سمنان - ایرنا - گردهمایی مسئولان ذیحسابی دستگاههای اجرایی استان سمنان در كاروانسرای تاریخی قصر بهرام گرمسار برگزار شد.

ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی استان سمنان روز سه شنبه با حضور در منطقه پارك ملی كویر و كاروانسرای قصر بهرام، از نزدیك با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه واقع در گرمسار، به خصوص جاده تاریخی سنگفرش آشنا شدند.

نشست این مسئولان نیز در محل كاروانسرای تاریخی قصر بهرام برگزار شد.

این گردهمایی توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و با هدف آشنایی هر چه بیشتر مسئولان با جاذبه های گردشگری استان برگزار شد.

پارك ملی كویر در جنوب غربی استان سمنان در حد فاصل كویر مركزی ایران و دریاچه نمك واقع شده است.

این منطقه در سال 1361 به 2 قسمت پارك ملی و منطقه حفاظت شده تقسیم و بخش جنوبی و جنوب شرقی آن با مساحت 462 هزار و 212 هكتار شامل سیاه كوه، نخجیر، سفید آب با عنوان پارك ملی ابقاء شد.

منطقه كویر مركزی دارای 31 گونه پستاندار، 131 گونه پرنده و 20 گونه خزنده است.

جاده‌ی دست‌ساز سنگ‌فرش كه با سنگ‌‌های تراش‌خورده روی بستر كویر گرمسار ساخته شده، به طول 35 كیلومتر و عرض 5 متر در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان - ساری در دوره صفوی، برای سهولت رفت وآمد كاروانیان كه در این مسیر به باتلاقها و نمك زارهای جنوب گرمسار برخورد می‌كردند، احداث شده است .

كاروانسرای قصر بهرام از مهم ترین بناهای سیاهكوه است كه مستطیل شكل ساخته شده و مصالح عمده ساخت این كاروانسرا سنگ است و در بخشهایی نیز از آجر استفاده شده است.

بنای بیرونی این قصر چهار گوش و دارای چند برج با 2 دروازه شمالی و جنوبی است و روكار آن از سنگهای بزرگ آهكی صیقل شده سفید رنگ است كه از كوههای مجاور آورده شده‌اند.

سفال‌هایی كه از اطراف این بنا به دست آمده نشان می دهد این بنا به احتمال قوی از دوره تیموری برجای مانده و پیش از دوره صفویه برپا بوده است.ك/3

7342/6103