بجنورد - ايرنا - مشاهده دو قلاده پلنگ در پارك ملي ساريگل اسفراين خراسان شمالي در نخستين روز اجراي طرح سرشماري بهاره حيات وحش، محيطبانان اين منطقه را به وجد آورد.

رييس اداره حفاظت محيط زيست اسفراين روز دوشنبه در پايان سرشماري حيات وحش در پارك ملي و منطقه حفاظت شده ساريگل به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: بندرت اتفاق مي افتد كه در يك روز و در فاصله زماني اندك، دو قلاده پلنگ در يك منطقه مشاهده شوند.

حميد فخراني افزود: اين دو قلاده پلنگ ايراني، كمتر از دو ساعت بعد از آغاز كار شمارش حيات وحش، توسط محيطبانان منطقه در حوالي ساعت 4و 30 دقيقه صبح روز يكشنبه مشاهده شدند.

وي افزود: در اين طرح محيطبانان قوچ وميش، روباه، خوك، پرندگان شكاري فراواني را در پارك ملي و منطقه حفاظت شده ساريگل مشاهده و شمارش كردند.

وي گفت: نتيجه اين سرشماري نشان داد جمعيت حيات وحش در پارك ملي و منطقه حفاظت شده ساريگل در بهار امسال مطلوب است و عليرغم وجود خشكسالي در استان، جمعيت گونه ها نسبت به سال قبل كاهش نيافته است.

فخراني وضعيت منطقه حفاظت شده ساريگل اسفراين را بهتر از بهار سال قبل دانست و افزود: اكنون رودخانه هاي اين منطقه داراي آب است و حال آنكه پارسال، وحوش منطقه با كمبود آب مواجه بودند.

طرح سرشماري از حيات وحش در پارك ملي و منطقه حفاظت شده ساريگل اسفراين با مشاركت 25 نفر از كارشناسان و محيطبانان حفاظت محيط زيست خراسان شمالي انجام شد.

پارك ملي و منطقه ساريگل با وسعتي معادل 28 هزار هكتار در فاصله هشت كيلومتري شرق اسفراين و 90 كيلومتري بجنورد، مركز خراسان شمالي قرار دارد كه با توجه به ناهمواري و منابع آب نسبتا فراوان، بويژه از نظر زيست پرندگان، تنوع جانوري قابل توجهي دارد.

پستانداران اين زيست بوم اگرچه جزو گونه هاي استثنايي محسوب نمي شوند، اما تنوع نسبتا خوبي دارند از جمله مهم ترين پستانداران و پرندگان ساريگل مي توان به پلنگ، كفتار، گرگ، روباه، گربه وحشي، قوچ اورال، بز، آهو و كبك اشاره كرد.

شهرستان اسفراين با پنج هزار و 19 كيلومتر مربع وسعت در جنوب خراسان شمالي قرار دارد كه دو پارك ملي و منطقه حفاظت شده ساريگل و سالوك را در خود جاي داده است.

مسوول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي نيز گفت: كار سرشماري بهاره حيات وحش استان در پارك هاي ملي و مناطق حفاظت شده استان در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوايي، تا 24 خردادماه به پايان مي رسد.

حسن پهلوان گفت: سرشماري حيات وحش استان در اين مدت به ترتيب در پارك ملي و منطقه حفاظت شده ساريگل، پارك ملي ضامن آهو، پناهگاه حيات وحش مياندشت، پارك ملي و حفاظت شده سالوك، مناطق حفاظت شده قرخود و گلول و سراني طبق برنامه زمان بندي شده، انجام خواهد شد.

وي افزود: در اين طرح گروه ها به صورت دو يا سه نفره سازماندهي شده و با استفاده از دوربين چشمي در مناطق حفاظت شده استان گشت زده و اقدام به شمارش گونه هاي حيات وحش مي كنند.

طبق گزارش اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي از 197 گونه پستاندار، 532 گونه پرنده، 223 گونه خزنده، 20 گونه خزنده دوزيست و 160 گونه ماهي شناخته شده در كشور به ترتيب 65، 141، 68، چهار و هشت گونه در استان زيست مي كنند.

از گستره افزون بر دو ميليون هكتاري خراسان شمالي، 194 هزار هكتار آن در قالب مناطق حفاظت شده سالوك، ساريگل، قرخود و گلول و سراني و پارك هاي ملي سالوك، ساريگل و ضامن آهو و پناهگاه حيات وحش مياندشت تحت مديريت حفاظت محيط زيست است. ك/3

6204/5132