شیراز-ایرنا-بازیگر تئاتر و سینمای كشورگفت: تئاتر نیاز به حمایت دولتی و تبلغات وسیع تری دارد تا تمام اقشار جامعه را جذب كند و به سمت خودش بكشاند.

محمود پاك نیت سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در شیرازافزود: كسانی كه در راس امور تئاتر هستند مانند كارگردان و تهیه كنندگان بیشتر باید برروی تماشاگر سرمایه گذاری كنند چرا كه كار خوب تماشاگر خودش را پیدا می كند و مردم مبلغ یك كار خوب هستند و باعث استقبال از آن می شود.

وی گفت:اگر سوژه های خوب كه نیاز جامعه و مردم است ارایه و ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار شود خود به خود از این هنر استقبال می شود.

این بازیگر تئاتر و سینما گفت: 30 سال پیش كه ما در شیراز تئاتر كار می كردم دو ماه یك تئاتر بر روی صحنه می رفت و در آن زمان تمام مردم و حتی عشایر با مشغله كاریشان از تمام استان با اتوبوس می آمدند تئاتر ببینند و ما هیچ گونه تبلیغی نكرده بودیم بلكه مردم مبلغ ما بودند.

پاك نیت افزود:این به بینش خوب عرضه كنندگان تئاتر كه باید كاربلد باشند و مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند، ربط دارد.

این بازیگر تئاتر گفت:مردم باید با تمام نویسنده های خارجی سراسر دنیا آشنا شوند چرا كه تئاتر مثل رمان می ماند افراد كه نمی توانند فقط رمان ایرانی بخوانند.

وی درباره اینكه چرا بیشتر بازیگران تئاتر از فارس و شیراز به تهران عزیمت كردندبیان داشت: ما هیچكدام دلمان نمی خواست از شیراز برویم و آن چیزی كه باعث شد ما از شهر خودمان برویم مربوط به مدیران كل آن زمان كه در فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت داشتند بود چون آنها تئاتر نمی خواستند بلكه بازیچه ای برای دست خودشان می خواستند و بچه ها هم زیر بار این كار نمی رفتند و درگیری به وجود می آمد.

پاك نیت اظهار داشت:مسوولان فرهنگی ما اشاعه دهنده فرهنگ و هنر استان می باشند نه حقوق بگیر به خاطر میز و صندلیشان و وقتی جوانان ما می بینند كه با آنها توجه نمی شود ونمی توانند در آن شهر كار كنند به جایی كه بتوانند كارهایشان را ارایه دهند، می روند .

وی درزمینه تغییرات دیدگاه در دولت تدبیر و امید نسبت به تئاتر بیان كرد:امكانات الان با چهار سال قبل اصلا یكی نیست چون افرادی كه درراس كارهای فرهنگی و هنری هستند با فكر بازتری به این قضیه نگاه و ضرورتش را برای جامعه حس كردند ولی دست آنها از لحاظ بودجه ای خالی است.

پاك نیت گفت:امیدواریم درآینده اتفاق بهتری دراین زمینه بیفتدچراكه اگر مسائل بودجه هر استانی حل شود خود به خود نصف مساله حل می شود و نصف دیگر به مسوولینی كه در راس مسائل هنری و فرهنگی استان هایشان هستند، ربط دارد.

این بازیگر تئاتر و سینمای كشور در مورد اینكه آموزش تئاتر باید تجربی باشد یا به صورت حرفه ای و دانشگاهی گفت: هر دو مورد لازم است و من خودم به صورت تجربی شروع كردم ولی كار ما از دانشگاه كم تر نبود و شاید یك قدم هم جلوتر بودیم افراد زیادی از دانشگاه هنر دانش آموخته می شوند ولی متاسفانه وقتی وارد این عرصه می شوند چیزی بلد نیستند.

محمود پاك نیت از سال 1348 در زمینه تئاتر شروع به كار كرد و در 52 نمایش حضور یافت.

وی در سال 1352 به استخدام اداره كل فرهنگ وهنر درآمد از سال 1367 به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون پرداخت و موفق به اخذ درجهٔ یك هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

اوبا مجموعه تلویزیونی روزی روزگاری به محبوبیت دست یافت و محبوبیت او با مجموعه‌های پدرسالار و پس از باران ادامه یافت.ك/3

3008 / 1876