دزفول - ايرنا - رييس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري دزفول گفت:كشاورز متخلفي كه اقدام به تخريب و تسطيح يكي از تپه هاي پيرامون اثر باستاني چغاميش در دزفول كرده بود تحت پيگرد حقوقي قرار گرفته است.

يكي از تپه هاي پيرامون اثر باستاني چغاميش در اطراف شهر دزفول هفته گذشته توسط يكي از كشاورزان تخريب و تسطيح شد.

غلامعلي باغبان كوچك روز سه شنبه به ايرنا افزود:تپه تخريب شده به ارتفاع نيم متر با فاصله بيش از 500 متر از تپه اصلي چغاميش قرار داشته كه تاريخي بودن آن در دست بررسي است.

وي با بيان اينكه در اين تخريب آسيبي به تپه باستاني چغاميش دزفول وارد نشده است افزود:كشاورز مذكور بدون استعلام از اداره ميراث فرهنگي و بدون طي مراحل قانوني اقدام به تخريب و تسطيح يكي از تپه هاي پيرامون اثر باستاني چغاميش كرد كه از ادامه فعاليت وي جلوگيري شد.

وي گفت:اين تخلف از سوي اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري دزفول در دست پيگيري حقوقي است.

تپه هاي باستاني چغاميش دزفول با قدمت پنج هزار سال پيش از ميلاد، گنجينه اطلاعات كامل از دوران هاي متعلق به هفتمين هزاره پيش از ميلاد تا شكوفايي كامل تمدن شوش است.

رييس ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول هرگونه تخريب و تسطيح اراضي در محوطه باستاني چغاميش را ممنوع اعلام كرد و گفت: كشاورزان بايد دقت كنند به حريم آثار باستاني خسارت وارد نكنند و قبل از هرگونه عمليات تسطيح از اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري دزفول استعلام كنند.

وي در خصوص انتقال 108 گل نوشته تاريخي چغاميش از آمريكا به ايران نيز گفت:در حال حاضر امكان نگهداري و حفاظت از اين آثار تاريخي در دزفول وجود ندارد.

باغبان كوچك اظهار كرد:شهرستان دزفول ظرفيت هاي باستاني فراواني دارد لذا احداث و راه اندازي موزه باستاني در اين شهرستان ضروري است كه در اين راستا پيگيري لازم از سوي مسوولان دزفول آغاز شده است.

گل نوشته هاي تاريخي چغاميش شامل اطلاعات مردم درخصوص تجارت و بازرگاني دوران پيش از تاريخ است كه به صورت لوح در ابعاد كوچك مي باشند.

چغاميش را بايد نخستين منطقه در ايران دانست كه خط و كتاب در آنجا پيدا شده كه قدمت آن به هشت هزار سال پيش مي رسد.

سايت باستاني چغاميش واقع در دشت خوزستان و در كنار رودخانه دز در دوران خود داراي خانه هاي خشتي بوده و در اين منطقه فعاليت هاي كشاورزي ، بازرگاني و اقتصادي صورت مي گرفت.

در اين تپه ها آثار يك شهر باستاني ساخته شده از خشت هاي پخته متعلق به عصر پيدايش خط مشاهده شده است.

7278/6068