مشهد-ايرنا- استاندار خراسان رضوي گفت: علاوه بر زائراني كه از طريق شبكه ريلي يا هوايي وارد مشهد مي شوند، سالانه 14 ميليون زائر از طريق راههاي زميني به مشهد مشرف مي شوند كه اين راهها پاسخگوي نياز زائران نيست.

عليرضا رشيديان روز دوشنبه در آيين آغاز عمليات اجرايي قطعه سوم آزادراه حرم تا حرم در مسير سبزوار- نيشابور- مشهد كه با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار شد، افزود: حجم زياد تردد زائر در جاده هاي استان ضرورت توسعه آزادراه ها را دوچندان مي كند.

وي با اشاره به وجود دو هزار و 316 كيلومتر آزادراه در كشور اظهار كرد: خراسان رضوي داراي حدود 111 كيلومتر آزادراه است كه تقريبا پنج درصد آزادراه هاي كشور را شامل مي شود و از ميانگين كشوري آن كمتر است.

وي گفت: مشهد در مسير محور ترانزيتي شمال به جنوب و غرب به شرق قرار دارد؛ لذا از نظر برخورداري از آزادراه براي تردد ايمن و آسان خودروها، نيازمند حمايت ويژه از سوي دست اندركاران توسعه شبكه حمل و نقل كشور است.

استاندار خراسان رضوي افزود: براي ارائه خدمات مناسب به زائراني كه از طريق جاده به مشهد مقدس مشرف مي شوند و تأمين نياز كاميون هاي ترانزيتي و صادراتي بايد آزادراه ها در خراسان رضوي توسعه يابد كه در دولت يازدهم به اين موضوع توجه ويژه اي شده است.

نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين اظهار داشت: امروز مشهد مقدس كانون اجتماع مسلمانان جهان است و ديگر متعلق به مردم ساكن اين شهر يا كشور نيست؛ لذا بايد زمينه تسهيل زيارت زائران در بخش ورود به مشهد را فراهم كرد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: با همدلي و همزباني دولت، بخش خصوصي و مردم بايد به گونه اي برنامه ريزي شود تا زائران حضرت امام رضا (ع) از نظر تردد در جاده ها، اسكان در مشهد و دسترسي به امكانات با هيچ مشكلي مواجه نشوند.

وي، اجراي طرح آزادراه حرم تا حرم را گام بلندي در مسير تسهيل تردد زائران حرم مطهر رضوي دانست و از قرارگاه خاتم الانبيا (ص) به سبب تقبل هزينه هاي اين طرح قدرداني كرد.

آزادراه حرم تا حرم 493 كيلومتر طول دارد كه شامل سه قطعه 152 كيلومتري در مسير قم – گرمسار، 120 كيلومتري در مسير گرمسار- سمنان و 223 كيلومتري در مسير سبزوار- نيشابور - مشهد است كه از اين تعداد قطعه نخست به بهره برداري رسيده، قطعه دوم در دست مطالعه است و ساخت قطعه سوم امروز با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد.

خراسان رضوي داراي 111 كيلومتر آزادراه، حدود يكهزار كيلومتر بزرگراه، حدود يكهزار و 100 كيلومتر راه اصلي، حدود چهار هزار و 200 كيلومتر راه فرعي و حدود شش هزار و 700 كيلومتر راه روستايي آسفالته است.

7489**6053**1504