اصفهان - ایرنا - رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: فعال شدن كمیته هماهنگ كننده روابط خارجی استان می تواند بسیاری از مشكلات و تنگناهای حوزه بین الملل اصفهان را برطرف كند.

محمدرضا كارشناس روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: كمیته هماهنگ كننده روابط خارجی استان اصفهان بنا به ضرورت و دستور استاندار این استان تشكیل شده اما فعال نیست.

وی افزود: فعال شدن این كمیته می تواند افزون بر تسهیل برقراری ارتباط استان با كشورهای جهان ، به صادرات صنایع دستی ، فرش و آثار هنری هنرمندان استان كه مورد توجه جهانیان است كمك كند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان با اشاره به اینكه دانشگاهها و پردیس های علمی این استان به جذب دانشجوی خارجی نیازمندند، اظهاركرد: فعالیت كمیته یاد شده می تواند به جذب دانشجو از شهرهای خواهرخوانده اصفهان كمك كند .

كارشناس با بیان این مطلب كه وظیفه نمایندگی وزارت امورخارجه در استان با كار هیچیك از دستگاههای اجرایی و ارگانهای اصفهان تداخل ندارد ادامه داد: ما آمده ایم تا در كنار سایر دستگاهها تسهیل كننده امور بین الملل استان و دستگاههای اجرایی اصفهان باشیم.

*** تورگردان های اصفهان نتوانسته اند از فرصت بوجود آمده استفاده كنند

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به اینكه بخشی از فعالیتهای این دفتر مربوط به امور كنسولی است گفت: این نمایندگی با ایجاد یك دفتر مستقل در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بصورت 24 ساعته امور مربوط به صدور روادید برای گردشگران خارجی را در این فرودگاه انجام می دهد.

وی با اشاره به اینكه این نمایندگی برای اتباع خارجی به غیر از 11 كشور كه از سوی وزارت امورخارجه مشخص شده اند بدون هیچگونه تشریفات در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان روادید صادر می كند، تصریح كرد: این فرصت خیلی خوبی برای فعالان صنعت گردشگری اصفهان است اما متاسفانه تورگردانان اصفهان تاكنون نتوانسته اند آنگونه كه انتظار است از این فرصت استفاده كنند.

نماینده وزارت امورخارجه در اصفهان با اشاره به اینكه 20 آژانس گردشگری در اصفهان وجود دارد ، گفت: ما بصراحت اعلام كرده ایم اگر آژانس گردشگری توانایی انتقال گردشگران خارجی به اصفهان را بوسیله چارتر از هرنقطه دنیا داشته باشد در اسرع وقت برای آنها در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان روادید صادر می كنیم.

وی درعین حال به این نكته اشاره كرد كه چنانچه تعداد توریست های یك آژانس گردشگری زیاد باشد برای جلوگیری از معطل ماندن آنها در فرودگاه نیاز است تا این آژانس ها چند روز قبل اسامی گردشگران خارجی را به نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان اعلام كنند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با بیان اینكه آمار گردشگران خارجی كه در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان روادید برای آنها صادر شده است در مقایسه با شهرهای شیراز و مشهد بسیار كم است، از دست اندركاران گردشگری اصفهان بویژه آژانسهای تورگردان خواست تا از فرصت بوجود آمده ، استفاده كنند.

وی ارائه خدمات در امور دانشجویی و تحصیل در خارج از كشور، ثبت واقعه اربعه ( تولد، ازدواج، طلاق و فوت ) مربوط به هم استانی های خارج از كشور، تایید اسناد حقوقی هم استانی ها و ارائه به سفارتخانه های خارج از كشور و صدور روادید برای كارشناسان و متخصصان خارجی مورد نیاز صنایع به مدت 15 روز را از دیگر فعالیت های حوزه كنسولی دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان بیان كرد.

وی با اشاره به اینكه اخذ روادید برای ورود كارشناسان، متخصصان ، ورزشكاران و مربیان خارجی برای مراكز صنعتی، دستگاههای اجرایی و ادارات و باشگاههای ورزشی بسیار وقت گیر است، گفت: خوشبختانه با ابتكار وزارت امورخارجه در راه اندازی نمایندگی های استانی، این مشكل تا حد بسیار زیادی برطرف شده است.

