شهرری- ایرنا- جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: خرمشهر تنها یك شهر نیست بلكه سندی ارزشمند و تاریخی و گویای پایداری، ایثار و جاودانگی ملت شجاع و انقلابی ایران اسلامی است.

سردار پاسدارعلی فضلی روز یكشنبه در آیین سالروز آزاد سازی خرمشهر در حرم مطهر امام راحل و در جمع فرماندهان نیروهای مسلح افزود: فتح خرمشهر موجب عزت مندی و اقتدار ایران اسلامی درعرصه های نظامی و سیاسی بین الملل شد.

وی با اشاره به انجام عملیات بیت المقدس در سوم خرداد 1361 گفت: آزاد سازی خرمشهر به نمایش گذاشتن قدرت نظامی و هوشمندی فرماندهان و رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس بود و نشان داد ملت ایران حركت خود را برای تحقق اهداف والا و آرمانهای امام راحل همچنان ادامه خواهد داد.

سردارفضلی افزود: خرمشهر برای ملت ما تنها یك شهر نیست بلكه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است، از این رو سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه امت ایران اسلامی است.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با تبریك سوم خرداد به بیان خاطراتی از رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان در آزادسازی خرمشهر پرداخت و تاكید كرد: مقاومت مردم خرمشهر، حماسه‌ای از یاد نرفتنی است زیرا مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند كه از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند.

وی گفت: فرزندان غیور و شجاع مردم ایران اسلامی با تبعیت از ولایت فقیه و با ایمان به تحقق وعده الهی در پیروزی خون بر شمشیربا دست خالی چنان مقاومت كردند كه در تاریخ بی‌نظیر ماند.

سردار فضلی تاكید كرد: به اعتقاد كارشناسان نظامی، مقاومت بی‌سابقه‌ای كه در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت‌ها قابل مقایسه نیست.

وی افزود: آنچه سبب ماندگاری فرهنگ جهاد، شهادت و پایداری انقلاب شكوهمند اسلامی شده نیروی ایمان و عمل به تكلیف الهی شهیدان والامقام و همرزمان آنان بود.

سردار فضلی افزود: در زمان جنگ هم، دشمن در بالاترین شرایط نظامی قرار داشت و رزمندگان ما تنها با سلاح ایمان به خدا و عشق به ولایت فقیه با آنان مبارزه می‌كردند.

وی با اشاره به رهبری حكیمانه و عالمانه رهبر كبیرانقلاب در سالروز فتح خرمشهر و نزدیك شدن به سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: آرمان امام (ره) برچیده شدن سلطه استكبار از ایران اسلامی و آگاهی و بیداری امت اسلامی بود.

جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان در سالروز ولادت سرور و سالار شهیدان در آستانه عملیات غرور‌آفرین بیت‌المقدس وسمبل آن فتح خرمشهر قرار داریم افزود: 33 سال پیش در عملیات بیت‌المقدس فرزندان عزیز امام و امت امام در سایه یكدلی و وحدت كلام نیروهای مسلح از جمله ارتش، دریادلان بسیجی، پاسداران ژاندارمری، كمیته‌ها، شهربانی و مهندسی رزمی جهاد سازندگی همه بر آن شدند تا فرمان نایب امام زمان خود را در عملیات بیت‌المقدس كه از جمله بزرگترین عملیات‌های دفاع مقدس است اجرا كنند.

سردار فضلی در مورد چهار مانع طبیعی در انجام عملیات بیت‌المقدس گفت: رودخانه كارون، رودخانه كرخه، رودخانه اروند و هورالهویزه و هورالعظیم چهارمانع طبیعی بر سر راه عملیات بیت‌المقدس بود و دشمن با استقرار نیروهای خود كه قریب به هفت لشكر در این جغرافیا وجود داشت و با نیمی از همه ادوات و تجهیزات از زره ‌پوش تا امكانات و ادوات توپخانه‌ای استقرار پیدا كرده بود كه فرزندان امام راحل با كار اطلاعاتی و شناخت دشمن، عملیات بیت‌المقدس را به‌خوبی انجام دادند.

جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینكه در این عملیات قریب 135 گردان از رزمندگان اسلام مهیای انجام رسالت و تكلیف خود بودند افزود: نزدیك به 45 گردان از ارتش جمهوری اسلامی و 90 گردان از دریادلان بسیجی بودند و فرزندان بسیجی امام به بلوغی رسیدند كه 90 گردان از عملیات را به‌ عهده داشتند.

سردار فضلی با بیان اینكه جغرافیای عملیات بیت‌المقدس تنوع فراوانی دارد گفت: عبور از رودخانه، جنگ در دشت و صحرا، جنگ در نخلستان، جنگ در جزایر، جنگ در منطقه رملی فكه و جنگ در منطقه ویژه خرمشهر نشان‌دهنده تنوع جغرافیای عملیات بیت‌المقدس است؛ از این جهت می‌گوییم منطقه ویژه خرمشهر زیرا دشمن خرمشهر را به پادگان بزرگ تبدیل كرده كه حتی خودش نیز از معبر استفاده می‌كند.

وی درمورد برنامه‌ریزی برای عملیات بیت‌المقدس به سه مرحله اشاره كرد و افزود: عبور از كارون و تصرف سرپلی كه باید به جاده اهواز و خرمشهر برسد كه 100 كیلومتر از آن در اشغال دشمن بود؛ دوم رسیدن به مرزهای بین‌المللی و مرحله سوم رسیدن به منطقه بین بصره و خرمشهر و سپس محاصره خرمشهر و آنگاه آزادسازی خرمشهر بود.

جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در 10 اردیبهشت‌ماه سپاه اسلام در منطقه عملیات و فكه مهیای نبرد شده بودند.

وی گفت: در این راستا تیپ 33 حضرت المهدی نیز از 12 استان تركیب شده بود و مهیای نبرد شدند كه در مرحله اول حركت به‌سمت تپه‌های رملی فكه جاده چاه نفت، رودخانه دویرج و پاسگاه مرزی فكه از دو طرف جاده آسفالته به‌سمت فكه پیش‌بینی شده بود كه در عرض 13 كیلومتری و عمق 20 كیلومتری را فرزندان امام باید در سه مرحله عملیات انجام می‌دادند تا به اهداف برسانند.

نیروهای چهارگانه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر به میزبانی سپاه محمد رسول الله (ص) صبح یكشنبه با حضور درمرقد مطهر نسبت به مقام شامخ امام خمینی (ره) ادای احترام كردند.

1637/1724/1831