روزنامه داون پاكستان در گزارشی كه از وضعیت عبور و مرود و حوادث جاده ای در كراچی، بزرگترین شهر پاكستان، منتشر كرده، نوشته است كه در سال 2014، بیش از یك هزار نفر از مردم این شهر بر اثر تصادفات جاده ای و تصادف با موتورسیكلت جان خود را از دست داده اند. این آمار تنها مربوط به شهر كراچی است. وضعیت در تمام پاكستان تقریبا به به همین گونه است.
آمار دقیقی از تعداد قربانیان سوانح جاده ای و تصادف ها در پاكستان در یك سال گذشته در دسترس نیست اما با توجه به آمار مربوط به سال های گذشته، تعداد كسانی كه بر اثر حوادث رانندگی و جاده ای در این كشور جان خود را از دست داده اند، به مراتب بیشتر از قربانیان تروریسم است.
آمار مربوط به سال 2010 میلادی حاكی از كشته شدن 12 هزار نفر در این سال براثر حوادث رانندگی و جاده ای است. رقم مربوط به قربانیان حوادث تروریستی در پاكستان در این سال بیش از هفت هزار نفر اعلام شده است.
اكنون با گذشت چند سال و افزایش تعداد خودروها و موتورسیكلت ها در خیابان و جاده هایی كه اغلب كیفیت چندانی هم ندارد، وضع بدتر از گذشته است.
استفاده از موتورسیكلت به عنوان یكی از آسان ترین و ارزان ترین وسایل نقله در پاكستان به ویژه در شهرهای بزرگ این كشور، یكی از دلایل نرخ بالای تصادفات و مرگ و میر در حوادث رانندگی در پاكستان است؛ موتور سیكلت هایی كه به دلیل نبود خودروهای حمل و نقل عمومی مناسب در پاكستان و بالا بودن نسبی نرخ كرایه تاكسی، به وسیله ای برای آمد و شد خانواده های پرجمعیت تبدیل شده است.
آمار مربوط به تلفات ناشی ازحوادث تروریستی در مدت ده سال، از سال 2003 تا 2013 حاكی است در این مدت، حدود 50 هزار نفر از مردم پاكستان جان خود را در حملات تروریستی از دست دادند. این درحالی است كه آمار مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای و تصادفات در همین مدت، 130 هزار نفر اعلام شده است.
پایتخت پاكستان، با و جود اینكه از بیشترین امكانات رفاهی نسب به جمعیت كمتر از یك میلیون نفری آن برخوردار است، اما هنوز از داشتن سیستم حمل و نقل عمومی مناسب محروم است و بسیاری از خانواده های پایتخت نشین، سوار بر ترك موتور سیكلت ها، رفت و آمدهای روزمره را انجام می دهند. در شهرهای بزرگ این كشور، یك وسیله حمل و نقل كوچك سه چرخه معروف به ریكشا برای جابجایی بخش قابل توجهی ازمسافران درون شهری استفاده می شود؛ وسیله ای كه گزینه های به نام ایمنی در ساخت آن مدنظر قرار نگرفته است.
قرار است نخستین خط اتوبوس عمومی در اسلام آباد روز چهارشنبه هفته جاری راه اندازی شود. این طرح فقط پاسخگوی بخش كوچكی از نیاز شدید مردم پایتخت پاكستان به وسایل حمل و نقل عمومی مناسب و ارزان قیمت است.
كیفیت نامناسب بخش عمده جاده ها، قدیمی بودن بسیاری از خودروها بویژه خودروهای سنگین و رعایت نشدن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی بسیاری از مردم این كشور، باعث شده تا جاده های پاكستان برای مسافران امنیت چندانی نداشته باشد.
تنها در یكی از سوانح جاده ای اخیر در نزدیكی شهر كراچی كه بر اثر برخورد تانكر حامل سوخت با یك دستگاه اتوبوس رخ داد، بیش از 60 نفر جان خود را از دست دادند.
آساق**1723
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
اسلام آباد – ایرنا – تروریسم، شاید اول مفهومی است كه بعد از شنیده شدن نام پاكستان، به ذهن هر شنونده غیرپاكستان و حتی بسیاری از مردم این كشور خطور می كند؛ اما كمتر كسی است كه به میزان مرگ و میر ناشی از تصادف ها و سوانح جاده ای در این كشور به عنوان بلایی بزرگتر از تروریسم برای جان مردم فكر كند.