بیروت – ایرنا – تردیدی نیست، جنگ روانی و رسانه ای نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار در كسب پیروزی ها در جنگ های نظامی دارند و حزب الله لبنان نیز از دیرباز به این اهمیت پی برده و آن را در دستور كار خود قرار داده است.

مقاومت اسلامی در جریان اشغال جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی، در جنگ ها و عملیات های خود علیه رژیم صهیونیستی از رسانه های هرچند محدود خود بیشترین و بهترین بهره را برد.

به همین دلیل رسانه های حزب الله مانند شبكه المنار و رادیو نور همواره از اهداف اصلی حملات دشمن صهیونیستی بوده اند.

عبدالله قصیر كه سال ها ریاست شبكه المنار را برعهده داشته و اكنون رییس «كمیته تخصصی رسانه» حزب الله است به خبرنگار ایرنا گفت: مقاومت با پخش صحنه های گریه و زاری نظامیان شكست خورده رژیم صهیونیستی از یك سو به تقویت روحیه رزمندگان و مردم لبنان و حتی عرب ها و مسلمان های نگران كمك به سزایی كرد و نگاه آنها را به ارتش صهیونیستی تغییر داد و از سوی دیگر منجر به خودباختگی و تخریب روحیه صهیونیست ها شد.

قصیر تاكید كرد: این صحنه ها و تصاویر ناخودآگاه در ذهن مخاطبان چه در بین مردم طرفدار مقاومت و چه در بین دشمن تاثیرهای زیادی به نفع مقاومت بر جای گذاشت.

وی به صحنه هایی ازعملیات مرجعیون اشاره كرد كه تعدادی از سربازان زخمی صهیونیست فریاد كمك سر داده بودند و ناله و زاری می كردند.

در صحنه ای دیگر، از یك سرباز ارتش رژیم صهیونیستی در اثنای انتقال به وسیله بالگرد، با لباس های پاره از او تصویربرداری شده بود.

این صحنه ها هر كدام به نوعی در مخاطبان تاثیر زیادی داشت و گویای این بود كه ارتش صهیونیستی شكست پذیر است و می توان آن را به زانو درآورد.

صحنه دیگری را كه قصیر به خاطر می آورد مربوط به یكی از رزمندگان مقاومت است.

این رزمنده پس از نفوذ مقاومت به پایگاه ارتش صهیونیستی در منطقه الدبشه در جنوب لبنان و سیطره بر آن، پرچم حزب الله را بر فراز بلندترین نقطه آن به اهتزاز درآورد.

وی تصریح كرد: مشابه این صحنه در جریان سیطره رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه بر تله الموسی در ارتفاعات منطقه قلمون سوریه تكرار شد.

پس از آزادسازی این قله راهبردی ازاشغال گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره وفتح آن یكی از رزمندگان مقاومت پرچم حزب الله را بر فراز آن به اهتزاز درآورد.

رییس سابق شبكه المنار تصریح كرد: شبكه المنار در اقدامی حرفه ای و در چارچوب نبرد رسانه ای تصاویر فتح تله الموسی و پایگاه صهیونیستی الدبشه و اقدام شجاعانه دو رزمنده مقاومت در نصب پرچم حزب الله را در كنار هم پخش كرد و نشان داد كه تروریست های تكفیری و صهونیستی دشمنی واحد با نام های مختلف هستند.

قصیرخاطر نشان كرد: البته نمی توان انكار كرد كه رژیم صهیونیستی هم از ابزار جنگ روانی و تبلیغاتی استفاده می كند و به عنوان مثال جنگنده های رژیم صهیونیستی با فرو ریختن نوشته هایی در روستاها و شهرهای جنوب، اهالی این مناطق را به ترك خانه و كاشانه شان فرا می خواندند.

رییس كمیته تخصصی رسانه حزب الله تاكید كرد: سعودی ها نیز در تجاوز خود علیه یمن از این شیوه صهیونیست ها الگوبرداری كردند اما هر دو شكست خوردند.

