تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

تهران - ایرنا - در پانزدهمین جشن حافظ (دنیای تصویر) از یك عمر فعالیت هنری مرضیه برومند تقدیر می‌شود.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، در پانزدهمین جشن حافظ از یك عمر فعالیت هنری مرضیه برومند خالق شهر موش‌ها، آرایشگاه زیبا و زی‌زی گولو تقدیر خواهد شد.

برومند متولد خرداد 1330 فارغ‌التحصیل دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

وی كارش را با بازیگری در تئاتر شروع كرد و بعد به تلویزیون رفت. از سال 1347 در تلویزیون عروسك‌گردانی و بازیگری را تجربه كرد. اولین حضورش در سینما مربوط به بازی در فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی (1353) است.

بعد از انقلاب اسلامی كارگردانی را با كارهای تلویزیونی عروسكی در دهه شصت شروع كرد و مجموعه مدرسه موش‌ها آنقدر با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد كه فیلم سینمایی‌ آن را نیز ساخت. در دهه هفتاد نیز با ساخت چند سریال محبوب كودك و كمدی شهرت بیشتری برای خود دست و پا كرد.

فیلم كودك «الو!الو!من جوجوام» را نیز در همان سال های دهه 70 كارگردانی كرد. دهه هشتاد نیز فیلم سینمایی «مربای شیرین» را ساخت و بیشتر تمركزش را روی سریال‌های تلویزیونی با مایه‌های كمدی گذاشت.

آخرین سریال به كارگردانی برومند «آب پریا» است كه دو سال پیش از تلویزیون پخش شد.

شهر موش‌ها 2 فیلمی كه با فروش بالای 12 میلیارد تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته و تاریخ سینمای ایران شد اخرین فعالیت هنر برومند به حساب می‌آید.

قرار است تندیس پانزدهمین جشن حافظ به خاطر یك عمر فعالیت هنری به مرضیه برومند اهدا شود.

این تندیس تقدیری از كارگردانی است كه در طول این سه دهه برای كودكان و بزرگترهایشان رویاهای شیرینی به تصویر كشیده و آنها را سرگرم كرده است.

در دوره‌های قبلی جشن حافظ (دنیای تصویر) جایزه یك عمر فعالیت هنری به چهره‌هایی چون سعید پورصمیمی، نعمت حقیقی و مسعود كیمیایی، ساموئل خاچیكیان، ناصر تقوایی، حمیده خیرآبادی، مهدی فتحی، ناصر تهماسب، عزت‌الله انتظامی، داریوش مهرجویی، جمشید مشایخی، منوچهر اسماعیلی، سعید راد و عبدالله اسكندری اهدا شده است.

پانزدهمین جشن حافظ كه به تولیدات سینما و تلویزیون ایران می پردازد امسال روز بیست و ششم خردادماه برگزار خواهد شد.



**فراخوان فیلم‌های مستند هفدهمین جشن خانه سینما

روابط عمومی جشن سینمای ایران به نقل از همایون اسعدیان (دبیر هفدهمین جشن خانه سینما) فراخوان شركت فیلم های مستند را اعلام كرد.

بر اساس این فراخوان، متقاضیان شركت در بخش مسابقۀ فیلم های مستند، می توانند از 17 خرداد ماه تا 30 خرداد ماه سال جاری (به مدت 15 روز كاری ) تمامی تولیدات فیلم مستند (كوتاه ، نیمه بلند و بلند ) خود را كه از ابتدای خرداد ماه سال 1393 تا پایان خرداد ماه 1394 تولید كرده اند و در دوره های گذشته جشن خانه سینما نیز شركت نداشته اند به دبیرخانه جشن ارائه كنند.

همچنین عضویت یكی از دو صاحبین معنوی یا مادی اثر(كارگردان یا تهیه كننده) در یكی از اصناف خانه سینما الزامی است و دبیرخانه جشن موظف است در هنگام ارائه اثر برای شركت در جشن كپی كارت صنفی متقاضی را دریافت كند.

