به گزارش ایرنا از وبسایت businessinsider، وقتی در سال 1995 جف بزوس تارنمای آمازون را برای فروش برخط كتاب راه اندازی كرد؛ كمتر كسی گمان می برد روزی در این فروشگاه همه چیز فروخته خواهد شد و دامنه فعالیت هایش تا تولید گجت و تبلت و تلفن همراه هم كشیده خواهد شد. اما بنیانگذارش می گوید از ابتدا هم رویایش از تاسیس آمازون به عنوان «فروشگاهی برای فروش همه چیز» بود.
هم اكنون Amazon بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده محسوب می شود. و در وبسایت خود به جز كتاب، محصولات متنوعی چون پخش كننده دی وی دی و بلوری، ام پی تری پلیر، انواع نرم افزار، بازی ویدئویی، وسایل الكترونیكی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاك نیز می فروشد. از چند سال پیش همچنین وارد عرصه تولید اسمارتفون، تبلت، كتابخوان دیجیتال، تلفن و تلویزیون دیجیتال هم شده است. به علاوه زیرمجموعه ای به نام AmazonBasics دارد كه محصولات جانبی مثل كابل یو اس بی می فروشد.
Amazon فروشگاه های مستقلی در امریكا، انگلیس، ایرلند، فرانسه، كانادا، آلمان، هلند،ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ژاپن، چین، هند، مكزیك و به تازگی هم لهستان و سوئد دارد. این شركت دارای سیستم حمل و نقل اختصاصی كالا به كشورهای طرف قراردادش است. طبق آخرین آمارها وبسایت Amazon.cpm سالانه حدود 615 میلیون بازدیدكننده دارد. صرفا خود امریكایی ها هر ماه 65 میلیون كالا از این فروشگاه اینترنتی خرید می كنند.
جالب است بدانید بزوس ابتدا تصمیم داشت نام فروشگاهش را «كادابارا» بگذارد. اما وكیلش به او یادآوری كرد این كلمه مخصوصا از پشت تلفن شبیه واژه Cadaver به معنای جسد تلفظ می شود و صورت خوشی ندارد. از همین رو سرانجام قرار شد به تبعیت از لوگوی اولیه كمپانی كه تصویر بلندترین رود دنیا در آن كشیده شده بود، اسم آن هم آمازون باشد تا یادآوری باشد برای تحقق رویایش مبنی بر ایجاد بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان. ضمن اینكه به این صورت نام شركت در صدر اغلب فهرست های الفبایی قرار می گرفت. البته از سال 2000 این لوگو به شكل كنونی تغییر كرد كه شامل یك خط منحنی میشود كه از حرف A به حرف Z نام آمازون كشیده شده و اشاره دارد به عرضه همه چیز در این فروشگاه؛ ضمن اینكه این خط منحنی حالت لبخند را تداعی می كند.
**مسیر رشد و استراتژی غیرعادی
در همان ماه نخست آغاز به كار، آمازون توانست حوزه فروش خود را تا 50 ایالت امریكا و 45 كشور مختلف توسعه دهد. در پایان ماه دوم، فروش هفتگی آمازون به 20 هزار دلار رسید. مزیت عمده فروشگاه كتاب آنلاین آمازون عدم وابستگی به آرشیو فیزیكی بود. از همین رو می توانست نسبت به رقبای سنتی اش عناوین بیشتری را در ویترین فروشگاهش قرار دهد.
برنامه اقتصادی اولیه آمازون اندكی عجیب و غیرعادی بود. طبق برنامه ریزی مدیران، تا 4-5 سال نخست انتظار سودآوری نمی رفت. این نوع برنامه ریزی و رشد كند آمازون موجب اعتراض سهامداران شد كه نگران بودند به سود مدنظرشان نرسند یا اینكه حتی شركت نتواند به بقا ادامه دهد. لیكن آمازون حتی در شرایط اقتصادی اوایل قرن 21 كه مصادف بود با دوران معروف به تركیدن حباب دات كام و از بین رفتن بسیاری از شركت های فناورانه، توانست در میدان باقی بماند و این دوران را به سلامت از سر گذارند. سرانجام در سال 2001 آمازون به نخستین سود خود دست یافت: 5 میلیون دلار؛ كه معادل یك سنت سود برای هر سهم بود – كه در نوع خود رقم بالایی محسوب میشود. این منفعت متعاقب یك میلیارد دلار سرمایه گذاری حاصل شده بود. سودآوری مذكور موجب اثبات مدل اقتصادی بزوس و سرخوردگی منتقدانش شد. تا جایی كه در سال 1999 مجله تایم جف بزوس را به واسطه موفقیتش در ابداع و جاانداختن یك شیوه فروش آنلاین نوین، به عنوان شخصیت سال برگزید.
