تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳

تهران ايرنا- بازار نشر در حال تغيير است، توسعه دهندگان اين بازار ابزارهاي جديدي را به شكل الكترونيك طراحي مي كنند كه ناشران ملزم به پيروي از اين مدل هستند و خوانندگان نيز بايد استفاده از كتب الكترونيك را جايگزين كتب چاپي كنند.

به گزارش روز دوشنبه حوزه كتاب ايرنا، كارشناسان صنعت نشر بر اين باورند كه كتاب الكترونيك و كتابخوان الكترونيك شتاب بيشتري براي تغيير بنيادين در صنعت كتاب ايجاد مي كند.

پژوهش هاي مختلف نشان مي دهد 7/1 دهم ميليارد نفر از مردم دنيا از نسخه‌هاي چاپي و 5/2 ميليارد نفر از نسخه‌هاي الكترونيكي كتاب‌ها استفاده مي‌كنند، با ورود نشر ديجيتال به عرضه نشر، برخي شركت‌هاي بزرگ دنيا مانند شيكاگو تريبيون،‌ بوستو گلوپ،‌ تايم و كمپاني لويدز لست كه 280 سال قدمت دارد، به نشر الكترونيك روي آورده‌اند.

محمدرضا سوادكوهي كارشناس حوزه نشر الكترونيك در اين زمينه به خبرنگار ايرنا مي گويد: افزايش ديجيتال كردن كتب در بازار كتاب به معني كاهش خريد كتب چاپي است و در اين حوزه، مراحل چاپ و ذخيره سازي ديگر كاربردي نخواهد بود و توليد و ذخيره ديجيتال و به روز رساني محتوا جايگزين خواهد شد.

وي مي افزايد: نويسندگان علاوه بر توليد، مي توانند نقش خود را در ايجاد ارزش بيشتر در جريان توليد كتاب پررنگتر كنند و نيازي كه آنها به ناشران سنتي براي بازاريابي كتابهاي خود دارند، از بين خواهد رفت و بايد نويسندگان چالش هاي كتاب الكترونيك را ايجاد كنند.

سوادكوهي با بيان اينكه نويسنده نمي تواند به توزيع و ويرايش ناشر دسترسي داشته باشد ، اظهار مي دارد: در هر صورت آنها مي توانند امتياز فروش خود را به صورت مستقيم به فروشگاه هاي كتاب آنالين واگذار كنند.

اين كارشناس، ارتقاي جذابيت هاي كتابهاي عرضه شده، دفاع از حقوق فكري، انديشيدن ساز و كاري كه صاحبان حقوق براساس آن قادر باشند در تعيين قيمت محصول نقش اصلي را داشته باشند و سياستگذاري فعال براي نهادهاي ارتباطي ذيربط را از مواردي بيان كرد كه بايد در نشر الكترونيك مورد توجه قرار گيرد.

عليرضا نوروزي فر يك ناشر نيز در اين زمينه مي گويد: نشر الكترونيك با بازنگري در مدل كسب و كار، بازسازي فرايندها و نظام هاي مديريتي خود در فضاي جديد جايگاه اقتصادي خود را حفظ و حتي بهبود مي بخشد.

وي اظهار مي دارد: ناشران به خانه تكاني نياز دارند تا با تغيير پاردايم هايي كه با آن كسب و كار خود را اداره مي كنند، بتوانند مخاطبان بيشتري را جذب كتابخواني كنند.

نوروزي فر با بيان اينكه بايد فناوري اطلاعات و كاربردهاي آن در حوزه نشر ديجيتال به عنوان محور توسعه كمي و كيفي توليد محتوا از طريق نهادهاي مختلف بويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مركز فضاي مجازي ،شناخته شود، مي افزايد: ناشران و نويسندگان نيز بايد با تمام تلاش نسبت به توليد محتواهاي ديجيتالي كه هزينه زيادي براي آنها نداشته باشد، در فضاي مجازي بدون چشم داشت اقدام كنند تا فرهنگ پذيرش در جامعه بوجود آيد.

اين ناشر تصريح مي كند: در حوزه انتشارات ديجيتالي بايد اقدامات قانوني زيادي انجام شود تا بتوان مالكيت معنوي را به صورت جدي پياده سازي كرد، بدون فرهنگ سازي و آگاه سازي مسوولان از مزاياي نشر الكترونيك، ساماندهي آن از طريق نهادهاي رسمي كار دشواري است.

نوروزي فر، با تاكيد بر حمايت هاي دولت، مي گويد: وقتي يك نويسنده يا ناشر كه در فضاي مجازي كار مي كند متوجه مي شود كه حمايت دولتي فقط در مسير نشر سنتي كاغذي نيست و براي دولت، نشر الكترونيك نيز اهميت دارد، با انگيزه بيشتري به كار خود ادامه مي دهد.

وي با بيان اينكه حمايت دولت در نشر الكترونيك بيشتر در بستر قوانين معني پيدا مي كند، ادامه مي دهد: اكنون صنعت نشر نياز به رويكرد جديدي دارد زيرا بنيان هاي فرهنگي جامعه را شكل مي دهد.

امروزه بخش قابل توجهي از توسعه جوامع بشري به پشتوانه توسعه سايبري است كه روز به روز بيش از پيش با زندگي مردم عجين مي شود، استفاده از رايانه، اينترنت و تلفن همراه براي بسياري از مردم، مهم، كاربردي و گاه حياتي است و كتابخوان هاي الكترونيكي بخشي از مخاطبان به ويژه نسل جوان را به كتاب الكترونيكي جذب خواهد كرد.

فراهنگ**9022**1027