تهران- ایرنا- ژاوی با تصاحب جام قهرمانی رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا به دوران فعالیت حرفه ای درخشان خود در بارسلونا پایان داد.

به گزارش رویترز، بارسلونا موفق شد در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا كه شنبه شب در برلین برگزار شد، با نتیجه سه بر یك یوونتوس را مغلوب كند.

ژاوی كه یكی از بهترین هافبك های فوتبال محسوب می شود، ماه گذشته بعد از دو دهه حضور در بارسلونا اعلام كرد از این باشگاه جدا می شود.او از 11 سالگی به بارسلونا ملحق شد و 25 جام قهرمانی شامل چهار جام لیگ قهرمانان اروپا و هشت جام لالیگا را تصاحب كرد.

هنگامی كه در دقیقه 78 فینال لیگ قهرمانان اروپا، ژاوی به جای آندرس اینیستا به زمین آمد هواداران بارسا در یك سمت ورزشگاه المپیك برلین با خروش عظیمی از او استقبال كردند. این دیدار هفتصد و شصت و هفتمین بازی ژاوی و آخرین حضور او در بارسلونا است. او قرار است به باشگاه السد قطر بپیوندد.

این بازیكن 35 ساله ركورد 151 بازی در رقابتهای باشگاهی اروپا را در كارنامه دارد. ایكر كاسیاس دروازه بان رئال مادرید با یك بازی كمتر بعد از او قرار دارد.

ژاوی در گفت و گو با تلویزیون اسپانیا اظهار داشت: حتی در بهترین رویاها هم نمی توانم تا این اندازه خوشحال باشم. نمی توانم بیشتر از این بخواهم، جدایی به این نحو كامل است.

وی افزود: احساس دلتنگی می كنم. اینكه بدانید دیگر برای این تیم بازی نخواهید كرد سخت است.

ژاوی كه قصد دارد بعد از آویختن كفش هایش به مربیگری بپردازد، بازیكن پرانرژی و خستگی ناپذیر در قلب تیم اسپانیا بود.

او در پایان دادن به 44 سال انتظار قهرمانی اسپانیا در رقابتهای یورو 2008 موثر بود و به اولین قهرمانی اسپانیا در جام جهانی 2010 و یك عنوان قهرمانی دیگر قاره ای دو سال بعد از آن كمك كرد.

ژاوی فصل گذشته كه بارسلونا موفق به كسب قهرمانی نشد در آستانه جدایی از این باشگاه قرار گرفت و تصمیم گرفت بعد از حذف اسپانیا در مرحله اول جام جهانی 2014 با فوتبال ملی خداحافظی كند.

اما لوئیس انریك سرمربی بارسا و بازیكن سابق این تیم او را ترغیب به ماندن كرد. او نقش مهمی در موفقیت بارسا در كسب قهرمانی در لالیگا، جام حذفی اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا در یك فصل كرد.

ژاوی در كنار هم تیمی های باشگاهی خود اینیستا، لیونل مسی و جرارد پیكه به ركورد چهار قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا كه پیش از این به كلارنس سیدورف هافبك سابق هلند تعلق داشت دست، یافتند.

ورزشی**1584