**دعواهای حقوقی
انتشارات معتبر و قدیمی بارنز اند نوبل در سال 1997 از آمازون به خاطر شعارش (بزرگترین كتابفروشی دنیا) شكایت كرد؛ با این توجیه كه آمازون اصلا یك كتابفروشی نیست؛ بلكه یك واسطه و دلال كتاب است. این شكایت از سوی دادگاه رد شد و آمازون به ادعا و شعار خود ادامه داد. در سال 1998 هم موسسه خرده فروشی والمارت از آمازون شكایت كرد؛ با این ادعا كه آمازون با استخدام مدیران سابق والمارت اسرار تجاری این شركت را به سرقت برده. گرچه این شكایت را هم دادگاه وارد ندانست، ولی منجر بدان شد كه آمازون قوانین سفت و سختی را برای ممانعت از استخدام مدیران سابق وال مارت تصویب كند.
محصولات و خدمات
همچنان كه گفته شد، محصولات آمازون شامل گستره ای از كتاب و دی وی دی و نرم افزار گرفته تا جواهرات و محصولات الكترونیكی و غذا و ابزارآلات باغبانی و ورزشی و ... می شود.
این موسسه برای رقابت با ebay یك وبسایت طراحی كرد به نام Amazon Marketplace برای فروش اقلام دست دوم كه در حال حاضر بزرگ ترین سایت در این زمینه محسوب می شود. همچنین در سال 2007 سایتی با نام AmazonFres راه اندازی كرد برای فروش و ارسال غذا و خواربار.
در سال 2013 این شركت امریكایی سایت خود را در هند با نام amazon.in افتتاح كرد. سایت كار خود را با فروش ابزار الكترونیكی آغاز كرد ولی در ادامه اقدام به عرضه وسایل زیبایی و خانگی هم كرد. سال گذشته مسئولان این كمپانی امریكایی اعلام كردند قصد دارند حدود 12 هزار كرور روپیه (معادل 2 میلیارد دلار) برای توسعه سایت خود در هندوستان هزینه كنند.
در نوامبر 2007 آمازون از كتابخوان الكترونیك خود كیندل رونمایی كرد. در صفحه نمایش Kindle برای كاهش مصرف باتری و بالاتر بردن كیفیت نمایش از فناوری جوهر الكترونیك استفاده شده بود. برای تشویق كتابخوان ها به خرید این وسیله الكترونیك آمازون تا كنون بیش از 2.7 عنوان كتاب مخصوص كیندل طراحی و در فروشگاهش در دسترس قرار داده است. در سال 2011 این برند با معرفی كیندل فایر رسما وارد عرصه تولید تبلت شد كه مجهز به نسخه مخصوصی از اندروید بود. قیمت پایین این تبلت (200 دلار) حاكی از استراتژی زیركانه این كمپانی امریكایی مبنی بر كسب درآمد از فروش محتوا و كتاب الكترونیك به جای خود وسیله بود. شایان ذكر است، در سال 2014 معادل 63 درصد فروش آنلاین كتاب و 40 درصد كل فروش كتاب دنیا از سوی آمازون صورت گرفته است.
سال بعد آمازون نسخه پیشرفته تر این تبلت را با نام Kindle Fire HD وارد بازار كرد و سال بعدتر یعنی 2013 باز هم نسخه ای جدیدتر تحت عنوان Kindle Fire HDX. در سال 2014ست تاپ باكس آمازونی هم با نام Amazon Fire TV برای رقابت با اپل تی وی و Chromecast گوگل عرضه شد. ناگفته نماند، این دستگاه طوری طراحی شده كه فقط از خود سایت آمازون و شركتهای طرف قراردادش فیلم پخش كند. ضمن اینكه قادر به اجرای بازی و پخش ویدئو هم هست. و سرانجام از اواسط 2014 آمازون از اولین اسمارت فون خود به اسم فایرفون رونمایی كرد.
**درآمد و سود مالی
مطابق گزارش وبسایت statista آمازون در سه ماهه نخست سال 2015 درآمدی بالغ بر 22.72 میلیارد دلار كسب كرده. البته اوج فروش این برند همواره در سه ماهه پایانی سال میلادی مصادف با ایام عید كریسمس مسیحیان است كه خرید از آمازون بیشتر می شود. در سه ماهه پایانی 2014 فروش Amazon.com بالغ بر 29.33 میلیارد دلار شد. سود این شركت از این مبلغ فروش معادل 214 میلیون دلار بود كه رقم رضایت بخشی برای سهامداران محسوب می شود.
علمی **2043**1599
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
تهران- ایرنا- سایت آمازون در سال 2014 معادل 63 درصد فروش آنلاین كتاب و 40 درصد كل فروش كتاب دنیا را از طریق خرده فروشی به دست آورد. این میزان فروش ركوردی جهانی بود كه یك فروشگاهی وبسایتی به آن دست یافته بود.