تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸

همدان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره كل محیط زیست استان همدان گفت: یك بهله لیل زخمی توسط دوستداران محیط زیست تحویل ماموران این یگان شد كه به دلیل جراحات تا شش ماه توان پرواز نخواهد داشت.

مهدی ضرغامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یكی از دوستداران طبیعت یك بهله لیل را كه در منطقه ای رها شده بود را تحویل محیط زیست داد كه پس از معاینه وضعیت عمومی این پرنده مشخص شد كه شاه پرهای این گونه جانوری قیچی شده است و به همین دلیل توان پرواز را ندارد.

وی تاكید كرد: با توجه به اینكه پرواز مجدد این پرنده زیبا و بازگشت آن به دامن طبیعت نیازمند رشد پرهای اصلی است بنابراین این پرنده تا شش ماه توان پرواز را نخواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت اداره كل محیط زیست استان همدان گفت: پس از بهبود كامل این گونه جانوری و رشد شاهپرها، آن را در زیستگاه اصلی خود رها سازی خواهیم كرد.

ضرغامی با بیان اینكه پرنده لیل از خانواده شاهین سانان است اظهار كرد: پراكنش این پرنده شكاری در ناحیه غرب كشور بسیار زیاد است و در استان همدان بومی شده به گونه ای كه در مناطق باز با درختان پراكنده زندگی می كند.

گونه شكاری لیل بین 32 تا 36 سانتیمتر طول دارد و دارای بال های كشیده به شكل داس و نوك تیز است این گونه هنگام شكار پرنده با سرعت بسیار زیادی پرواز كرده ولی برای شكار حشرات از ترفند سكون و بدون حركت استفاده می كند.

استان همدان دارای شش منطقه حفاظت شده و 12 منطقه شكار ممنوع است و تاكنون 307 گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.

ماهانه 10 تا 15 گونه جانوری از سوی دوستداران محیط زیست تحویل یگان حفاظت این اداره كل می شود.

7526/1181