تهران - ایرنا - «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه، مذاكرات هسته ای برای نگارش متن توافق جامع را « بسیار فشرده» توصیف كرد و گفت: باید این روند تدریجی را طی كنیم تا برای پرانتزها و موضوعات اختلافی باقیمانده راه حل های مشخصی یافت و زمینه‌های حصول یك توافق جامع فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، افخم روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حمایت رهبران گروه هفت از مذاكرات و توافق ایران و 1+5 گفت: اینكه كشورهای مختلف از روند مذاكرات و مسیری كه تا الان طی شده است حمایت كنند، نكته وی‍ژه‌ای نیست. در این مدت بسیاری از كشورها از روند مذاكرات و زمینه ها برای حصول یك توافق حمایت كرده‌اند .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته مذاكرات در روزهای گذشته در سطح كارشناسان برگزار شده و امروز هم معاونان وزیر امور خارجه به مذاكره كنندگان ملحق خواهند شد.



** همكاری ما با آژانس قانونی است

سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره گزارش اخیر مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با ما مطابق با سایر اعضا برخورد كند و عملكرد و نوع همكاری ما با آژانس متناسب با مقررات و تعهدات بین المللی بوده است.

وی افزود: البته این اظهارات در گزارش قبلی هم تكرار شده اما نكته قابل توجه این گزارش این است كه زمان پایانی برای این موضوع در نظر گرفته اند.

افخم گفت:‌ در مطالب و گزارش های قبلی دائم اعلام می كردند كه جدول زمانی باید باز باشد، اما در گزارش اخیر به یك زمانبندی پایانی اشاره شده كه ما هم در اینگونه مباحث همواره اعلام كرده ایم كه در چارچوب موازین بین المللی حاضر به همكاری خواهیم بود و فراتر نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه چرا در این گزارش همچنان بر ابعاد احتمالی نظامی ما تأكید دارند ، گفت: 12 تا 13 سال این موضوع مطرح بوده است و همكاری های زیادی در این دوره داشته ایم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را هم در جدول زمانی كوتاه به سرانجام برسانیم.



** طرح مجلس برای مذاكرات هسته ای



سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص طرح الزام مذاكره‌كنندگان هسته‌ای به حفظ دستاوردهای هسته‌ای گفت:‌ در جایگاه مجلس برای بررسی و رسیدگی به موضوعات مرتبط با امنیت ملی تردیدی وجود ندارد . این طرح هم باید مراحل لازم را طی كند تا به صحن برسد. ما هم نظراتی داریم و با كمیسیون بحث می‌كنیم تا مجموعه كار به سمت تامین منافع ملی و توافق خوب پیش برود.

افخم گفت: امیدواریم این تبادل‌نظرها با مجلس كمك كند تا دیدگاه‌ها به هم نزدیك شوند و شأن مجلس هم در این قضیه جایگاه خود را دارد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارنظر سه كشور اروپایی درباره لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای اظهار داشت: این بحث جدیدی نیست و همزمان با همه مباحث مورد مذاكره ابعاد احتمالی نظامی هم مطرح بوده است و اهتمام طرفین این است كه به این موضوع فیصله داده شود.



** فضا سازی تبلیغاتی در اتاق مذاكرات تاثیری ندارد

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات برخی از مقامات آمریكایی مبنی بر بازدید از مراكز نظامی غیرهسته ای و گفت و گو با شخصیت های كشورمان اظهارداشت: مواضع جمهوری اسلامی در این زمینه صریح و قاطع و درعالی ترین سطوح مطرح شده و تغییری در این مواضع مستدل جمهوری اسلامی ایجاد نشده است.

وی در عین حال گفت: مذاكرات در جریان است و طرفین تلاش می كنند برای این موضوعات راه حل هایی بیابند و چارچوب هایی را تنظیم كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این كه تكرار برخی موضوعات در راستای فضاسازی و جنگ روانی است تصریح كرد: قطعا در اتاق مذاكرات فضاسازی تبلیغاتی تاثیر ندارد و و اراده ما بر این است كه برای موضوعات راه حل یافته شود درعین حال این راه حل ها باید منطبق با مقررات بین المللی باشد و فراتر از آن پذیرفته نیست.

