اسلام آباد – ایرنا – سفیر سابق پاكستان در ریاض معتقد است طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای(ان.پی.تی)، مانعی برای همكاری های هسته ای غیرتسلحیاتی میان پاكستان و عربستان وجود ندارد.

خالد محمود، دیپلمات بازنشسته و باتجربه پاكستانی كه در سال های گذشته به عنوان سفیر این كشور در عربستان، ایران، چین، عراق و مغولستان ایفای نقش كرده است، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از اینكه آیا پیشنهادی برای همكاری میان پاكستان و عربستان در زمینه فعالیت های هسته ای غیرتسلیحاتی مطرح هست یا خیر، اطلاعی ندارم اما اصولا چنین همكاری هایی میان كشورها در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده ان.پی.تی امكان پذیر است.

وی گفت: به عنوان مثال پاكستان با چین قرارداد احداث نیروگاه هسته ای امضا كرده است.

اگرچه پاكستان و عربستان هر دو عضو آژانس بین المللی انرژی هسته ای هستند اما درباره معاهده ان.پی.تی، پاكستان جزو امضا كنندگان این معاهده نیست و اعلام كرده است كه از این پس هم آن را امضا نخواهد كرد.



** پاكستان به دنبال فروش سلاح های هسته ای نیست

خالد محمود درباره گزارش اخیر برخی رسانه های غربی درباره تلاش تصمیم عربستان برای خرید سلاح های هسته ای از پاكستان هم گفت: همه اینگونه گزارش ها كاملا بی اساس است و هیچ كشور عاقلی دست به فروش سلاح هسته ای نمی زند.

وی افزود: علاوه بر این، گسترش سلاح های هسته ای، امری مغایر با اصول سیاست پاكستان است و اسلام آباد هرگز حاضر نخواهد شد دست به اشتباهی بزند كه هزینه ها و عواقب فراوان برای این كشور خواهد داشت.



** غرب به دنبال گرفتن حداكثر امتیاز از ایران در مذاكرات هسته ای است

سفیر سابق پاكستان در ایران در ارزیابی خود از روند جاری مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: مطلوب ترین حالت این است كه دو طرف به یك توافق جامع و با ثبات برسند و این به نفع طرف های مذاكره كننده، به نفع منطقه و گامی مثبت در زمینه همكاری های هسته ای صلح آمیز بین المللی محسوب می شود.

خالد محمود افزود: اما به اعتقاد من، كشورهای غربی تلاش می كنند تا در مقابل امضای توافق هسته ای با ایران، حداكثر امتیاز ممكن را از ایران بگیرند كه البته منطقی نیست.

وی كه از سال 1994 تا 1997 میلادی به عنوان سفیر پاكستان در تهران مسوولیت داشته و به خوبی با روحیات مردم ایران آشنا است، تاكید كرد: اما با شناختی كه از توان دیپلماسی ایران دارم، مطمئنم كه ایران در مقابل فشارهای غرب در مذاكرات ایستادگی خواهد كرد و در هیچ شرایطی از حقوق هسته ای خود كه در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای كشورهای عضو تعیین شده است، نخواهد گذشت.

این دیپلمات با سابقه پاكستانی گفت: به همین دلیل است كه مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بسیار سخت شده است و با وجود فشارهای غرب، ایران همچنان ایستادگی كرده است. البته اگر توافقی امضا نشود شرایط برای ایران سخت خواهد شد با این وجود ایران اعلام كرده است از حقوق خود عقب نشینی نخواهد كرد.



** پاكستان خواستار خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای است

خالد محمود با بیان اینكه كشورش خواستار برچیده شده سلاح های هسته ای در تمام نقاط جهان از جمله خاورمیانه است، گفت: پاكستان حتی اعتقاد دارد كه جنوب آسیا نیز باید منطقه ای عاری از سلاح هسته ای باشد و حتی پیشنهاد آن را به سازمان ملل مطرح كرد اما هند به عنوان نخستین دارنده سلاح هسته ای در جنوب آسیا، این پیشنهاد را نپذیرفت. پاكستان نیز ناچار است برای تقویت قدرت بازدارندگی در مقابل هند، سلاح های هسته ای خود را حفظ كند.

وی افزود: اسراییل تنها دارنده سلاح هسته ای در خاورمیانه است هرچند كه آن را اعلام نكرده و به هیچ یك از مقررات و معاهدات بین المللی هم توجهی ندارد. اگر اسراییل بپذیرد كه خود را خلع سلاح هسته ای كند، در این صورت می توان به ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای امیدوار بود و در غیر این صورت، ممكن است یك رقابت تسلیحاتی هسته ای در خاورمیانه ایجاد شود و كشورهای دیگر این منطقه نیز به فكر تهیه این نوع سلاح ها باشند.



** حوادث تروریستی اخیر، تهدیدی برای تمامیت ارضی و حاكمیت ملی عربستان نیست

سفیر سابق پاكستان در عربستان درباره حملات تروریستی اخیر به دو مسجد در شرق عربستان كه مسوولیت آن را گروه تروریستی داعش برعهده گرفت، گفت: اگرچه نمی توان اهمیت و جدیت این حملات تروریستی در خاك عربستان را نادیده گرفت، اما در عین حال نمی توان گفت كه این حملات تهدیدی جدی علیه تمامیت ارضی و حاكمیت ملی عربستان است.

وی با اشاره به تاكیدهای مكرر دولت پاكستان مبنی بر اینكه در صورتی كه تمامیت ارضی و حاكمیت عربستان بطور جدی مورد تهدید قرار گیرد، اسلام آباد از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت عربستان دریغ نخواهد كرد، گفت: این گونه حوادث تروریستی نمی تواند تهدیدی برای تمامیت ارضی عربستان باشد. پاكستان نیز سال ها است كه تقریبا هر روز شاهد حملات تروریستی كوچك و بزرگ بوده اما این رویدادها هرگز نتوانسته است تهدیدی علیه تمامیت ارضی و حاكمیت ملی این كشور باشد.

وی تاكید كرد: حملات تروریستی اخیر در عربستان در آن حد جدی نیست كه بخواهد بهانه ای برای اقدام نظامی پاكستان با هدف دفاع از عربستان باشد.