تهران – ايرنا – مدير دفتر حفاظت منابع آب استان تهران گفت : برداشت بي رويه آب دشت ورامين را درمعرض نابودي قرار داده است.

مصطفي دهقان روز دوشنبه در حاشيه بازديد از پديده فرونشست دشت ورامين در جمع خبرنگاران گفت: دشت ورامين و پاكدشت از دو ناوديس يو شكل از لايه هاي رسوبي تشكيل شده كه در امتداد جاده ورامين تهران به هم مي رسند .

وي گفت: رسوبات آبرفتي در قسمت شهرستان پاكدشت تا روستاي جمال آباد دانه درشت و ماسه اي بوده و اين رسوبات در قسمت جنوب و دشت ورامين دانه ريز مي شود .

وي افزود : در عمق 30 تا 40 متري لايه زمين ، لايه اي رسي رسوب گذاري شده و همانند يك پوشش در عمق زمين گسترش پيدا كرده و باعث شده تا دو سفره آب زير زميني يكي در قسمت بالايي و ديگري در زير اين لايه تشكيل شود كه به دليل اختلاف سطح آب بالاي دشت نسبت به پائين ،اختلاف فشاري ايجاد مي شود كه مي تواند كه وزن طبقات رويي را تحمل كند.

وي اظهار داشت :به دليل افزايش ميزان بهره برداي آب از سفره هاي زير زميني ، وزن طبقات بر فشار آبخوان مي چربد و سبب مي شود تا آب از خلل فرج خاك خارج شده و تراكم لايه رسي كه ضخامت 4 تا 10 متري دارد در قسمت رويي تغيير يافته و در سطح زمين ايجاد درز و شكاف نمايد .

دهقان گفت : ايجاد درز و شكاف در سطح زمين نشان از پايان عمر آبخوان دارد و در اين صورت سفره آب زير زميني تغذيه پذيري خود را از دست داده و بارش باران و تغذيه مصنوعي نيز باعث حيات مجدد آن نمي شود.

وي عمق اين درزها را تا 30 متر اعلام كرد.

مدير دفتر حفاظت منابع آب استان تهران تأكيد كرد : تنها راه برون رفت از اين بحران مديريت مصرف آب در بخش هاي كشاورزي ، صنعتي ، خدماتي و شرب است و جز اين چاره اي نداريم .

وي تصريح كرد: هم اكنون به دليل مصرف بي رويه آب ، بخش زيادي از دشت را از دست داده ايم و اين نابودي در قسمت هاي جنوب ورامين از جاده ورامين به پيشوا به سمت جنوب رخ داده است .

دهقان افزود : منطقه فرونشست دشت ورامين محدوده اي به وسعت 400 كيلومتر مربع از جاده ورامين - پيشوا به سمت جنوب را شامل مي شود كه بارزترين آن در منطقه ابردژ و معين آباد رخ داده است .

مدير دفتر حفاظت منابع آب استان تهران با اشاره به اين كه منطقه ورامين و پاكدشت از سال 1350 تاكنون دشت ممنوعه بوده اظهار داشت: حفر چاه در دشت ورامين و پاكدشت ممنوع است ولي در همين منطقه ممنوعه نيز سالانه 70 تا 80 ميليون متر مكعب آب برداشت مي شود كه نتيجه آن فرونشست زمين مي باشد و باعث مي شود دشت از انتفاع خارج شود ، تأمين آب حتي براي مصرف شرب غير ممكن شده و امكان آبياري مزارع نيز وجود نداشته باشد .

وي گفت: متأسفانه جهت حركت شكاف ها به سمت راه آهن سراسري تهران مشهد و جاده قم گرمسار است كه اين امر مي تواند خطرات و عوارض بسياري را به همراه داشته باشد .

تهرام/7254//1348