ايلام - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام گفت: در آتش سوزي هاي اخير اين استان درختان سبز عرصه هاي جنگلي آسيب نديدند و در بدترين حالت حدود 2 درصد اين درختان دچار خسارت شدند.

به گزارش ايرنا، خيراله آذركردار روز شنبه در نشستي با خبرنگاران درباره خسارات ناشي از آتش سوزي هاي پنج شنبه و جمعه در جنگل هاي اين استان افزود: در اين آتش سوزي ها حدود 90 هكتار از عرصه هاي جنگلي استان به طور نسبي دچار خسارت شد.

وي افزود: بر اساس برآورد دقيق كارشناسان استان، مساحت عرصه هاي آسيب ديده حدود 30 تا 40 هكتار است.

وي ادامه داد: در اين آتش سوزي ها به طور عمده زيراشكوب عرصه هاي جنگلي استان شامل مراتع و گياهان و 10 درصد درختان خشك دچار خسارت شدند.

وي سخت گذر بودن منطقه، وزش باد شديد و پوشش متراكم منطقه را از دلايل گسترش آتش سوزي عنوان و اظهار كرد: در صورت همكاري نكردن مردم در مهار آتش، صدها و هزاران هكتار از عرصه هاي جنگلي استان دچار حريق مي شد.

مدير كل منابع طبيعي ايلام گفت: بيشترين عامل آتش سوزي در عرصه هاي جنگلي استان، مربوط به خطاي انساني است.

آذركردار با بيان اين كه حدود 50 هزار تا 60 هزار خانوار ايلامي در روزهاي تعطيل وارد عرصه هاي طبيعي مي شوند، افزود: امكان عمدي بودن اين آتش سوزي ها وجود ندارد اما به طور قطع سهل انگاري و بي احتياطي گردشگران باعث بروز حادثه شده است.

وي ادامه داد: با وجود اين كه حريق از ساعت 17 روز جمعه (15 خرداد) به طور كامل مهار شده است اما نيروهاي حفاظتي تا 48 ساعت بعد از مهار آتش به منظور پيشگيري از شروع مجدد آتش سوزي در محل حضور خواهند داشت.

وي از همكاري و همراهي مردم فهيم و دوستدار طبيعت استان ايلام و تمامي دستگاه هاي اجرايي، انتظامي و امدادي كه در مهار آتش سوزي مشاركت داشتند، قدرداني كرد.

به گزارش ايرنا، در دو روز گذشته بخش هاي وسيعي از منطقه جنگلي چغاسبز و ارتفاعات شلم مشرف بر شهر ايلام، منطقه پلنگ كنا در شهرستان ايوان، ارتفاعات روستاي بليين واقع در دهستان سيوان (ميشخاص) و منطقه جنگلي مله پنجاب در سطح استان دچار آتش سوزي شدند كه با حضور به موقع نيروهاي مردمي و امدادي اين حريق ها مهار شد.

6032/6034/ 2025