رم - ایرنا - دو میلیون و هفتصد هزار تن در نخستین ماه از فعالیت نمایشگاه اكسپو میلان از این نمایشگاه بازدید كرده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، آوازه غرفه ایران در نمایشگاه اكسپو به جایی رسیده است كه حتی همسر نخست وزیر ایتالیا ضمن بازدید ازآن، نهار را در غرفه كشورمان صرف كرد.

پس از گذشت یك ماه از افتتاح نمایشگاه اكسپو میلان با موضوع ' تغذیه زمین، انرژی برای زندگی '، دو میلیون و 700 هزار تن تاكنون از این نمایشگاه بازدید كردند.

غرفه جمهوری اسلامی ایران در بخش جنوب شرقی این نمایشگاه قرار گرفته و 'انیزه رنتزی' همسر 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا به همراه برخی از دوستان خود روز یكشنبه ناهار را با غذای ایرانی در بخش رستوران غرفه كشورمان صرف كرد.

مسوولان غرفه ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از استقبال فزاینده بازدیدكنندگان خبر دادند و اظهار داشتند كه همواره شمار چشم گیری از بازدیدكنندگان جذب غرفه كشورمان كه به شكل سفره ای بزرگ طراحی شده كه ریشه در باور ایرانی پیرامون میهمانی الهی و گستردگی نعمات سفره خداوندی دارد، می شوند و از آن دیدن می كنند.

غرفه ایران در اكسپو در فضایی به مساحت تقریبی دو هزار مترمربع و در مقابل پاویون كشورهای سوئیس، ایالات متحده آمریكا و آلمان و در مجاورت غرفه شیلی قرار گرفته است و از جمله غرفه های جذاب برای بازدیدكنندگان بشمار می رود.

'جوزپه سالا' نماینده دولت ایتالیا در نمایشگاه اكسپو نیز ضمن ابراز رضایت از روند بازدید از این نمایشگاه اعلام كرد كه تاكنون 15 میلیون بلیط به فروش رفته است و تخمین زده می شود كه در طول فعالیت اكسپو 20 میلیون نفر از آن بازدید كنند.

یكی از مسوولان اكسپو اظهار داشت: اكسپو بزرگترین نمایشگاهی است كه تاكنون در خصوص تغذیه و غذا برگزار شده است و شهر میلان (در شمال ایتالیا) نیز با میزبانی از نمایشگاه به مدت 6 ماه ، تبدیل به نوعی ویترین جهانی می شود كه درآن كشورهای شركت كننده دستاردهای خود را در زمینه غذا، محیط زیست و انرژی به معرض نمایش می گذارند تا پاسخی واقعی برای نیازهای حیاتی پیدا كرده و موفق به تضمین غذای سالم و كافی با احترام به محیط زیست برای تمام ملت ها شوند.

اكسپو در فضایی به مساحت بیش از یك میلیون متر مربع معادل 200 زمین فوتبال ساخته شده است كه از وسط آن خیابان 'دكومانو' به طول یك كیلومتر عبور می كند.

این نمایشگاه به همه بازدیدكنندگان امكان شناخت و تجربه كردن غذا و فرهنگ ملت های مختلف را داده و بازدیدكنندگان می توانند با سنت های غذایی هر كشور آشنا شوند.

بازدید از برخی از غرفه ها از جمله ژاپن مانند سفری تاریخی است كه می تواند حتی یك ساعت نیز بطول بینجامد. اكسپو را می توان به نمایشگاهی تشبیه كرد كه در آن می توان با فرهنگ تمام كشورهای جهان از طریق فیلم، عكس ، موسیقی، بو و غذا آشنا شد.

برخی غرفه ها از جمله غرفه هلند همانند شهر بازی طراحی شده اند و برخی دیگر مانند غرفه قزاقستان دارای یك تئاتر سه بعدی با كف گردان است كه به بازدید كنندگان حس حركت را منتقل می كنند و در برخی دیگر مانند غرفه برزیل كه اغلب صفی طویل در مقابل آن دیده می شود، از تورهای بزرگ كشی استفاده شده و از بازدیدكنندگان دعوت می شود تا روی آن راه رفته و بپرند.

در این نمایشگاه كشورهای شركت كننده از طریق غذا خود را معرفی می كنند و موضوع اكسپو در غرفه سازمان ملل موسوم به 'غرفه صفر' كاملا مشهود است و بازدید كنندگان می توانند در آن با تنوع زیستی، فرهنگ ، غذا، تولیدات، سنت های آشپزی آشنا شوند.

