كرمانشاه - ایرنا - مدیركل دفتر آموزش سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی، وضعیت عوامل خطرساز در بیماری های غیرواگیر میان جمعیت 15 تا 64 سال كشور را نگران كننده عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا دكتر شهرام رفیعی فر روز سه شنبه در دومین كنگره بین المللی بهداشت و ارتقای سلامت كه در سرسرای انتظار كرمانشاه در حال برگزاری است افزود: از جمعیت یاد شده 10 درصد سیگار مصرف می كنند، 88 درصد دارای تغذیه نامناسب هستند و افزون بر 16 درصد هم دارای چاقی هستند.

وی همچنین 19 درصد از این جمعیت را دارای فشار خون بالا، 27 و 97 درصد را دارای كلسترول بالا عنوان كرد.

وی با بیان اینكه برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی برای ارتقای سلامت عمومی به عنوان یك مبحث كلیدی در وزارت بهداشت و قوای سه گانه حاكمیت جمهوری اسلامی پذیرفته شده است اظهار كرد: امروزه بهترین حكومت ها آنانی هستند كه در برنامه های خود اولویت را به سلامت می دهند.

وی گفت: با اجرای موفق برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی می توان 80 درصد از عوامل خطرساز كه زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را فراهم می كنند و نیز40 درصد از عوامل ابتلای به سرطان ها را در كشور پیشگیری و كنترل كرد.

وی از جمله مزایای ترویج خود مراقبتی در جامعه را پیشگیری از بیماری ها، كاهش مراجعات غیرضروری به میزان 20 درصد و صرفه جویی مالی در منابع به میزان هفت تا 20 درصد عنوان كرد.

رفیعی فر تاكید كرد: برنامه تحول نظام سلامت امسال نیز با تمركز بر روی حوزه بهداشت ادامه خواهد یافت كه 6 پروژه را در قالب این برنامه از جمله تحول خدمات مراقبت های اولیه در روستاها و شهرهای دارای جمعیت كمتر از20 هزار نفر را در دستور كار داریم.

وی گفت: در این برنامه قصد داریم همه جمعیت حتی آنهایی كه ظاهرا سالم هستند و بیماری خاصی ندارند را زیرپوشش قرار دهیم.

وی گفت: این برنامه را در موقعیت مدارس، محل كار، منازل، دانشگاه ها، پادگان ها و زندان ها در دستور اجرا خواهیم داشت.

رفیعی فر گفت: طرح خودمراقبتی امسال بطور آزمایشی در استان مازندران اجرا می شود و هدف هم ارتقای سلامت، سالم سازی محیط زندگی، پرهیز از مراجعات غیرضروری و اهدای زندگی با كیفیت به آنهایی كه بیماری های مزمن دارند، می باشد.

دومین كنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و ششمین كنگره ملی با حضور میهمانانی از كشورهای امریكا، انگلستان، فرانسه، افغانستان، ازبكستان، اوكراین، قزاقستان و عمان در كرمانشاه در حال برگزاری است.

در این كنگره كه به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت ابراهیم رضایی بابادی استاندار كرمانشاه و جمعی از مسوولان وزارت بهداشت و درمان نیز حضور دارند.

6539/8066