وی خاطرنشان كرد: همه كشورها نسبت به دسترسی ها و بازرسی ها و مسایل حاكمیتی خود ملاحظاتی دارند و ما هم درباره بازرسی ها و مصاحبه با دانشمندان ایرانی نظرمان را صریح و جدی اعلام كرده ایم و استدلال منطقی ایران كمك می كند تا طرفین راهكارهای جایگزین را پیدا كنند.



** توافق خوب در اولویت مذاكره كنندگان است

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تمدید مذاكرات هسته ای گفت:باید روز به روز با فرایند مذاكرات پیش برویم و به نظر می رسد هنوز بحث درباره تمدید و یا عدم آن زودهنگام است و طرفین تلاش می كنند از زمان باقی مانده به بهترین نحو استفاده كند.

وی با اشاره به اینكه برمبنای اراده سیاسی و كاملا فعال از زمان بندی استفاده می كنیم،تاكید كرد: خواهان توافق خوب و عادلانه هستیم و محدودیت زمان چیزی نیست كه توافق خوب را تحت الشعاع قرار دهد و توافق خوب در اولویت است.



** مانع تراشی ها تعداد پرانتزها را زیاد می كند

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات وزرای امور خارجه چین و روسیه مبنی بر این كه طرفین مذاكرات هسته ای درخواست های جدیدی مطرح نكنند گفت: این همان بحث زیاده خواهی های طرف مقابل است كه ما همواره آن را اعلام كرده ایم و در مقابل آن ایستادگی می كنیم و یكی از موانع مذاكرات همین است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه براساس بیانیه سوئیس چارچوب ها مشخص شده و مقرر شده متن اصلی و ضمائم تدوین شود و اگر خارج از این چارچوب ها بحثی مطرح شود كمك كننده نیست و طرف های دیگرهم به صراحت اعلام كرده اند كه طرح این ادعاها كمكی به این موضوع نمی كند.

وی خاطرنشان كرد:این مانع تراشی ها در مذاكرات تعداد پرانتزها را زیاد می كند و طرفین تلاش می كنند موضوع حل و فصل شود و اگر توافق و تفاهمی صورت می گیرد باید تلاش ها معطوف به همان چارچوب باشد.



**ارسال نامه به شورای امنیت برای حفظ مصونیت اماكن دیپلماتیك

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت كاركنان و اتباع ایرانی در یمن گفت:در دو مورد حمله هوایی در محدوده سفارت به عربستان یادداشت اعتراض دادیم،كاردار عربستان احضار و دیروز هم نامه‌ای به شورای امنیت ارسال شد تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از تكرارچنین حوادث مورد نظر قرار دهد.

وی ضن تاكید بر لزوم حفظ مصونیت اماكن دیپلماتیك گفت:با اینكه انفجار در نزدیكی سفارت ما بوده ،آسیب‌هایی هم به سفارت وارد شده است.

افخم همچنین درباره بازداشت اتباع ایرانی در خارج به دلیل دور زدن تحریم ها علیه كشورمان گفت: بخش كنسولی وزارت امور خارجه موضوع دستگیری ایرانیان را در برخی كشورها از جمله امریكا دنبال كردند كه تعدادی هم آزاد شدند.



** آزادی 13 ایرانی مرتبط با تحریم از زندانهای خارج از كشور

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: تا ماه گذشته 13 نفر از زندانیان ایرانی كه در كشورهای خارجی به دلیل تحریم بازداشت بودند آزاد شدند و در همه حوزه ها كار دنبال می شود تا ایرانیانی كه به ادعاهای واهی دستگیر شده‌اند، آزاد شوند.