شمار بازدیدكنندگان در طول یك ماه فعالیت اكسپو برابر با حدود 11 درصد از كل بازدیدكنندگانی است كه در طول 6 ماه فعالیت این نمایشگاه از آن دیدن خواهند كرد.

یكی دیگر از مسوولان اكسپو اظهار داشت: اكسپو در نخستین ماه از فعالیت خود شاهد حضور گسترده دانش آموزان مدارس از سراسر ایتالیا بود و تاكنون 350 هزار دانش آموز از آن بازدید كرده و بسیاری از دانش آموزان هنوز درانتظار هستند.

اكسپو یك رویداد فرهنگی - تجاری هزار چهره است كه بر روی غذا ، معماری، طراحی، طبیعت ، نمایش ، سنت ها و آینده متمركز شده و فرصتی برای تامل و بحث در خصوص تلاش كشورهای مختلف جهان برای یافتن راه حل هایی برای تناقضات جهان در زمینه تغذیه ، انرژی و محیط زیست است كه هر پنج سال یك بار در یكی از كشورهای جهان برگزار می شود.

بیش از 140 كشور شركت كننده در این رویداد مهم بین المللی از جمله جمهوری اسلامی ایران، هركدام برای آشنا كردن بازدیدكنندگان با تاریخ و سنت های خود در زمینه غذا، انرژی و محیط زیست ، غرفه های خود را به شكل های مدرن و سنتی طراحی كرده طوری كه نوعی مسابقه برای جذب بازدیدگنندگان بیشتر میان غرفه ها بوجود آمده است .

هر روز در مقابل برخی از غرفه ها از جمله ایتالیا، امارات متحده عربی، چین، ژاپن، برزیل، كویت، قزاقستان و غرفه آذربایجان كه تماما از شیشه، فولاد و چوب ساخته شده است، صف های طویلی ایجاد شده و بازدید كنندگان برای ورود به این غرفه ها حتی تا 50 دقیقه انتظار می كشند.

اغلب كشورهای شركت كننده به فضای سبز در غرفه ها اهمیت خاصی داده و با شكل های گوناگون ومدرن آنرا طراحی و اجرا كرده اند . بعنوان مثال اتریش در غرفه خود یك نوع جنگل آلپ با درخت های 15 متری كه هر ساعت 62 كیلو اكسیژن تولید می كند، ساخته است. آمریكا نیز با ارایه یك باغچه بزرگ عمودی كه هر روز آبیاری می شود غذا تولید می كند.

غرفه آذربایجان دارای یك گوی بزرگ شیشه ای است و روسیه با یك سقف آیینه ای 30 متری به فرم قایق توانمندی های خود را به نمایش گذاشته اند.

هلند در غرفه خود نوعی شهربازی ساخته و آلمان با ساخت یك سرسره برای بازدیدكنندگان و استونی با یك باشگاه ورزشی و اكوادور با نمایی رنگارنگ سعی بر جذب بازدیدكنندگان بیشتری دارند. غرفه امارات همانند یك دره ساخته شده كه اطراف آن دو دیوار 12 متری موج دار تعبیه شده است. غرفه نپال همانند نوعی عبادتگاه چوبی دست ساز ساخته شده و بازدیدكنندگان زیادی را به خود جذب می كنند.

در غرفه فرانسه می توان برخی از آثار سنتی ایرانی از جمله دیس و آفتابه مسی ایرانی را یافت. غرفه تركمنستان نیز با آویختن فرش های بلند و یك گوی شیشه ای مالتی مدیا در ورودی خود باعث جلب توجه بازدیدكنندگان می شود.

در ماه جاری میلادی (ژوئن) برخی از شخصیت های سیاسی و سران دولت ها و كشورها از جمله ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ، دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس، فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه و احتمالا میشل اوباما و انگلا مركل صدراعظم آلمان از این نمایشگاه بازدید می كنند.

روز پنجشنبه نیز قرار است محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی ایران به دعوت همتای ایتالیایی خود برای شركت در نشست وزیران كشاورزی كه در محل اكسپو میلان برگزار می شود در راس هیاتی به ایتالیا سفر كند.

در این نمایشگاه كه از روز اول ماه مه (11 اردیبهشت) گشایش یافته، نوآوری ها و توانمندی های كشورهای جهان در زمینه تعذیه، انرژی و محیط زیست به نمایش گذاشته شده است و تا روز 11 آبان ماه ادامه دارد.

اروپام*1*461**1572