گرگان - ایرنا - رییس شورای زكات كشور از پیش بینی جمع آوری پنج هزار میلیارد ریال زكات در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته چهار هزارو 530 میلیارد ریال زكات در سراسر كشور جمع آوری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله حسن عالمی روز سه شنبه در همایش بزرگ زكات در استان گلستان همچنین به تغییر در نحوه هزینه زكات اشاره كرد و افزود: هم اكنون 40 درصد زكات جمع آوری شده به مصرف فقرا و نیازمندان و 60 درصد دیگر برای احداث یا تكمیل پروژه های فرهنگی و عام المنفعه صرف می شود.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای زكات كشور برای اصلاح این رویه، اضافه كرد: براساس این مصوبه و تااطلاع ثانوی 60 درصد زكات جمع آوری شده باید به مصرف نیازمندان و بقیه به صرف امور عمومی و عام المفعه شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادكشاورزی با استناد به احكام فقهی دو مذهب شیعه و اهل سنت درخصوص مصارف زكات، گفت: اولویت مصرف زكات فقرا بوده و فلسفه این فریضه كمك به نیازمندان جامعه است.

وی تصریح كرد: مصوبه كنونی تا زمان پایان یافتن پروژه های نیمه تمام ادامه خواهد داشت و از آن به بعد بخش اعظم زكات جمع آوری شده به مصرف نیازمندان خواهد رسید.

رییس شورای زكات كشور همچنین با اشاره به برخی آیات قرآن و احادیث نبوی درخصوص اهمیت انجام فریضه زكات، گفت: زكات بالاترین و ارزشمندترین انفاق درجامعه است.

آیت الله عالمی افزود: اینكه 32 بار در قرآن زكات همراه با نماز آمده نشان از اهمیت این دو فریضه الهی دارد و براساس احادیث متواتر نبوی كه هم اهل سنت و هم شیعه آن را تایید می كنند، بدون پرداخت زكات هیچ عملی حتی نماز انسان مورد قبول خداوند نخواهد بود.

وی با تاكید بر ضرورت تبیین اهمیت و نقش پرداخت زكات در جامعه، تصریح كرد: علما و روحانیون عمل به این فریضه الهی را برای مردم بیان كنند و اگر زكات به درستی جمع آوری و مصرف شود، هیچ فقیری در جامعه باقی نخواهد ماند.

به گفته رییس شورای زكات كشور، پرداخت زكات یك نعمت و فرصت الهی است كه مسلمانان باید حداكثر بهره را از این فرصت ببرند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به توانمندی بخش كشاورزی گلستان و 320 میلیارد ریال زكات جمع آوری شده دراین استان طی سال گذشته، گفت: باتوجه به گستردگی حوزه زكات بویژه در فقه اهل سنت و نیز تعداد زیاد مددجویان تحت پوشش كمیته امداد، این مقدار زكات كم است.

آیت الله عالمی درپایان سخنان خود ضمن قدردانی از وحدت و اخوت بین علمای شیعه و اهل سنت گلستان و با تاكید بر ضرورت حفظ عملی این وحدت یادآور شد: وعده الهی است كه اگر زكات پرداخت و درست مصرف شود، چهره زیبای بدون فقر در جامعه تبلور می یابد

در این همایش مدیركل كمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس سازمان جهادكشاورزی گلستان و نیز فرماندار و یكی از علمای اهل سنت شهرستان آق قلا سخنرانی كردند.

در پایان این مراسم كه در شهرك صنعتی آق قلا برگزار شد از تعدادی از فعالان عرصه زكات گلستان تقدیر شد.

استان گلستان افزون بر 650 هزار هكتار اراضی زراعی دارد كه هرساله حدود 400 هكتار آن به كشت گندم با تولید یك میلیون تن اختصاص می یابد.

/3039/1648