به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن پورسیدآقایی عصر یكشنبه در دوازدهمین اجلاس روسای راهآهن های عضو اكو، افزود: منطقه اكو در قلب كریدور شمال- جنوب و شرق - غرب قرار گرفته كه یكی استراتژیك ترین مناطق جهان و نقطه پیوند آسیا و خاورمیانه و اروپاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بیش از 433 میلیون نفر در منطقه كشورهای عضو اكو زندگی می كنند كه بلحاظ دسترسی مستقیم آنها به آب های آزاد جهان این منطقه از ظرفیت های بزرگی برای توسعه حمل و نقل ریلی برخوردار است.
وی گفت: هم اكنون مجموعه طول خطوط ریلی كشورهای عضو اكو به 54 هزار كیلومتر رسیده كه سالانه توان جابه جایی 460 میلیون تن بار و 200 میلیون نفر مسافر را دارد.
وی اظهار داشت: ظرفیت های خوبی در بین كشورهای عضو اكو وجود دارد كه با اجرای برنامه های متنوع می توانیم خطوط ریلی این كشورها را به یكدیگر متصل كنیم تا در مسیر كریدورهای مهم منطقه ای و بین المللی ترانزیت را در منطقه افزایش دهیم.
وی از اعمال تخفیف در تعرفه های ترانزیت ریلی توسط جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر تخفیف های زیادی در تعرفه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته ایم به طوری كه هم اكنون علاوه بر تخفیف های 30 تا 35 درصدی در بعضی از مسیرها به خصوص كریدور شرقی - غربی، تخفیف های راه آهن در برخی از خطوط حتی به 50 درصد نیز رسیده است.
وی با اشاره به مذاكرات صورت گرفته میان مسئولان این شركت و روسای راه آهن های تركمنستان، ازبكستان، تاجیكستان و قزاقستان طی سال گذشته، یادآور شد: طبق هماهنگی های انجام شده قرار بر این است كه بارهای ترانزیتی بیشتری از این كشورها از طریق ایران جابه جا شود و در نتیجه این اقدامات تخفیف تعرفه ای ترانزیت در سال گذشته به 56 درصد رسید و امسال این رقم به 85 درصد رسیده است.
وی تصریح كرد: قطارهای باری به طور منظم از بندرعباس به سرخس سپس به آلماتی حركت می كنند و از بندرعباس به امیرآباد در دریای خزر، هرچند حركت قطارهای باری می تواند ما را به بنادر تركمن باشی، اكتائو و آستراخان وصل كند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای توسعه كریدورهای مهم منطقه ای و بین المللی پروژه های زیادی در حوزه ریلی وجود دارد كه اتصال افغانستان، ایران، تاجیكستان، قرقیزستان، چین و اتصال آن به جمهوری آذربایجان از طریق خط آهن قزوین - رشت - آستارا در تردد ناوگان ریلی در این حوزه اهمیت زیادی دارد تا از طریق اتصال راه آهن ایران به تركمنستان از طریق راه آهن گرگان - اینچه برون و تكمیل كریدور ایران - تركمنستان - قزاقستان و اتصال ریلی به تركیه از طریق مرز بازرگان از جمله پژروه هایی است كه همكاری های منطقه ای كشورهای عضو را افزایش خواهد داد.
وی اضافه كرد: در جهت توسعه كریدورهای ریلی موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اكو و تدوین برنامه توسعه شبكه ریلی در منطقه اكو به مرحله اجرایی رسیده كه امیدواریم همكاری های اقتصادی منطقه ای با شتاب بیشتری دنبال شود.
وی افزود: با این حال عدم سرمایه گذاری كافی، فرسودگی ناوگان و كمبود آن، وجود مقررات حمل و نقل متفاوت، متفاوت بودن عرض خط ریلی كشورهای عضو و جود تشریفات مرزی متفاوت از چالش های مهم كشورهای عضو در این حوزه است كه باید برای یكسان سازی آن گام های اساسی بردارند.
گفتنی است، سازمان همكاری اقتصادی اكو (Economic Cooperation Organization)، سال 1341 (1962) توسط سه كشور ایران، پاكستان و تركیه تاسیس شد و سال 1372 با برچیده شدن نظام اتحاد جماهیر شوروی، كشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، تركمنستان، قرقیزستان، ازبكستان و تاجیكستان نیز به سازمان اكو پیوستند.
اقتصام(3)م.ب/1108**1558
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: منطقه اكو بلحاظ داشتن مشاركت تاریخی و فرهنگی فراوان از ظرفیت های زیادی برای تبدیل شدن به یك قطب مهم اقتصاد بین الملل برخوردار است.