افخم گفت: تحریم موضوعی كاملاً ضدانسانی، نامشروع و غیرقانونی است و دستگیری این افراد هم تابع همین موضوع غیر قانونی است و امیدواریم همه افراد بی گناه آزاد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره فعالیت كمیته ای كه مسئول گزارش دهی درخصوص اجرای تحریمها علیه كشورمان بوده گفت: تحریم‌ها را غیرانسانی و ابزاری ناكارآمد عنوان كرد كه فرسودگی آن شناخته شده و تصریح كرد: ادامه آن به حربه‌ای ناكارآمد كه برای همه طرف‌ها روشن شده، تبدیل شده است.

افخم با اشاره به تعهدات كشورها در قبال توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5 افزود:در هر حال چنانچه توافق برجام شكل بگیرد ساز و كارهای مرتبط با تحریم هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی تصریح كرد: برای جمهوری اسلامی ایران اجرای تعهدات بر اساس توافق احتمالی مهم است، اینكه سنگ اندازی‌ها و نحوه برخورد دولت امریكا با كنگره چگونه است مربوط به امور داخلی این كشور است.



** گزارش اخیر آژانس فاز جدیدی ایجاد كرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگر از نشست خبری خود درخصوص مذاكرات هسته ای گفت: استمرار دیدگاه‌های سابق طرف‌های مذاكره‌كننده كمكی به پیشرفت مذاكرات هسته‌ای نمی‌كند و امیدواریم در دوره جدید با نگاه جدید این كار صورت بگیرد.

وی یادآور شد: موضوع ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران كه ما آن را قبول نداریم همواره یكی از موضوعات مذاكرات بوده و جمهوری اسلامی ایران هم همواره این موضوع را رد كرده است.

افخم خاطرنشان كرد: در گزارش های آژانس هم همواره اشاره شده است كه امكان تائید كامل را ندارند و بستری فراهم شده تا موضوع حل و فصل شود.

وی با اشاره به فضای جدید و گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینكه باید زمانی برای پایان موارد ادعادیی وجود داشته باشد ، گفت: فضای جدید كمك می كند موضوع بسته شود و مذاكره كنندگان هم تلاش می كنند راهكارهای حل و فصل این مسئله را پیدا كنند و اهتمام طرفین هم كمك كننده به این مسئله است. اگر نگاه سابق وجود داشته باشد سازنده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره پروتكل الحاقی گفت: پروتكل الحاقی از موضوعاتی است كه در حیطه اختیارات مجلس و دولت است اما نظر قطعی درباره پروتكل را مجلس شورای اسلامی برعهده دارد.

افخم در ادامه نشست خبری افزود: در مذاكرات اخیر برخی از اظهار نظرها مطرح شد اما ما اعلام كردیم تا همه موضوعات روشن و قطعی نشود درباره هیچ یك از اجزای آن نظری نداریم.

وی اضافه كرد: در هفته‌های آینده چارچوبی كه بر آن اساس تشكیل می‌شود موارد را روشن خواهد كرد اما پروتكل الحاقی در حیطه اختیارات مجلس است و دولت نیز در هماهنگی با مجلس خواهد بود.



**غربی ها واقع بینانه به جنایات صهیونیست ها نگاه كنند

افخم در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت فرانسه از رژیم صهیونیستی گفت: حمایت های بی دریغ از رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست، همواره شاهد وتو شدن قطعنامه‌ها علیه این رژیم در سازمان ملل متحد و نادیده گرفتن حقوق مسلم فلسطینیان هستیم.

وی گفت: این موضوع از این نظر نگران‌كننده است كه جنایات این رژیم ضدانسانی و غیرقانونی عمل كردن این رژیم چیزی است كه هیچ كدام از كشورهای غربی آن را در نظر نمی‌گیرند و امیدواریم چشم جهانیان بر جنایات صهیونیست‌ها باز شود و واقع بینانه به آن نگاه كنند، یك رژیم كودك‌كش جای حمایت ندارد.

