مشهد-ايرنا- رييس جهاد دانشگاهي خراسان رضوي گفت: توسعه صعنت گردشگري در كشور يكي از مهمترين راه هاي خروج از اقتصاد تك محصولي است.

دكتر علي اكبر شمسيان روز پنجشنبه در همايش ملي رسانه و گردشگري در سالن فردوسي جهاد دانشگاهي افزود:در اسناد فرادستي و چشم انداز1404 به نقش گردشگري اشاره شده كه در آن به جهت برون رفت از اقتصاد تك محصولي، تقويت بنيان فرهنگي، تحكيم روابط بين المللي و معرفي فرهنگ غني تاكيد شده است.

او با اشاره به اينكه گردشگري معنوي عنصر اصلي هويت ساز و تعيين كننده شهر مشهد مقدس است ،اظهار كرد:اين در حالي است كه سالانه 20 ميليون نفر زائر داخلي و خارجي كه حدود هفت برابر جمعيت شهر مشهد مقدس است به اين شهر عزيمت مي‌كنند.

وي بيان كرد:ايران و به ويژه خراسان رضوي در سال 1404 پذيراي 20 ميليون گردشگر خارجي است اگر چه تناقضات در آمار‌ها وجود دارد ولي رسيدن به اين تعداد گردشگر دور از انتظار نيست.

شمسيان با بيان اينكه رسانه تاثير زيادي در توسعه دارد ،افزود:نقش رسانه‌ها در توسعه و پيشرفت مشخص شده است و رسانه به عنوان محصول توسعه معرفي مي‌شود.

مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز با اشاره به اهميت و نقش رسانه و نيز جايگاه گردشگري مذهبي در مشهد گفت: پيشنهاد من اين است كه دبيرخانه دائمي رسانه و گردشگري مذهبي در مشهد مقدس ايجاد شود.

حسين زارع صفت افزود: اصولا گردشگري مذهبي در دنيا از جايگاه بالايي برخوردار است و 30 درصد گردشگري جهان را به خود اختصاص مي دهد و سالانه 400 ميليون سفر در خاورميانه انجام مي شود و هر گردشگر مذهبي 1700 دلار در سفرهاي خود هزينه مي كند كه اين موضوع مي تواند به درآمد زايي هرچه بيشتر صنعت گردشگري كمك كند.

وي با بيان اينكه استان خراسان رضوي و شهر مشهد داراي ظرفيت هاي بسيار مناسبي در حوزه گردشگري خصوصا گردشگري زيارتي است،گفت: وجود حرم مطهر امام رضا(ع)، يك ظرفيت بسيار بزرگ و ارزشمند است كه بايد با برنامه ريزي صحيح از اين داشته ها و ظرفيت ها به نحو مطلوب و شايسته استفاده كرد.

به گفته وي رونق اقتصادي استان در اين حوزه است و بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي سال هاي آينده گردشگري موتور محركه اقتصادي و محور اصلي توسعه استان است.

او با اشاره به سند چشم انداز توسعه 20 ساله نظام گفت: بر اساس افق چشم انداز 20 ساله، جايگاه مناسبي و مهمي براي مشهد در جذب گردشگري مذهبي در سال 1404 تعيين شده است كه با توجه به ظرفيت هاي موجود در استان و شهر مقدس مشهد به نظر مي رسد مي توانيم فراتر از آن نيز حركت كنيم.

وي گفت: به نظر من خراسان يك موزه بزرگ است كه حلقه اصلي و چراغ فروزان آن حرم مطهر رضوي است و از اين ظرفيت بسيار ارزشمند و مهم بايد به نحو مناسب و شايسته بهره گرفت.

زارع صفت در ادامه با بيان اينكه ماهيت فعاليت رسانه ها فرهنگي است و ماهيت فعاليت هاي گردشگري نيز فرهنگي به حساب مي آيد،گفت:برگزاري همايش ملي گردشگري و رسانه در حقيقت تلفيقي از دو حوزه فعال در حوزه فرهنگي است كه مي تواند دستاوردها و نتايج بسيار ارزشمندي را به دنبال داشته باشد.ك/2

7496/1211