بجنورد - ایرنا - نخستین جشنواره میراث معنوی خراسان شمالی كه از عصر شنبه هفته جاری به مدت سه روز برپا شده بود تا آخر هفته جاری تمدید شد.

به گزارش ایرنا آیین تمدید نخستین جشنواره میراث معنوی استان در جوار مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم شهر بجنورد قرار بود دوشنبه شب با حضور استاندار و رونمایی از ماكت كامل دروازه شهر باستانی بلقیس در این جشنواره انجام شود كه آیین رونمایی از این ماكت به علت حضور نیافتن استاندار انجام نشد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی علت حضور نیافتن استاندار در این آیین را مشغله كاری عنوان و بیان كرد: استاندار قول داده است تا پایان هفته از این جشنواره بازدید كند.

آدینه محمد سویدانلویی هدف ازبرپایی جشنواره میراث معنوی استان را معرفی فرهنگ و هنر استان به جامعه و استفاده از ظرفیت های آن در توسعه استان برشمرد.

جشنواره میراث معنوی خراسان شمالی با داشتن 22 غرفه به معرفی اماكن مهم تاریخی، موسیقی و صنایع دستی، آداب و آیین های خاص این خطه و نیز سوغات خراسان شمالی پرداخته است.

شهر تاریخی بلقیس و روستای گردشگری رویین اسفراین، فرهنگ و هنر تركمن، سنگ تراشی سنتی، فنون تولید آبنبات قیچی، كشتی باچوخه، موسیقی مقامی، سفره كردی، چاروق دوزی و كلاه كركی جاجرمی از جمله مواردی است كه در این جشنواره معرفی شده است.

همچنین در حاشیه این جشنواره سیاه چادر عشایر كرد شمال خراسان و اوبه تركمن های ساكن در منطقه مرزی راز و جرگلان به نمایش گذاشته شده است.

اجرای برنامه های زنده موسیقی مقامی بخشی های شمال خراسان برای بازدید كنندگام حال و هوای خاصی داده است.

بر اساس گزارش اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان 42 اثر معنوی به ثبت ملی رسیده كه سه اثر مهر اصالت یونسكو را نیز دریافت كرده است.

خراسان شمالی دارای حدود 900 هزار نفر جمعیت متشكل از اقوام كرمانج، ترك، تات، تركمن و فارس است كه استفاده از این ظرفیت برای جذب گردشگر مغفول مانده است. ك/2

6204/ 6042