افخم ضمن تاكید بر لزوم حمایت از مقاومتملت فلسطین گفت: انتظار می رود كشورهای مختلف متناسب با شرایط روز اندكی در مواضع خودشان درقبال این رژیم تغییر ایجاد كنند.



** تفاهم نامه تجاری ایران و روسیه در حال كامل شدن است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه و در پاسخ به سوالی درمورد مذاكرات ایران و روسیه و سواپ نفت ایران توسط روسها گفت: یك تفاهم‌نامه همكاری تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه برقرار شده كه به‌تدریج در حال كامل شدن است تا به اجرا نزدیك شود.

وی با اشاره به ظرفیت های همكاری دو طرف و اهتمام طرفین به توسعه این ظرفیت ها گفت: این تفاهم‌نامه در بخش های زیادی روشن شده و تا نهایی شدن آن راهی نمانده است . با اجرای این تفاهم‌نامه دور جدید همكاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه را شاهد خواهیم بود.



** موضع دبیر كل مجوز ادامه كشتار كودكان فلسطینی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن انتقاد از موضع دبیر كل سازمان ملل متحد در برابر كشتار غیرنظامیان در غزه گفت: چنین مواضعی به طور غیرمستقیم به نوعی مجوز ادامه كشتار غیرنظامیان و كودكان و به هر حال مایه تأسف است.

افخم افزود: در هر حال در سال 2014 در حمله رژیم صهیونیستی به غزه یكی از آثار بدیهی و روشن كه همه جامعه جهانی تصدیق كرد ابعاد این جنایت و به‌خصوص جنایتی بود كه اكثر قربانیان آن كودكان بودند.



** مشاركت بالای مردم تركیه نقطه قوتی برای همسایه ماست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخابات پارلمانی تركیه گفت: این انتخابات بانشاط و خوب و با حضور گسترده مردم تركیه برگزار شد. ما در زمینه روابط با تركیه تلاش می كنیم و در دو سال گذشته شاهد توسعه روابط بوده ایم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: برای ما مهم روابط خوب دو كشور ایران و تركیه است كه دارای ظرفیت خوب و رو به توسعه است اما انتخابات با مشاركت بالا برای هر كشوری مهم است و مشاركت 86 درصدی مردم تركیه در انتخابات پارلمانی این كشور از نظر ما به عنوان كشورهمسایه نقطه قوتی برای تركیه است.



**كمكهای انسانی به مردم یمن با هماهنگی سازمان ملل ارسال می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مسیر كشتی كمك ‌رسان ایرانی آرزو به مردم یمن گفت: مسئول دریافت كمك‌های مردمی نهاد ذی‌ربط در سازمان ملل متحد است.

افخم افزود: همه كشورها برای ارسال كمك ها به مردم یمن با سازمان ملل متحد و صلیب سرخ مرتبط هستند و ما هم بر همین اساس كمك‌های خود را ارسال می كنیم.

وی با بیان اینكه كشتی ایرانی نیز با هماهنگی اعزام شده است گفت: كمك ها در جیبوتی دریافت و متناسب با شرایط به داخل یمن منتقل می شود.

افخم افزود: البته از مسئولان عربستانی انتظار همكاری بیشتری می رود زیرا بر اساس گزارش‌های دریافتی سرعت مورد نظر برای ارسال كمك ها به داخل یمن به اندازه كافی نیست.

خبرنگار دیگری درباره نزدیك شدن داعش به مرزهای ایران پرسید كه سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: مقامات و مراجع مسئول این كار به دقت این امور را رصد می كنند و جای هیچ نگرانی نیست.



** ابراز تاسف از حادثه برای زائران عربستانی



سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه وضعیت پرونده زایران عربستانی در مشهد به كجا رسیده و آیا تحقیقات جدیدی انجام شده است ، گفت: از حادثه ای كه برای زایران عربستانی در مشهد رخ داده ابراز تاسف و با خانواده های فوت شدگان ابراز همدردی می كنیم.