علاقه مندان جهت دریافت فرم شركت و ارائه اثرخودمی توانند از ساعت 9 صبح تا 18 مهلت یاد شده به دبیرخانه جشن سینمای ایران) خیابان بهار جنوبی كوچه سمنان پلاك 29 ) مراجعه كنند.



**مستند چهار باغ در نیمه راه تولید

بهروز ملموس‌باف مستندساز اصفهانی، مستند چهار باغ را كه در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و كارگردانی می‌كند، به نیمه راه تولید رساند.

وی درباره‌‌ روند تولید این فیلم گفت: جرقه ساخت این فیلم مستند از سه سال پیش و زمان ساخت اصفهان در بوق كارخانه‌ها در ذهنم زده شد. از‌‌ همان موقع تصمیم گرفتم مستندی با محوریت خیابان چهار باغ اصفهان بسازم كه بالاخره امكان ساخت آن از اواخر سال 93 میسر شد.

او ادامه داد: در مقطعی ساخت این مستند به دلیل مشكلاتی متوقف شد و تهیه‌كننده انصراف داد، اما خوشبختانه این طرح در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی تصویب شد و كار ادامه یافت.

ملموس‌باف با اشاره به ساخت دو مستند دیگر درباره‌ی شهر اصفهان، توضیح داد: تا به امروز دو فیلم درباره اصفهان ساخته‌ام. در مستند اصفهان در بوق كارخانه‌ها تلاش كردم اصفهان معاصر با محوریت دهه 20 و حیات اجتماعی آن زمان را به تصویر بكشم و به نوعی درباره پدر‌ها و پدربزرگ‌هایمان حرف بزنم؛ اما دومین فیلمم در عمق میدان روایتی از میدان قدیمی اصفهان بود و نسبت من را با تاریخ و شهرم نمایش می‌داد.

وی عنوان كرد: تلاش كردم در چهارباغ به تعریف شخصی از موقعیت شهر و زندگی‌ام برسم. این فیلم زندگی مستندسازی را روایت می‌كند كه درگیر مسائل فرزند، همسر و فضای فرهنگی شهرش است. من فكر می‌كنم اگر حال آدم‌های یك شهر خوب باشد، حال شهر هم خوب می‌شود و همزمان با ضربان قلب آدم‌ها، ضربان شهر هم بالا و پایین می‌رود.

ملموس‌باف گفت: در این مستند هر چهار فصل باید وجود داشته باشد. از آنجایی كه اوایل پاییز 93 فیلمبرداری آغاز شد، پاییز 94 هم پایان فیلمبرداری خواهد بود، اما درباره روند ساخت فیلم و موضوع آن باید بگویم هنوز پایان فیلم مشخص نیست و هر اتفاقی در زندگی شخصی‌ام بیفتد، در فیلم تاثیر دارد!



**پوستر فراخوان سی و دومین جشنواره فیلم كوتاه تهران منتشر شد

پوستر فراخوان سی و دومین جشنواره فیلم كوتاه تهران شامل بخش‌های سینمای ایران، سینمای بین‌الملل، شرایط فنی ارسال آثار، گاه‌شمار و ... منتشر شد.

این پوستر در همه مراكز فرهنگی، دانشگاهی و دفاتر سراسر كشور منتشر می‌شود.كه طراحی آن را حسین شاعری و نوید برهم‌اند (استودیو لیكو) انجام داده‌اند.

بر این اساس؛ محتوای این پوستر شامل سینمای ایران، سینمای بین‌الملل، مقررات خاص بخش سینمای ایران و بین‌الملل می‌شود. همچنین اهداف جشنواره، شرایط فنی آثار، گاه‌شمار جشنواره (تاریخ شروع و پایان ثبت‌نام در سایت، آخرین‌مهلت دریافت آثار) و نشانی ارسال آثار در این پوستر گنجانده‌شده است.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران از 20 تا 26 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

فراهنگ**9246**1569