روزنامه محلي سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان درشماره 18987مورخ 16 خرداد 94 خود مطلبي با عنوان 'پايان امتحانات بچه ها و آغاز دغدغه بزرگ ترها' منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: تعطيلات براي قشر دانش آموز جذاب ترين و شيرين ترين لحظات را به ارمغان مي آورد حتي اگر فقط يك روز باشد. حال كه حدود 4 ماه تعطيلات در انتظار آنهاست ديگر شكي نيست كه بي صبرانه منتظر باشند تا آخرين امتحان خود را بدهند و با آرزوهاي بسيار كه از روزها يا شايد ماه هاي قبل براي گذراندن تعطيلات در تخيلاتشان پرورش مي دهند به خانه برگردند. يكي مي خواهد استراحت كند و به بازي بپردازد، ديگري كلاس هاي مختلف را انتخاب مي كند و ... اين انتخاب هاي وسيع در برنامه ريزي تعطيلات تابستان توسط دانش آموزان و والدين آنها نشان مي دهد كه پس از گذراندن اوقات تحصيلي و مطالعه مستمر و نيز فشارهاي ناشي از گذراندن آزمون ها و امتحانات، تعطيلات تابستاني مي تواند در تأمين بخشي از نيازهاي جسمي و رواني نوجوانان و جوانان مؤثر باشد.

مشاوران و روانشناسان درخصوص چگونه سپري كردن اين زمان نسبتاً طولاني اعتقاد دارند كه كودكان و نوجوانان، بايد به كارهايي بپردازند كه به آنها علاقه مند هستند اما با اين حال برنامه ريزي براي استفاده از اين زمان ارزشمند بدون نظارت و همراهي بزرگسالان امكان پذير نيست و نمي تواند مثمر واقع شود.

«محمدرضا زاهدشيخي» يكي از مشاوران و كارشناسان اين رشته اعتقاد دارد: فراغت، به دليل سنخيت منحصر به فرد آن با زندگي انسان ها، واژه اي فراگير و پركاربرد را به وجود مي آورد، اما آنچه در افكار عمومي از اوقات فراغت حاصل مي شود اين است كه اوقات فراغت به زماني گفته مي شود كه شخص از شرايط كاري و سازماني خاصي كه اشتغال گفته مي شود، رها مي شود و وقتي را براي گذراندن آگاهانه، آزادانه و با خواست خودش به گونه اي كه مفرح و لذت بخش باشد سپري كند.

اما آنچه حائز اهميت است توجه به اين نكته اساسي است كه اوقات فراغت به معناي بي برنامگي، بي مبالاتي و خوش گذراني بيهوده نيست. اوقات فراغت، زماني است كه متعلق به فرزند شماست و شما هم به عنوان والدين نقش بسيار تعيين كننده اي در چگونه سپري شدن آن داريد.

پركردن اوقات فراغت كودكان با زور و اجبار والدين هرگز!

وي خطاب به والدين مي گويد: از آنجايي كه در تعريف اوقات فراغت به علاقه و استعداد فرد اشاره مي شود براي پركردن اوقات فراغت فرزندان بايد به علاقه آنها توجه كرد و ديگران با اجبار او را به سمت رشته اي سوق ندهند. فراغت كودكان را نبايد با تحميل فعاليت هاي موردعلاقه خودمان هدر دهيم. در نظرگرفتن علايق كودكان انگيزه هاي آنها را تقويت مي كند و احساس ارزشمندي را در آنها افزايش مي دهد. بهتر است فرد در اين اوقات با خيالي آسوده و با علاقه و ميل خود فعاليتي كه مطابق ميلش است را انتخاب كند تا به بهترين شكل آن را به پايان برساند. بنابراين توصيه مي كنم كه در تابستان براي پركردن اوقات فراغت فرزندان هم از فعاليت هاي ورزشي و هم از فعاليت هاي آموزشي با توجه به علاقه آنها استفاده شود.

نقش والدين در برنامه ريزي اوقات فراغت فرزندان

اين كارشناس و مشاور با اشاره به نقش والدين در برنامه ريزي اين زمان مي گويد: برنامه ريزي والدين براي اوقات فراغت بايد با مشورت و نظر خود فرزندان صورت پذيرد نه فقط با اعمال نظر والدين زيرا در غير اين صورت مهم ترين مشخصه مفهوم اوقات فراغت فرد يعني دخالت ندادن علاقه وي و تحميل نظر ديگران در سرنوشت او كمرنگ مي شود. آنچه در اينجا اهميت دارد همراهي و راهنمايي والدين در گذراندن اين دوران است. والدين موظف هستند فرزندان را با توجه به علائق شان در جهت رشد و پرورش استعدادهايشان ياري كنند.

وي مي افزايد: نكته اي كه لازم به ذكر است و احتمالاً شنيده يا اينكه خودتان با آن مواجه شده ايد اين است كه روزهاي جمعه براي گروهي ملال آور و خسته كننده است. اما به راستي فكر كرده ايد كه چرا اينگونه است؟

در اين خصوص تحقيقاتي به عمل آمده كه نشان مي دهد افراد كمتري براي اين روز تعطيل خود برنامه ريزي مي كنند و عملاً وقت خود را به بطالت و بيكاري مي گذرانند بنابراين اكثر اين افراد در روزهاي جمعه احساس افسردگي و كسلي مي كنند، پس لازمه بهره گيري از اوقات فراغت مناسب و درست، داشتن برنامه صحيح در قالب يك برنامه ريزي مناسب از قبل است.

سخني چند با والدين

زاهد شيخي به والدين توصيه مي كند: با توجه به فرح بخش و لذت آور بودن شاخصه جدي اوقات فراغت، والدين بايد اين اصل را مهم تلقي كنند و بايد روح حاكم بر تمام برنامه ها و برنامه ريزي هاي تابستاني باشد. همچنين والدين بايد توجه داشته باشند كه اوقات فراغت فرزندانشان بايد متضمن سعادت و حركت رو به رشد و كمال آنها در دوره بزرگسالي باشد پس از فرزندشان براي انتخاب فعاليت هاي تابستاني نظرخواهي كنند و براي گذراندن اوقات فراغت حتماً برنامه داشته باشند و مهم تر از آن در راه انجام رساندن برنامه ها تلاش كنند. او به والدين تاكيد مي كند: با توجه به حساسيت خاص دوره كودكي و نوجواني حتماً براي فرزندانشان ساعتي را به ورزش و بازي هاي تربيتي اختصاص دهند زيرا اين امر باعث ارتقاي سطح شناختي، هيجاني، هماهنگي عصب و عضله كودكان شان مي شود، همچنين سعي كنند كودكان را از بازي هاي سنتي و قديمي حتي در محيط خانه نيز محروم نكنند و آنها را به بازي هايي نظير گِل بازي، تيله بازي، عروسك بازي، يك قل دوقل و... تشويق كنند. وي مي گويد: والدين بايد بدانند فرصت هاي فراوان تربيتي و آموزشي در اطراف انسان وجود دارد كه ما از آن غافل هستيم پس سعي كنند ضمن شناسايي آنها به فراخور علاقه و توان فرزندانمان و همسو شدن با شرايط فرهنگي و ارزشي تدبير و برنامه ريزي كنند.

8006/6081