حائری مارشلی اوغلو عصر یكشنبه در دوازدهمین نشست روسای راه آهن های كشورهای عضو اكو، افزود: هرچند كشورهای عضو اكو در سالهای اخیر همكاری های خود را افزایش داده اند اما كشورهای عضو باید تلاش كنند حجم تجارت بین المللی را در بین خود توسعه دهند.
وی بر ضرورت افزایش خط آهن بین كشورهای اكو تاكید و تصریح كرد: با توسعه صنعت حمل ونقل ریلی در این منطقه كریدور شمال به جنوب از آسیای مركزی به خلیج فارس وصل شده و این نشان می دهد اعضای اكو به گسترش روابط خود توجه جدی دارند.
مارشلی اوغلو بااشاره به مزیت های خط آهن قزوین - رشت - آستارا به جمهوری آذربایجان، افزود: با تكمیل این خط آهن باكو می تواند به آب های آزاد و بندرعباس متصل و از آنجا نیز به كشورهای اروپایی وصل شود.
معاون دبیركل اكو گفت: سالانه پنج هزار و 882 كانتینر از تركیه به قزاقستان در كریدور غرب به شرق منتقل شده و هدف ما این است كه كشورهای عضو اكو و به خصوص كشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه به بندرعباس متصل شود.
وی اضافه كرد: با اتصال خط آهن كشورهای آسیای میانه به بندرعباس در كریدور شمال به جنوب زمان جابجایی كالا در این مسیر 15 روز كاهش یافته است.
معاون دبیركل اكو تسهیل تردد در بین كشورهای عضو این سازمان و روان سازی قوانین و مقررات گمركی و توسعه شبكه راه آهن می تواند به توسعه همكاری های كشورهای عضو بیش از پیش كمك كند.
در پایان این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی ، مدیرعامل راه آهن و رئیس اتحادیه بین المللی راهن های جهان از نقشه راه ریلی كشورهای عضو اكو رونمایی شد.
اقتصام**1108**1558
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
تهران - ایرنا - معاون دبیركل سازمان همكاریهای اقتصادی اكو گفت: در بین سالهای 2014 و 2015 طول خط آهنهای كشورهای عضو اكو به منظور همكاری های ترانزیتی 36 درصد افزایش یافته است.