وی معتقد است كه جنگ رسانه ای و روانی تاثیری درصاحبان حق ندارد وآنها با این شیوه ها حاضربه ترك سرزمین و خانه و كاشانه و دست كشیدن از حقوق خود نخواهند شد اما كسانی كه ریشه در خاك ندارند و اشغالگر هستند با این شیوه ها متحمل شكست و فرار می شوند.

عبدالله قصیر گفت: سخنرانی های سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله در نبرد رسانه ای با دشمنان نقشی مهم و اساسی داشته و دارد و ما و حتی دشمن صهیونیستی تاثیرسخنرانی معروف او « حیفا و بعدازحیفا» را در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 از یاد نمی بریم.

سید حسن نصرالله با سخنان مهیج و گیرای خود این احساس را در دشمن صهیونیستی به وجود آورد كه پاسخ مقاومت به تجاوز آن منحصر به منطقه جغرافیایی خاصی نخواهد بود بلكه مناطقی را هدف قرار خواهد داد كه تاكنون سابقه نداشته است.

رییس سابق شبكه المنار خاطرنشان كرد: دوست و دشمن به این باور رسیده اند كه سید حسن نصرالله سخنی را نمی گوید و یا وعده ای نمی دهد كه قادر نباشد آن را عملیاتی كند و علت تاثیرگذاری سخنان وی صداقت ، شفافیت و قابل دسترس بودن وعده هایش است.

رسانه های وابسته به حزب الله، وعده ها وهشدارهای سید حسن نصرالله را درقالب تیزرهای تبلیغاتی به صورت مكرر پخش كردند و با نمایش مختصات نقشه اهداف داخل فلسطین اشغالی، ضربه شدیدی به روحیه صهیونیست ها به ویژه شهرك نشینان وارد كردند تا جاییكه از شمال فلسطین اشغالی به مناطق جنوبی فرار كردند تا هر چه می توانند از مرزهای جنوب لبنان دور باشند.

رییس كمیته تخصصی رسانه حزب الله با بیان اینكه گاهی وقت ها شدت جنگ رسانه ای و روانی بیشتر از تحولات میدان های جنگ است، گفت: رسانه ها می توانند یك معركه میدانی كوچك یا عملیات نظامی محدود را به یك نبرد وسیع و پیروزی بزرگ تبدیل كنند و برای همین است كه نقشی مهم و اساسی در جنگ ها دارند.

وی خاطرنشان كرد: دو شبكه «الجزیره» و «العربیه» تلاش می كنند از این شیوه برای بزرگنمایی تجاوزهای گروه های مسلح تروریستی تكفیری در سوریه بهره بگیرند ومثلا با بزرگ جلوه دادن سقوط شهرك جسرالشغور و توصیف آن به یك «پیروزی راهبردی»، آن را نقطه آغاز سقوط نظام معرفی كردند.

قصیر تاكید كرد: اما واقعیت چیز دیگری بود و حادثه جسور الشغور یك نبرد محدود بود كه بعداز فروكش گردوغبار آن، حقیقت آشكار شد و نشان داد كه این ترفند در همه جا كارآیی ندارد.

رسانه ها وظایف دیگری نیز دارند، مقابله با هجمه روانی و رسانه ای دشمن و ناكام گذاشتن آن و تبدیل حمله به ضد حمله از جمله این وظایف است.

قصیر به انفجار تروریستی منطقه بئرالعبد ضاحیه جنوبی بیروت در سال 1985 و شهادت تعدادی از شهروندان لبنانی اشاره كرد و گفت: بلافاصله پس از این حادثه، حزب الله اقدام به نصب تابلوها و پارچه نوشته هایی بزرگ در مكان انفجار كرد كه عبارت «ساخت آمریكا» بر آنها درج شده بود.

