گرگان - ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه با سفر به گلستان همراه با جمعی از مسوولان استانی از چند واحد صنعتی این منطقه بازدید كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا نعمت زاده صبح پنجشنبه در سفر به گلستان ابتدا با حضور در گلزار شهدای شهرستان گرگان به مقام شامخ شهیدان ادای احترام كرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از سه واحد صنعتی در شهرك صنعتی آق قلا بازدید كرد.

آق قلا با افزون بر 109 هزار نفر جمعیت در شمال استان گلستان ودر فاصله 15كیلومتری گرگان واقع است، بیشتر ساكنان این شهرستان را هموطنان تركمن تشكیل می دهند.

بازدید از منطقه ویژه اقتصادی اترك، كارخانه های كیمیاچوب، تولید روغن یگانه خزر، كانسار خزر تنها تولید كننده ید در كشور از دیگر برنامه های سفر مهندس نعمت زاده به استان گلستان می باشد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اترك، با هدف توسعه طرح های صنعتی در كشور و نیاز منطقه گلستان و به منظور كمك به رفع مشكل بیكاری و ایجاد اشتغال پایدار در مرداد سال 84 به تصویب رسیده است.

این منطقه اقتصادی در شمال استان گلستان واقع شده است.

همچنین شركت كانسار خزریكی از واحدهایی است كه در برنامه بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

كارخانه تولید ید كانسار خزر در 27 كیلومتری شمال آق قلا و در نزدیكی مرز اینچه برون واقع است.

شركت كانسار خزر در سال 83 با هدف اكتشاف و استخراج ید در شمال استان گلستان تأسیس و تولید ید در معدن این شركت از اواخر سال 87 آغاز شد.

در جهان تنها 10 كشور از جمله تركمنستان، آذربایجان، آمریكا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدكننده ید هستند.

حداقل 24 نوع ماده یددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی را می توان در صنایع داروسازی (مانند قرص های تیروئید) ، صنایع پتروشیمی (به عنوان كاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی كننده دامی و مواد شیمیایی (كلیه تركیبات یددار) عنوان كرد.

این ماده معدنی در ساخت اسید استیك، كائوچو، رنگدانه، مواد آلی، فیلم مدیا، تولید فلزات با خلوص بالا، مكمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الكترونیك به كار می رود.

همچنین بازدید از گمرك و راه آهن اینچه برون (راه آهن ایران- تركمنستان - قزاقستان)، نمایشگاه صنعت ساختمان در گرگان و شركت در جلسه خانواده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در برنامه های سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به گلستان قرار دارد.

3039/1648