برابر ثواب در نظر گرفته در حاليكه براي صدقه 700 برابر در نظر گرفته است و در حديث قدسي آمده است كه خداوند صدقه را با دست خود مي‌گيرد.

آيت الله طباطبائي‌نژاد با اشاره به اينكه اصفهان داراي محرومان زيادي است ، افزود: اين افراد نيازمند وضع نامناسبي دارند و انتظار مي‌ رود علاوه بر كميته امداد ، استانداري نيز توجه بيشتري به محروميت زدايي داشته باشد.

وي تاكيد كرد: استانداري اصفهان به همان ميزاني كه زكات جمع‌ آوري مي شود، مبلغي را پرداخت كند و براي تامين اين هزينه، منابع مالي اختصاص دهد.

در ابتداي اين ديدار مدير كل كميته امداد اصفهان از رشد 65 درصدي زكات در سال گذشته نسبت به سال 92 در اين استان خبر داد و گفت: ميزان زكات جمع ‌آوري شده در سال 92، مبلغ 9 ميليارد تومان بود كه در سال گذشته به 14 ميليارد و 650ميليون تومان افزايش يافت .

مهدي مجلس آرا با اشاره به اينكه طبق جلسات دبيرخانه زكات استان قرار بر اين شد كه كمك‌هاي جمع‌آوري شده زكات با اولويت اختصاص به محرومان باشد،افزود: در سال گذشته از 14 ميليارد و 650 ميليون تومان كمك جمع‌آوري شده زكات مبلغ پنج ميليارد و 750 ميليون تومان و در سال 92 مبلغ 3 ميليارد تومان براي كمك به فقرا اختصاص يافت.

مدير كل كميته امداد استان اصفهان تصريح كرد: از مبلغ تخصيص يافته به فقرا مبلغ 700 ميليون تومان براي كمك به هزينه جهيزيه، 170 ميليون تومان براي درمان، يك ميليارد و 580 ميليون تومان براي مسكن، 40 ميليون تومان براي تحصيل، 300 ميليون تومان براي آزادي زندانيان و 2 ميليارد و 900 ميليون تومان در بحث معيشت و توزيع سبدهاي غذايي اختصاص يافت.

وي در ادامه به هزينه بخش عمراني از محل جمع‌آوري زكات اشاره كرد و افزود: در سال گذشته مبلغ 8 ميليارد و 700 ميليون تومان در بخش پروژه عمراني براي كمك به محرومان از محل زكات جمع آوري شده هزينه شد.

مدير كل كميته امداد اصفهان اظهار كرد: از اين ميزان مبلغ 6ميليارد تومان براي مرمت و تعمير 164 مسجد در نقاط محروم استان هزينه شد.

مجلس‌آرا بيان كرد: همچنين يك ميليارد و 900 ميليون تومان نيز در ساخت48 حسينيه و تكميل 16 خانه عالم، پنج غسالخانه و يك مورد كتابخانه در قالب پروژه‌هاي عمراني هزينه شده است.

وي با تاكيد به اينكه هر سال از سوي مركز مبلغي را به عنوان پايه جمع‌آوري زكات استاني در نظر مي‌گيرند، يادآور شد: ميزان زكات مورد هدف مركز مبلغ17 ميليارد تومان است.

مدير كل كميته امداد استان اصفهان پرداخت معادل تشويقي را يكي از اقدامات بسيار خوب در زمينه جمع‌آوري زكات بيان كرد و گفت: در سال گذشته از سوي استانداري اصفهان يك و نيم ميليارد تومان به عنوان تشويقي مشخص شد.

وي افزود: باتوجه به رويكرد كميته امداد مبني بر رفع محروميت ‌زدايي انتظار است مبلغ تشويقي از سوي استانداري اصفهان افزايش يابد.

هم چنين حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين رنجبر رئيس زكات كميته امداد استان اصفهان با تقدير و تشكر از دست‌ اندركاران ستاد زكات در استان اظهاركرد: در راستاي برنامه‌‌هاي تشويقي در امر زكات يك هزار و 200 دقيقه برنامه راديويي بمنظور فرهنگ‌سازي زكات و 900 دقيقه برنامه تلويزيوني با عنوان شميم رحمت و نيز پنج هزار كتاب و جزوه توزيع شده است.

وي با بيان اينكه اين ميزان اطلاع‌رساني با بودجه كم انجام شده است ، افزود: هم اكنون 100 نفر روحاني در استان اصفهان در زمينه تبليغ و فرهنگ‌ سازي براي پرداخت زكات فعاليت مي كنند.

رئيس زكات كميته امداد استان اصفهان تصريح كرد: جهت فعال نمودن ستاد زكات شهرستان ها هر سال يك جلسه تا دو جلسه در شهرستان‌ها تشكيل مي شود.

وي از فرمانداران خواست تا نسبت به فرهنگ سازي براي پرداخت زكات اهتمام بيشتري داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمين رنجبر پيشنهاد كرد: جهاد كشاورزي نيز مشوق‌هايي براي افرادي كه زكات پرداخت مي‌كنند در نظر بگيرد.

زكات از دستورات اسلامي و يكي از فروع دين است و در مورد چيزهايي وضع شده كه انسان آنها را با كمك طبيعت به دست مي آورد مثل گندم كه انسان در بوجود آوردن آن تنها قسمت كمي از فكر و عمل او دخالت دارد و قسمت بيشتر آن به دليل فعاليت طبيعت حاصل مي شود.

زكات بر 9 چيز واجب است: گندم ، جو، خرما، كشمش ، طلا ، نقره، گوسفند ، گاو و شتر.

هرچند زكات يكي از راههاي تامين منابع مالي حكومت اسلامي است اما در شرايط كنوني در ايران توسط دولت جمع آوري نمي‌شود بلكه بصورت مردمي هر كسي مي‌تواند زكات خويش را در يكي از موارد هشتگانه آن كه در توضيح المسايل همه مراجع ذكر شده مصرف نمايد.

2093