افخم اظهار داشت: از همان ساعت اولیه مقامات مسوول در كشور موضوع را با اهتمام ویژه و فوریت بررسی كردند. ابعاد و جزییات در حال بررسی است تا هم علت حادثه مشخص شود و هم اینكه اگر كوتاهی شده و مقصری در این مساله هست، مشخص و رسیدگی شود.

افخم گفت: طبق اطلاعاتی كه در دست است و دیروز هم دادستان اعلام كرد، چند نفر بازداشت شده اند. از مواد غذایی، وضعیت هوایی و سایر مداركی كه می تواند به شناسایی علت مسمومیت كمك كند، نمونه برداری شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاكید بر اینكه این موضوع با جدیت دنبال می شود، اضافه كرد: امیدواریم نتیجه روشن شود، در هر حال جای تاسف دارد و امیدواریم زائران محترم حرم امام رضا (ع) این ابراز همدردی ما را بپذیرند.

وی یادآور شد: میهمانان و زائران خارجی جایگاه خوبی دارند و میهمان نوازی ایران هم شهره است، امیدواریم این رسیدگی ها كوچكترین ابهامی در این مساله باقی نگذارد و كاملا عادلانه به این موضوع رسیدگی شود.



***سفر كوتاه و مفید ظریف به عمان

افخم درباره سفر وزیر امور خارجه به عمان نیز گفت: مسایل منطقه ای از جمله موضوعاتی است كه جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای به آن دارد و این سفر نیز با محور مباحث منطقه ای انجام شد.

وی با یادآوری این نكته كه منطقه ما در شرایط حساسی واقع و لزوم مشورت ها و تبادل نظرها مشهود است، افزود: در همین چارچوب ها و به منظور مشورت و تبادل نظر نزدیك تصمیم گرفته شد كه آقای دكتر ظریف سفر كوتاه چند ساعته انجام دهند و با همتای عمانی خود آخرین وضعیت و اوضاع جاری در منطقه، بحران یمن و راه كارهای گفت و گوی بیشتر میان كشورهای منطقه را تبادل نظر كنند.

سخنگوی وزارت خارجه سفر ظریف به عمان را كوتاه، فشرده و در عین حال مفید دانست.



** عربستان كارشكنی می كند

افخم درباره برگزاری نشست صلح یمن در ژنو و رایزنی های ایران با عربستان گفت: در بحث یمن متأسفانه ابعاد تجاوز عربستان و ائتلاف روز به روز در حال گسترش است و خرابی و نابودی و تلفات انسانی بسیار زیاد است.

وی افزود: از نهادهای مسئول در خواست كردیم به امدادرسانی و كمك رسانی غذایی و سوخت كمك كنند اما عربستان كارشكنی می كند و نهاد مسئول بین المللی هم به این اقدامات عربستان معترض است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم این موضوع در مسیر گفتگوهای سیاسی حل و فصل شود، سازمان ملل متحد هم در ژنو در حال كار است. ایران از ابتدا از گفتگوهای یمنی حمایت كردیم و در این گفتگوها از كشوری دیگر دعوت نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هفته آینده قرار است مذاكرات انجام شود باید دید شرایط چگونه خواهد بود و ایران هم آماده كمك به فرایند است.



** برخورد عربستان با فوتبالیست های ایرانی ناشایست بود

افخم درباره برخورد عربستان در میزبانی از فوتبالیست های ایرانی گفت: نمایندگان ما در جده هم اقداماتی انجام داده و موضوع را با نهادهای مسئول مطرح كرده‌اند و نگرانی خود را اعلام كرده‌ایم و امیدواریم در آینده مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: كار پسندیده ای نبود. صحنه ورزشی نباید درگیر مسائل سیاسی شود. ورزشكاران باید بتوانند كار زیبای ورزشی و انسانی خود را به نمایش بگذارند.



