محمد ناصري فرد روز دوشنبه در آستانه روز جهاني صنايع دستي (20 خردادماه) درگفت وگو با ايرنا افزود: انسان هاي اوليه برداشت اعتقادي، مفاهيمي و پيام هاي ارتباطي خود را از طريق نقوش سنگ نگاره ها در غارها وكوه ها به يادگار گذاشتند و بعد از يكجا نشيني اين مفاهيم به نوعي ديگر به زبان نقوش هنري سفالينه ها كه حاوي اطلاعات بودند در سكونتگاه هاي جديد انتقال يافت.
وي توضيح داد: نقش هاي كهن درون غارها و كوه ها با طرح هاي روي صنايع دستي كهن نظير سفالينه ها، پيكره هاي مفرغي و دست بافت ها پيوستگي دارد و داراي ارزش فرهنگي بالايي است.
پژوهشگر سنگ نگاره هاي ايران گفت : طرح هاي روي سفالينه ها، مفرغ ها و زير اندازها انتزاعي بوده و از نقاشي هاي درون غارها و كوه ها مي باشد و اين اصلي است كه فقط در ايران به اين گستردگي و فراواني قابل مشاهده است.
محمد ناصري فرد بيان كرد: در واقع پيوستگي هنر از پهنه سنگ تا سفال فقط در گذشته ايرانيان قابل رصد است .
وي اظهاركرد: موجود همگوني نقش روي سفالينه هاي شوش مربوط به چهار هزار سال قبل از ميلاد، لوح گلي كشف شده درجيرفت با شباهت بعضي علايم كتيبه سطري تيمره و همگوني طرح سفالينه سگزآباد بويين زهرا با نقش سنگ نگاره ها از نمونه بارز اين امر هستند .
وي اظهار كرد:برخي از طرح هاي روي سفالينه ها و پيكره ها و حتي دست بافت ها رويكرد قدسي داشته اند كه سمبل هاي نمادهاي قدسي با نقوش وطرح هاي بزكوهي همراه بوده است.
وي افزود: 50درصد طرح روي سفالينه ها ماقبل تاريخ ايران را نقوش بزكوهي تشكيل مي دهد .
ناصري فرد گفت: فلسفه بزكوهي برروي سفالينه ها و زير اندازها به معناي فراواني نعمت و محافظت از انسان است.
پژوهش گر سنگ نگاره هاي ايران افزود: چون سفالينه ها وزير اندازها و پيكره ها رويكردي قدسي داشتند هيچ وقت دور انداخته نمي شدند و تا پايان زندگي با ساكنين آن خانه همزيستي داشتند.
ناصري فرد افزود: بهترين دستمايه هنرمندان سفالگر در عرصه امروز نيز مي تواند چنين ادامه زيبايي باشد.
وي گفت: نكته جالب توجه اينكه در دنيا بهره گيري از يك الگوي جديد در صنايع دستي است و آن كاربرد هنر كهن (نقاشي درون غارها وكوه ها )در هنر مدرن است.
وي ادامه داد: به طوري كه كشورهاي ديگر همان نقاشي هاي كهن انسان هاي اوليه را در قالب ظروف و تزيينات به كار مي برند واين رويكرد علاقه مندان بسياري دارد .
ناصري فرد گفت: به همين دليل در آمريكا يك الگو ي نوين تزيين صنايع دستي كاربست نقاشي هاي كهن بر روي صنايع دستي مدرن است كه در ايران از اين روند با توجه به داشتن نقاشي هاي كهن وبسيار زيبا كاربرد عميق و وسيعي ندارد.
وي ادامه داد: سنگ نگاره ها از مباني هنر بشري محسوب مي شوند و براي كساني كه تمايل به فعاليت درعرصه هاي مختلف هنري دارند و از طرف ديگر براي استقرار هنر، طراحان لباس، فرش، تزيينات، پيكره سازان، سفالگران، تزيينات داخل ساختمان و گچ بري ها، گرافيست ها، طرح آفريني هاي روي ظروف بسيار زيبا و الهام بخش هستند و نمايه هاي ملي و كهن ايران را تداعي مي كنند.
ناصري فرد افزود: در صورتيكه در آثاري كه در قالب صنايع دستي از آثار كهن بر آنها افزوده شود بر جاذبيت ومشتري مداري محصول بسيار تاثير گذار است.
وي گفت: نياكان ايراني اولين كساني بودند كه صنايع دستي خودشان را با پيام هاي هنر ترسيمي در هم آميختند ودر قالب سفالينه ها وپيكره هاي گلي و مفرغي و دست بافت ها مطرح كردند.
پژوهشگر سنگ نگاره هاي ايران افزود: اگر از اين هنر هاي كهن الهام گيري والگوبرداري شود بدون شك مي تواند بازار جهاني براي فروش پيش رو داشته باشد .
ناصري فرد گفت: وجود نمادهاي هنري باستان در صنايع دستي به آن ها روح ملي و هويتي جهاني مي بخشد و از بستر آن مي توان علاوه براشتغالزايي مفاهيم هنري اصيل ايراني را به جهان معرفي كرد.
سنگ نگاره ها، پنجره اي به گذشته هاي بسيار دور هستند كه از منظر آن ها مي توان برخي ابعاد زيستي انسان در دوران كهن را نظير تاريخ خط، زبان، نمادها، آيين ها و حتي محيط اقليمي را از منظر سنگ نگاره ها مي توان مطالعه كرد.
ك/3
7277/6013/1352
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
خمين –ايرنا– پژوهشگر سنگ نگاره هاي ايران گفت: هنر ترسيمي به يادگار مانده بر پيكره غارها و صخره ها بخشي از هويت و مباني زيستي و هنري بشر را در خود دارند كه رد پاي آن ها با زبان علايم و نقوش در سفالينه ها امتداد دارد و ظرفيت بزرگ فرهنگي است.