تهران - ایرنا - پژوهشگر موسیقی و دبیر جشنواره آینه دار گفت: برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی، این گونه كهن موسیقی را از نابودی نجات می دهد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین افتتاحیه دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه‌دار شب گذشته 16 خردادماه با حضور برگزاركنندگان این جشنواره در تالار رودكی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد رضا درویشی دبیر علمی این جشنواره اظهار كرد: این فستیوال دومین فصل خود را می‌گذراند. ابتدا قرار بود جشنواره هر دو سال یك بار برگزار شود اما با خلف وعده ما چهار ماه زودتر آغاز شد.

وی ادامه داد: اولین آینه‌دار مهرماه 92 برگزار شد و امسال به جای مهر 94 در خردادماه آن را برگزار كردیم. در دوره اول 30 هنرمند از مناطق جنوب شرقی ایران حضور داشتند اما در این دوره بیش از 100 هنرمند از 3 استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان در جشنواره شركت‌ كرده‌اند.

درویشی افزود: این جشنواره كاملا خصوصی است و بودجه ای از دولت نمی‌گیرد؛ بلكه با سرمایه شخصی برگزار می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی با انتقاد از وضعیت موجود موسیقی نواحی اظهار كرد:‌ واقعیت این است كه مسئولین وزارت ارشاد دیگر قید موسیقی نواحی را زده‌اند و در جشنواره‌ فجر هم برای رفع تكلیف یكی‌، دو اجرا می‌گذارند. البته سال‌های اخیر كه همین یكی دو اجرا هم نبود.

دبیر علمی جشنواره گفت: اگر چنین جشنواره‌ای برگزار نمی‌شد‌، آخرین نفس هم خاموش می‌شد و موسیقی نواحی از بین می رفت.

وی ادامه داد: موسیقی نواحی دچار افول است كه البته علت‌های مختلفی دارد و نمی‌شود فقط دولت را محكوم كرد.

در ادامه مراسم افتتاحیه دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه‌دار، گروه موسیقی خالو قنبر راستگو به صحنه آمد و به اجرای بخشی از موسیقی هرمزگان پرداخت.

بعد از این اجرا علی مغازه ای دبیر هنری فستیوال گفت: این موسیقی‌ها از آنجا كه به صورت بداهه شكل می‌گیرند زمان مشخصی برای اجرا ندارند؛ با این حال سعی شد چیزی از اجراها كم نشود و برنامه‌ را به سخنرانی محدود نكنیم.

وی اظهار كرد: معتقدیم موسیقی كه قرار است در این فستیوال شاهد اجرا باشیم با حضور بازماندگان موسیقی نواحی همراه است كه این روزها كمرنگ و یا خشكیده شده است.

وی با بیان اینكه به سختی توانسته است برخی از این هنرمندان را به جشنواره دعوت كند افزود: در میان این گروه‌ها هنرمندانی هستند كه درگیر مشكلات معیشتی هستند.

در بخش دیگری از این مراسم یك گروه بوشهری به اجرای شروه خوانی پرداختند. در سانس دوم اولین روز فستیوال نیز مراسم سنج و دمام بوشهر برگزار شد كه این موسیقی‌ مخاطبان در سالن را جذب كرد.

اجرای شروه خوانی بوشهر به سه شیوه نیز بخش دیگری از این مراسم بود. همچنین نی انبان با اجرای حاجیونی بیت عروسی و بیت عزا،‌ چاوشی نیمه‌، اجرای خیام خوانی‌ برنامه‌های سانس دوم فستیوال بودند.

آخرین سانس جشنواره یعنی ساعت 21 به اجرای موسیقی خوزستان اختصاص پیدا كرد كه مراسم زار اروند كنار‌، شوشتری دزفولی‌ و ... را دربر می‌گرفت.

فراهنگ**9252**1027