وی افزود: این ابتكارعمل باعث شد تمام رسانه های داخلی و خارجی مجبور به انتقال این پیام به همراه تصاویر حادثه تروریستی شوند و حزب الله موفق شد پیام خود را درباره جنایت های آمریكا به دنیا منتقل كند.

رییس سابق شبكه المنار تاكید كرد: رسانه های حزب الله در جنگ 33 روزه سال 2006 نقش برجسته و تاثیرگزاری در مقابله با تجاوز صهیونیست ها به لبنان ایفا كردند.

وی تصریح كرد: در این جنگ ساختمان شبكه المنار به طور كامل ویران شد و دست اندركاران این شبكه مجبور به ادامه پخش برنامه ها از مكان های مختلف شدند ونه تنها فعالیت المنار متوقف نشد بلكه با تشدید فعالیت خود از طریق مصاحبه با مردم و پخش آن در ترویج روحیه فداكاری و ایثار سهم به سزایی ایفا كرد.

یكی از مهمترین این صحنه ها مربوط به «كامله سمحات» شیرزن لبنانی بود كه هر دو منزلش در جنوب لبنان و ضاحیه بیروت ویران شده بود اما واكنش او به این جنایات صهیونیست ها فقط یك جمله بود، «فدای مقاومت»

این عبارت كه بارها از طریق شبكه المنار پخش شد به شعار لبنانی هایی تبدیل شد كه خانه ، مغازه و زندگی و دارایی هایشان را در این جنگ از دست داده بودند.

مثال دیگری كه قصیر به خاطر می آورد، سخنان «ریم حیدر» خانم غیرمحجبه لبنانی بود كه آرزو كرد عبای آغشته به عرق سید حسن نصرالله را به او بدهند تا رشته های نخ آن را بین سران عرب توزیع كند تا شاید كمی از كرامت و شرافت و شجاعت سید حسن به آنها هم برسد.

رییس كمیته تخصصی رسانه حزب الله اظهارداشت: نباید جنگ رسانه ای و روانی علیه حزب الله و محور مقاومت را دست كم گرفت.

وی خاطرنشان كرد: دشمنان صهیونیستی و تكفیری برای ضربه زدن به جایگاه رفیع حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله به عنوان نماد مقاومت لبنان تلاش زیادی می كنند.

رییس سابق شبكه المنار تصریح كرد: برای مقابله با این توطئه های مغرضانه رسانه ها باید صحنه را كنترل كرده و به مردم آگاهی بخشی كنند تا اثر تبلیغاتی این توطئه ها خنثی شود.



** توصیه های سید حسن نصرالله

قصیر كه از پیشكسوتان رسانه حزب الله و مقاومت لبنان است، به سفارش های همیشگی سید حسن نصرالله در نقل صادقانه اخبار و اطلاعات به مردم در كنار حفظ اصول و اخلاق حرفه ای در رسانه های حزب الله به ویژه شبكه المنار اشاره كرد.

وی گفت: سید حسن نصرالله صداقت و شفافیت را مهمترین سرمایه رسانه های حزب الله می داند كه در بلند مدت باعث تقویت پایگاه مردمی و اجتماعی آنها خواهد شد.

رییس كمیته تخصصی رسانه حزب الله با اشاره به نقش دائم و موثر سید حسن نصرالله در ترسیم سیاست ها و خطوط رسانه های حزب الله، افزود: این رهبر بزرگ و سید مقاومت اهمیت زیادی برای رسانه قائل است و نقش رسانه را بسیار بزرگ و موثر می داند.

رییس سابق شبكه المنار با بیان اینكه «سفارش همیشگی سید این است كه صداقت بخشی مهم از مبانی و آموزه های اسلام است و در همه حال باید به آن پایبند باشیم»، خاطرنشان كرد: دبیركل حزب الله در برهه های مختلف از نقش رسانه ها تقدیركرده و به طور مثال در سال 2000 گفت كه «اگر المنار نبود پیروزی ضایع می شد».

خاورم *(1)*381*390* 1324