زنجان - ايرنا - عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان گفت: قيام پانزده خرداد داراي ماهيت اصيل ديني و مذهبي بود زيرا اين قيام براي دفاع از فرهنگ اسلامي و ارزش ها و هنجارهاي مذهبي مردم ايران به وقوع پيوست.

عباس مرادي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از 15 خرداد 1342 به عنوان نقطه آغازين پيروزي انقلاب اسلامي ايران در بهمن 1357 نام برد و افزود: امام خميني (ره) به عنوان رهبر قيام اسلامي ملت ايران در تاريخ 15 خرداد 1342 به مخالفت علني با استبداد داخلي و استعمار خارجي پرداختند.

وي به حاشيه رانده شدن گفتمان پهلوي و به متن آمدن گفتمان انقلاب اسلامي را ازمشخصه هاي بارز حركت مردم و امام خميني (ره) در 15 خرداد 42 برشمرد.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان گفت: امام خميني با نفي تز استعماري جدايي دين از سياست و تاكيد بر نظريه مرحوم سيد‌حسن مدرس مبني بر ديانت ما عين سياست ما و سياست ما عين ديانت ماست و با صدور فرمان تحريم تقيه نقطه عطفي در فرهنگ سياسي كشور ايجاد كرد كه پايان دوران از خود بيگانگي را بشارت ميداد.

وي ادامه داد: ايشان با ذكر عبارات تقيه حرام است و اظهار حقايق واجب (ولو بلغ مابلغ) به مثابه پيشواي روحاني و سياسي مردم ايران، تقيه را كه موجب خمودگي و افسردگي سياسي مردم شده بود مطرود دانسته و نظرات سياسي - مذهبي خود را بيان كرد و بدينسان عنوان بزرگترين مصلح تاريخ ايران و اسلام را به خود اختصاص داد.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان ماهيت اصلي سياست ها و برنامه‌هاي رژيم شاه را مبارزه با فرهنگ مذهبي مردم ايران عنوان و اضافه كرد: اين مساله با روحيه مذهبي مردم سازگار نبود پس مي توان گفت قيام پانزده خرداد داراي ماهيت اصيل ديني و مذهبي بود زيرا اين قيام براي دفاع از فرهنگ اسلامي و ارزش ها و هنجارهاي مذهبي مردم ايران به وقوع پيوست.

مرادي خاستگاه قيام پانزده خرداد را انديشه‌هاي روحانيت مبارز شيعه، به رهبري حضرت امام خميني (ره) دانست و خاطرنشان كرد: در انديشه‌ها و تفكر آن حضرت، تشكيل حكومت اسلامي و اجراي احكام اسلام جايگاه خاصي داشت بر اين اساس، پياده شدن قوانين اسلام در حوزه‌هاي سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع از انگيزه‌هاي اصولي نيروهاي مذهبي محسوب مي‌شد.

7318/6085