مشهد - ایرنا - عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم با شروع عملیات ساخت قطعه 223 كیلومتری سبزوار - نیشابور - مشهد روز دوشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی روز دوشنبه در مراسمی به همین منظور گفت: آزادراه حرم تا حرم در كریدورهای شرق و غرب و شبكه بزرگراهی آسیایی واقع است.

محمدرضا اخوان عبداللهیان افزد: اتصال این آزادراه به شبكه آزادراهی داخل كشور باعث ایجاد كریدور آزادراهی غرب به شرق، اتصال آن به تركیه و راههای بین المللی از طریق مرز بازرگان می شود.

وی تكمیل شبكه آزادراهی كشور، كاهش مصرف سوخت، كاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و كاهش گازهای گلخانه ای را از اهداف اجرای طرح آزادراه حرم تا حرم برشمرد.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره مشخصات فنی این طرح نیز گفت: طول كلی آزادراه 493 كیلومتر شامل 152 كیلومتر در دست بهره برداری (قطعه قم - گرمسار)، 120 كیلومتر در دست مطالعه(قطعه گرمسار - سمنان) و 223 كیلومتر آماده ساخت(قطعه سبزوار - نیشابور- مشهد) است.

وی افزود: عرض این آزادراه نیز شامل 35 متر در 123 كیلومتر، 27 متر در 100 كیلومتر و تعداد خطوط عبوری آن شامل شش خطه در 123 كیلومتر، دو خطه در 100 كیلومتر و سرعت طراحی 130 كیلومتر در ساعت است.

اخوان ادامه داد: كارفرمای طرح 'شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور' و سرمایه گذار آن 'قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء' است.

وی گفت: منابع مالی طرح نیز به صورت مشاركتی با سهم 30 درصد از سوی دولت و سهم 70 درصد از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء تعیین شده است.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی پیش بینی كرد این آزادراه در سال 1398 به بهره برداری برسد.

وی افزود: آزادراه حرم تا حرم به عنوان بزرگترین پروژه كشور به طول هزار كیلومتر استانهای قم و تهران، سمنان و خراسان رضوی را به یكدیگر پیوند می زند و كلانشهر مذهبی مشهد و قم نقاط شروع و پایان این آزادراه هستند.

اخوان ادامه داد: امروز عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم حدفاصل سبزوار - نیشابور - مشهد با حضور وزیر راه آغاز می شود كه با احداث آن شاهد كاهش 30 كیلومتری مسیر، 60 دقیقه ای زمان سفر، صرفه جویی سالانه 550 میلیون لیتر در مصرف بنزین و گازوئیل و در مجموع صرفه جویی اقتصادی معادل 18 هزار و 520 میلیارد ریال خواهیم بود.

وی گفت: مرحله ابتدایی آزادراه حرم تا حرم كه از گرمسار تا قم به طول 150 كیلومتر انجام شده بود حدود دو ماه پیش افتتاح شد.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه همچنین اظهارداشت: این استان با وجود شهر مشهد در مركزیت آن و ورود سالانه افزون بر 25 میلیون مسافر، 28 میلیون تن كالای ورودی به پایانه ها و عبور بیش از 91 میلیون تن كیلومتر بار عبوری دارای اهمیت فراوانی در شبكه حمل و نقل كشور است كه همین امر احداث آزادراه توجیه می كند.

وی همچنین واقع شدن این آزادراه در مسیر كریدور شرق به غرب، وجود مراكز متعدد صنعتی، كشاورزی و نیز جاذبه های گردشگری جایگاه این مسیر را در كریدورهای اصلی ایران دارای اهمیت دانست.

امروز همچنین برخی پروژه های عمرانی دیگر شامل 125 كیلومتر راه روستایی خراسان رضوی، قطعه یكم بزرگراه طرقبه - شاندیز به طول 2،5 كیلومتر، 236 واحد پروژه مسكونی در بافت فرسوده مشهد و مسجد امام خمینی(ره) بازیربنای 1400 مترمربع با حضور وزیر را و شهرسازی افتتاح می شوند.ك/3

7489/1906/1858