آنكارا – ايرنا – همزمان با شروع مذاكرات وحدت در قبرس بعداز يك وقفه هفت ماهه، بخش ترك نشين اعلام كرد كه مقررات رواديد ورود از بخش يوناني نشين جزيره به اين بخش را لغو كرده است.

به گزارش ايرنا، با لغو اين مقررات، رفت و آمد بين دو بخش جنوبي و شمالي جزيره قبرس با سهولت بيشتري انجام خواهد شد.

مذاكرات بين رهبران دو بخش جزيره قبرس براي حل مشكل 50 ساله اين جزيره روز گذشته در منطقه حائل بين دو بخش ترك نشين و يوناني نشين، در نظارت نماينده ويژه سازمان ملل شروع شد.

رياست اين مذاكرات را «مصطفي آكينجي» رئيس جمهور جديد بخش ترك نشين و «نيكوس آناستاسياديس» رئيس جمهوري قبرس (جنوبي) به عهده دارند.

آكينجي به دنبال دور اول گفت و گوها به خبرنگاران گفت: براي نشان دادن حسن نيت و رويكرد بخش ترك نشين به حل مساله جدايي بين دو بخش رفت و آمد بين دو بخش را تسهيل مي كنند.

بخش ترك نشين در سال 2003 ميلادي نيز در آستانه برگزاري همه پرسي براي قبول طرح وحدت سازمان ملل در اين جزيره، مرز خود با بخش جنوبي را بعداز يك دوره طولاني باز كرد و رفت و آمد بين دو بخش بطور مشروط شروع شد.

البته بخش يوناني نشين كه مدعي است كل جزيره قبرس را نمايندگي مي كند، تركهاي قبرسي را نيز شهروند جمهوري قبرس شناخته و براي رفت و آمد تركهاي قبرسي به اين بخش مقررات خاصي قائل نيست و فقط شرط قبرس تباري را به طور دقيق دنبال مي كند و به آندسته از تركهايي كه از تركيه به جزيره مهاجرت كرده اند، اين تسهيلات را قائل نيست.

بخش يوناني نشين حتي براي تركهاي قبرسي گذرنامه جمهوري قبرس را نيز مي دهد تا آنها به همگرايي با جمهوري قبرس به عنوان تنها راه رهايي از انزوا از جامعه بين المللي تشويق كند.

اما بخش ترك نشين تاكنون براي شهروندان قبرس جنوبي مقررات اخذ رواديد اعمال مي كرد و اين موجب شده بود كه شهروندان قبرس جنوبي نتوانند به اين بخش به راحتي سفر كنند.

جمهوري ترك قبرس شمالي به استثناي تركيه از سوي هيچ كشوري به رسميت شناخته نشده است .

در مقررات جديد شهروندان دو بخش با همراه داشتن كارت شناسايي خود خواهند توانست بين دو بخش رفت و آمد كنند.

جزيره قبرس به دنبال عمليات نظامي تركيه در سال 1974 با عنوان حمايت از كشتار تركهاي قبرسي عملا به دو بخش تقسيم شده است. تركيه با استقرار بيش از 30 هزار نيروي خود در جزيره، اين بخش را به عنوان وطن كوچك تلقي كرده و تاكيد كرده است كه حل مساله قبرس تنها براساس تشكيل دو دولت با حقوق مساوي مسير خواهد شد.

اما رئيس جمهور جديد كه سياستمداري كهنه كار و با آراي بيش از 60 درصد مردم بخش ترك نشين به راس قدرت رسيده، گفتمان نرمتري نسبت به روساي جمهور گذشته در خصوص حل مساله وحدت از خود نشان مي دهد.

به رغم اين اميدواري ها، ناظران آگاه چشم انداز قابل تصوري را براي حل نهايي اين مساله بطور مستقل از ديدگاههاي تركيه و يونان نسبت به جزيره قبرس پيش بيني نمي كنند.

خاورم/2011**1579