** تعیین پیش شرط سخت كردن فضای مذاكرات است



سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه و در پاسخ به سوالی پیرامون بحران یمن با بیان این كه گفت و گوها بین گروه های یمنی صورت می گیرد،تصریح كرد: تعیین پیش شرط برای گفت و گوها سخت كردن فضای مذاكرات است و حتی در فضای قبل از مذاكره نیز آثار منفی دارد و طرفین باید با حسن نیت در این گفت و گوها حاضر شوند تا جنگ تمام شود.

افخم با اشاره به این كه راهكار نظامی جز نابودی زیرساخت ها و كشته شدن مردم نتیجه ای نداشته است، اظهارداشت: جمهوری اسلامی مشوق راهكارهای سیاسی است اما این حمایت به مفهوم دخالت نیست و جمهوری اسلامی ایران به هیچ شكل در امور داخلی یمن نقشی ندارد و این سیاست اصولی را ادامه می دهد.

وی خاطرنشان كرد: فرافكنی و مانع تراشی كمكی به مساله نمی كند و امیدوار هستیم همه كمك كنند تا گروه های یمنی در زمان مقرر راهكار سیاسی را در پیش بگیرند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای منصورهادی رییس جمهور فراری یمن مبنی بر این كه علی عبدالله صالح قبل از حملات عربستان به یمن،سفری به ایران داشته است،گفت: تبادل هیات بین كشورهایی كه دارای روابط سیاسی و دیپلماتیك هستند امر معمول است اما اگر بخواهند به روال گذشته بازگردند و بهانه جویی كنند كمك كننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای كشف هسته خرابكاری مرتبط با ایران در بحرین گفت: این ادعا را كاملا مردود می دانیم و پذیرفته نیست . درباره مسایل بحرین اعلام كرده ایم كه نباید نگاه امنیتی به آن وجود داشته باشد و با پرهیز از فرافكنی از راه حل های سیاسی برای حل موضوع بحرین استفاده شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص دیدار امریكایی‌ها با انصارالله یمن و ارتباط این موضوع با سفر وزیر امور خارجه كشورمان به عمان گفت: اینكه انصارالله یمن در چارچوب منافع خود مذاكراتی انجام دهد به ما مرتبط نیست و ایران در چنین مذاكراتی شركت نكرده است.



**آموزش معارضان سوری منجر به گسترش تروریسم شد

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون گسترش فعالیت های گروههای تروریستی در سوریه و صحنه میدانی در این كشور و همچنین احتمال اجرای موافقتنامه امنیتی ایران با سوریه گفت: یكی از اشتباهات بزرگ از ابتدای درگیری ها در سوریه، آموزش نظامی معارضان بود كه تبعات زیادی برای آن كشور و منطقه در پی داشت و موجب ایجاد و گسترش تروریسم شد و متأسفانه این راهبرد اشتباه همچنان ادامه دارد.

وی دخالت خارجی در سوریه را یكی دیگر از عوامل گسترش بحران سوریه عنوان كرد كه مانع از پیدا شدن راه حل شده است.

افخم با اشاره به اینكه ایران دارای مناسبات با سوریه بوده و در پی كمك به یافتن راه حل سیاسی برای حل مشكلات این كشور است، گفت: باید به خواست ملت سوریه توجه شود و گفتگوها در چارچوب منافع ملت و دولت این كشور انجام گیرد و سرنوشت سوریه به دست خود مردم سوریه تعیین شود.

وی افزود: همواره در خصوص مقاومت ملت و ارتش سوریه فرافكنی و حضور ایران را مطرح می كنند اما دولت و ملت سوریه توان مقاومت دارند و باید به حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود توجه كرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: كمك های ما به سوریه در حد كمك های انسانی است و بحث هایی كه در این باره مطرح می شود فرافكنی است و می خواهند اصل موضوع را منحرف كنند.

وی گفت: وقایع چهار سال گذشته سوریه نشان داده است كه با موضوع تحولات برخورد واقع‌بینانه و مناسبی صورت نگرفته است.

سیام**9012**2021** د . الف **1553