رشت - ايرنا - همايش ملي تالش شناسي صبح شنبه با حضور كارشناسان و اهالي فرهنگ در دانشكده فني كاسپين چوكا شهرستان رضوانشهر در غرب استان گيلان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، در همايش يادشده جمعي از اهالي دانشگاه هاي كشور ، باستانشناسان و پژوهشگران حوزه ميراث فرهنگي حضور دارند.

دبير علمي همايش ملي تالش شناسي در حاشيه همايش ياد شده به خبرنگار ايرنا گفت: شناسايي تاريخ و فرهنگ تالش و معرفي هر چه بيشتر آن در سطح ملي، تبادل اطلاعات بين پژوهشگران، اساتيد و محققان منطقه، جذب گردشگر و توريسم به منطقه ، ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي ساكنان بومي و محلي از اهداف برگزاري اين همايش است.

ولي جهاني اظهار كرد : منطقه تالش به لحاظ داشتن آثار باستاني، محوطه هاي پيش از اسلام و اسلامي، فرهنگ بومي و صنايع دستي بسيار حايز اهميت است و برگزاري اين قبيل همايش ها و جشنواره هاي بومي محلي به شناسايي هر چه بيشتر اين منطقه به ايرانيان كمك مي كند.

وي ضمن تقدير از استقبال گسترده استادان، پژوهشگران، كارشناسان و دانشجويان سراسر كشور از نخستين همايش ملي تالش شناسي گفت : 175 مقاله در زمينه هاي باستانشناسي، گردشگري، معماري، فرهنگ، آداب و رسوم، منابع طبيعي، تاريخ تالشان و ... به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.

جهاني تصريح كرد: چهار مقاله از تعداد مقالات يادشده به زبان هاي انگليسي، روسي و تركي است و با بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي داوران، مقالات برتر براي ارايه شفاهي در روز همايش انتخاب شده اند .

وي ادامه داد: سخنرانان اين همايش از كشورهاي ايران و كشورهاي جمهوري آذربايجان و فرانسه هستند. همايش ملي تالش شناسي به مدت دو روز و با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري گيلان، دانشگاه هاي گيلان و پيام نور ، فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديريت اسناد و كتابخانه ملي برگزار شده است.

نام شهرستان تالش واقع در غرب گيلان ، از توالش مشتق شده تول به معني گل و ش پسوند مكان يعني گل خيز است كه به مرور به تالش تبديل شده؛ تات ها و تالش ها ، ساكنان عمده اين سرزمين داراي تاريخي كهن و استوار هستند كه نقش عمده اي در پي ريزي ساختار فرهنگي گيلانيان داشته اند .

تالشي ها اقوامي هستند كه در تاريخ از آنان به نام كادوس ها يا كاتوزي ها نام برده شده و از زمان مادها در اين منطقه ساكن شده اند؛ زندگي قبيله اي آنان بين ارتفاعات و دره ها هم متناسب با فصل بوده كه هم اكنون نيز تجانس قومي خود را حفظ كرده اند .

انسجام و اتحاد دو طيف مذهبي سني و شيعه و مراودات و مناسبات خانوادگي آنان، گوياي خون گرمي و فرهنگ متعالي مردمان اين خطه است .

گويش تالشي در ناحيه جلگه اي و گالشي در ناحيه كوهپايه اي استان گيلان رواج دارد.ك/3

1881/2007