*** دستگاههای اجرایی استان برای ارتباط با اتباع خارجی باید با وزارت امور خارجه هماهنگی كنند

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان با اشاره به اینكه براساس قانون اساسی و دستورالعملهای متعدد مسئولان عالی رتبه دولت، كلیه رفت و آمدهای اتباع خارجی به كشور و برقراری ارتباط با آنها باید با هماهنگی یا حضور نماینده وزارت امورخارجه انجام شود، گفت: در آغاز دولت یازدهم معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 12 بهمن 92 بخشنامه ای را به استانداران برای ابلاغ به دستگاههای اجرایی صادر كرد كه براساس آن دستگاههای اجرایی موظفند جهت تنظیم مناسبات و هرنوع ارتباط با اتباع بیگانه ، هماهنگی لازم را با وزارت امورخارجه یا نمایندگی های آنها در داخل كشور انجام دهند.

وی با اشاره به اینكه این دستورالعمل توسط استاندار اصفهان به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است، تصریح كرد: متاسفانه همچنان شاهد هستیم برخی دستگاههای اجرایی استان بدون هماهنگی با وزارت امورخارجه یا دفتر نمایندگی این وزارتخانه در اصفهان مذاكراتی را با هیات های خارجی یا شخصیت های خارجی انجام می دهند.

كارشناس تصریح كرد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان متاسفانه در برخی از شهرستان های استان نیز با چنین مشكلی مواجه است.

وی با بیان اینكه نمایندگی وزارت امورخارجه در استان ها بخشی از سیستم اداری استان به شمار می آیند توضیح داد: ادارات سیاسی وزارت امورخارجه برای هر كشور، كارشناسان مجرب و گروه كارشناسی مشخصی را در نظر گرفته است كه آنها از آخرین وضعیت اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی كشور مورد نظر اطلاع دارند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان افزود: از اینرو این دفتر می تواند با برقراری ارتباط دستگاههای اجرایی استان با كارشناسان مورد نیاز در وزارت امور خارجه به پیشبرد امور بین الملل دستگاههای اجرایی و نهادهای استان كمك كند.

وی با اشاره به اینكه ورود بسیاری از هیات های خارجی به اصفهان و نشست با مسئولان ذیربط گفت: استفاده از تجربیات وزارت امورخارجه می تواند در نتیجه دادن رفت و آمدهیات های خارجی و مذاكره آنها با مراكز صنعتی ، دانشگاهی و فرهنگی كمك كند.

*** درحوزه سرمایه گذاری استان به ارتباطات بین الملل نیازمندیم

كارشناس با اشاره به اینكه افق توسعه مناسبات و ارتباط كشورمان با كشورهای خارجی رو به بهبود است، گفت: در حوزه سرمایه گذاری استان به ارتباطات بین الملل نیاز داریم و باید بتوانیم از هم اكنون برای دوره پسا تحریم ، برنامه ریزی كنیم زیرا استان اصفهان از ظرفیت های وسیعی در حوزه های مختلف برخوردار است.

*** اصفهان از قراردادهای خواهرخوانده با شهرهای جهان به خوبی استفاده نكرده است

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به اینكه قراردادهای خواهرخواندگی شهرهای جهان ابزاری برای ارتباط این شهرها در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، علمی و ورزشی است، گفت: اصفهان با 14 شهرجهان خواهرخوانده است و باید افتخاركنیم كه خواهرخوانده هایش بیش از شهرهای دیگر ایران می باشد اما متاسفانه اقدامات مناسبی برای بهره برداری اصفهان از این توافقات انجام نشده است.

وی با بیان اینكه نشست هایی نیز در این ارتباط انجام شده است ، تصریح كرد: با برگزاری این نشست ها آنگونه كه انتظار است به اهداف دست نیافته ایم .

كارشناس با اشاره به اینكه بانك اطلاعاتی ارتباطات، موافقت نامه ها و پیمان نامه های اصفهان با شهرهای خواهرخوانده و دانشگاههای اصفهان با دانشگاههای جهان در دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان وجود دارد، اظهاركرد: ما درصددیم تا با فعال كردن كمیته هماهنگ كننده روابط خارجی استان ، زمینه استفاده اصفهان از این قراردادها را فراهم كنیم.

2093 / 1339